Advarsel mot tropehagen zoo; city syd; trondheim!!!

kjøpte fisk her, og fikk massedød i karet.
Da vi klaget fikk vi tilgodelappe på 4 guppy og en "ghullancistus" (ancistus L144)

Hentet ut tilgodelappen idag, og hadde fisken i karet, ca kl 13.30.
Nå kl 19.10, efant jeg ancistusen død!!!

Ringte Tropehagen, og de mener det må være vi som gjør noe galt.
Men vannverdiene her er efine, og alle andre fisker i karet, har det bra, og har levd her i flere uker nå.

I karet på 61 liter, har vi et filter som er beregnet til et 120-liters kar.
(elite stingray 15)

Det lå mange døde fisk i flere av karene deres, og jeg må få si at jeg hadde ikke handlet fisk der idag, hadde det ikke vært for tilgodelappen.

Vi blir ikke kunder der mere. Da vi ringte og klaget, sa de rett ut at dette er VÅR feil!!!!!

Flere som har meninger om dette?
Flere som har lignende erfaringer med denne plassen?
Nå er det vel ikke lengre tillatt med ensidig kritikk av butikker her på AF (ref. denne tråden), så om moderator vurderer denne tråden til å falle under den regelen kan den bli stengt eller slettet.

Det du bør sjekke opp før du evt går videre er hva du gjør når du slipper fisken ut i karet. Bruker dere god tid på akklimatisering? Mulig vannet på dyrebutikken har veldig forskjellige verdier fra det du har hjemme hos deg, og om en ikke bruker tid på akklimatisering så kan fisken i værste fall dø.

Ta alle vanntester også (ph, gh, nitritt og nitrat) så dere er sikre på at det ikke er vannet det er noe galt med.

Så lenge andre fisk lever i beste velgående vil jeg anta at det ikke er vannverdier som er problemet, og da er det enten sykdom hos fisken dere har kjøpt, eller for kort akklimatisering som er problemet.

Fisk fra butikk kan ofte få sykdomsutbrudd uten at dette nødvendigvis er pga dårlig butikk. Fisken har vært gjennom lang transport i trange omgivelser, temperaturendringer, ut i et nytt kar, og så bli fanget, puttet i poser og flyttes en gang til. Da skal det ikke mye til før sykdom slår ut, siden mange sykdommer slår ut ved stress og påkjenninger.

Håper uansett at dere finner ut av det og at det løser seg. Fryktelig trist når fisk dør uten at en vet årsaken!
Tilfeldig bekjentskap
© Torbjørn Marthinsen
Reklame for plussmedlemskap