Død fisk, hvor stor fare?

Jeg er nå rimelig sikker på at en av mine guppyer er død, for jeg har ikke sett den noen plass i hele dag. Den hadde en periode forrige uke da den gjemte seg bort hele tiden, og hadde ingen tydelige tegn på sykdom. Den ble litt bedre denne uken og gjemte seg ikke så mye, men nå har jeg altså ikke sett den i hele dag. Sneglene har også holdt seg på samme plass siden i morges, så jeg tror det er der liket er. Men for å få tak i det må jeg flytte på omtrent alt i akvariet, og det er ikke ønskelig. Jeg har 3 glupske eplesnegler og 7 amanoreker i akvariet som er på 22 liter.
Spørsmålet er da: er det stor fare for nitritt hvis fisken blir liggende? Jeg regner med at den vil være oppspist til neste vannbytte og et eventuellt skjellet vil bli skylt frem. Eller bør jeg ta i og få fått den ut? Er altså rimelig sikker på at den er død, og har en anelse om hvor liket befinner seg.
Jeg er ikke sikker på faren ang nitritt, men jeg vil virkelig anbefale deg å få fjernet fisken.... Det kommer til å lukte, og det er ikke spesielt behagelig...
Du kan eventuelt sørge for noen ekstra delvannsbytter et par dager om du er redd for nitritt. Vanligvis så vil snegler og reker spise rubbel og bit før det er gått et døgn så det skulle være unødvendig å fjerne restene om det er vanskelig å komme til. I et godt innkjørt akvarie med stort nok filter og normal belastning så skulle ikke nedbrytningen av en slik liten fisk by på noen problemer, men siden dette er et lite akvarium så kan du som nevnt sørge for noen ekstra vannbytter et par dager.
Da får jeg ta vannbytte i morgen og følge med på nitritten i kveld før jeg legger meg, for jeg får ikke tatt vannbytte i dag. Takker for tipset
Jeg fant fisken midt i akvariet i morges med en snegle på seg, så den ble tatt ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Irene Nyrud
Reklame for plussmedlemskap