Hvor mye tåler 1-2 cm betong?
Har et kjellergulv som volder meg litt problemer.
Problemet er at forrige eier har lagt isopor og så et lag med 1-2cm betong over der igjen.
jeg skal nå legge fliser, så det skal legges depron, varmekabler og avrettes oppå der igjen.
jeg fikk nå høre at den betongen på 1-2cm vil sprekke hvis gulvet blir belastet med 200 kg eller mer.
det passet dårlig med min drøm om en 960-liter i kjelleren..
så det jeg lurer på er om det er noen smartinger der ute som vet noe om dette.
jeg hadde tenkt å legge ut bjlker under et nytt kar, for å spre belastningen utover et større område.
flisene som skal legges er 60cm x 30 cm.
hvis noen har peiling på dette ville jeg blitt svært glad om noen tok seg tid til å svare.
mvh knut
Problemet er at forrige eier har lagt isopor og så et lag med 1-2cm betong over der igjen.
jeg skal nå legge fliser, så det skal legges depron, varmekabler og avrettes oppå der igjen.
jeg fikk nå høre at den betongen på 1-2cm vil sprekke hvis gulvet blir belastet med 200 kg eller mer.
det passet dårlig med min drøm om en 960-liter i kjelleren..
så det jeg lurer på er om det er noen smartinger der ute som vet noe om dette.
jeg hadde tenkt å legge ut bjlker under et nytt kar, for å spre belastningen utover et større område.
flisene som skal legges er 60cm x 30 cm.
hvis noen har peiling på dette ville jeg blitt svært glad om noen tok seg tid til å svare.
mvh knut
Postet 06.12.08 kl 20:09
Inaktiv bruker
Betonggulv
Med et så tynt lag med betong oppå isopor er gulvet ubrukelig slik det er nå.
Dette gulvet må du hugge opp og armere skikkelig eller får du problemer i fremtiden.
Dette tåler nesten ikke belastning i det hele tatt, og et stort akvarie med en stor belastning på en forholdsvis liten flate går dårlig er jeg redd.
Skrekken er hvis det gir etter i et kjørne eller under en del av møblet.
Dette gulvet må du hugge opp og armere skikkelig eller får du problemer i fremtiden.
Dette tåler nesten ikke belastning i det hele tatt, og et stort akvarie med en stor belastning på en forholdsvis liten flate går dårlig er jeg redd.
Skrekken er hvis det gir etter i et kjørne eller under en del av møblet.
Postet 06.12.08 kl 20:25
Utgangspunktet høres ikke bra ut.Har du sjekket om det faktisk bare er 1-2 cm betong? Er det armering i dette gulvet. Nå er det vanskelig å avrette grunne så bra at du ikke for høydeforskjeller før du legger ut isoporplater. slik ar du risikerer å spenninger i gulvet. Er det noen sprekker i gulvet?
Hadde det vært mitt gulv ville jeg først av alt borret et lite hull i gulvet slik at jeg hadde fått sjekket tykkelsen. Mangler du takhøyde ville jeg ha tatt opp gulvet hvis det er bare 1- 2 cm tykt, Det burde være kjapt gjort med så tynn betong. Har du nok takhøyde kan du jo vurdere å legge på et nytt gulv. Enten et flytende spongulv eller støype på et nytt gulv. Da slipper du jo avrettingen.
Går du ikke for noen av disse løsningene kan du forsøke å støype en såle under akvariet ditt.
Hadde det vært mitt gulv ville jeg først av alt borret et lite hull i gulvet slik at jeg hadde fått sjekket tykkelsen. Mangler du takhøyde ville jeg ha tatt opp gulvet hvis det er bare 1- 2 cm tykt, Det burde være kjapt gjort med så tynn betong. Har du nok takhøyde kan du jo vurdere å legge på et nytt gulv. Enten et flytende spongulv eller støype på et nytt gulv. Da slipper du jo avrettingen.
Går du ikke for noen av disse løsningene kan du forsøke å støype en såle under akvariet ditt.
Postet 06.12.08 kl 20:53
Jeg skal vedde på at du ikke har 1-2 cm betong oppå isopor
Det er ingen som bygger på den måten, 1 cm betong er ikke mulig å legge, er du sikker på dette? sjekk kilden, jeg syns det er noe som skurrer....
Er det betonggulv under isoporen igjen kanskje?
Er det betonggulv under isoporen igjen kanskje?
Postet 06.12.08 kl 23:12
NicknameDet er ingen som bygger på den måten, 1 cm betong er ikke mulig å legge, er du sikker på dette? sjekk kilden, jeg syns det er noe som skurrer.... Er det betonggulv under isoporen igjen kanskje?
ja det er det.
litt dårlig forklart kanskje.
de har sikkert brukt isoporen som isolasjon den gang de la gulvet.
er nok 2 cm det som ligger oppå isoporen.
så altså:
underst betong, så isopor, så et lag med ca 2cm betong igjen.
oppå der skal det legges depron, varmekabler og så avrettes. til slutt fliser
Postet 06.12.08 kl 23:47
ser jeg har forklart meg litt dårlig i starten.
utgangspunktet nå er at jeg skal legge fliser.
det gulvet jeg skal få lagt fliser på er et gulv det tidligere var belegg på.
belegget er nå fjernet, og det som står igjen er dette:
underst er det betong. oppå der har tidligere eier(vet ikke når, huset er fra 1970) lagt isopor (sikkert som isolasjon). oppå der igjen er det støpt en betongsåle på ca 2 cm. tykkelsen på isopor og øverste lag betong er ca 4 cm.
ingenting er armert.
han som skal legge fliser foreslo å ta vekk det som er der i det området hvor akvariet skulle stå, og støpe nytt som er i kontakt med grunnen. (altså fjerne øverste betonglag og isopor for så å støpe i hullet)
dette skulle han ha 5000 for. det blir i meste laget for meg, og derfor lurte jeg på hvor mye det gulvet jeg vil få kan tåle.
etter tidligere svar her i tråden skjønner jeg at det ikke er mye.
da får jeg finne plass oppe til nytt kar oppe.
utgangspunktet nå er at jeg skal legge fliser.
det gulvet jeg skal få lagt fliser på er et gulv det tidligere var belegg på.
belegget er nå fjernet, og det som står igjen er dette:
underst er det betong. oppå der har tidligere eier(vet ikke når, huset er fra 1970) lagt isopor (sikkert som isolasjon). oppå der igjen er det støpt en betongsåle på ca 2 cm. tykkelsen på isopor og øverste lag betong er ca 4 cm.
ingenting er armert.
han som skal legge fliser foreslo å ta vekk det som er der i det området hvor akvariet skulle stå, og støpe nytt som er i kontakt med grunnen. (altså fjerne øverste betonglag og isopor for så å støpe i hullet)
dette skulle han ha 5000 for. det blir i meste laget for meg, og derfor lurte jeg på hvor mye det gulvet jeg vil få kan tåle.
etter tidligere svar her i tråden skjønner jeg at det ikke er mye.
da får jeg finne plass oppe til nytt kar oppe.
Postet 07.12.08 kl 00:08
Postet 07.12.08 kl 01:39
JAGDersom det er 2cm betong over isopor,ville jeg slått i stykker gulvet under der karet skal stå, med slegge eller leie en liten piggmaskin. Jeg vil tippe max 20 min. arbeid med pigging. dersom bunnflate på kar er ca 2,5*0,6 m så trenger du ca 60 liter sement (3 sekker c25) altså ikke så mye arbeid.
2 cm med betomg tar du enkelt med vinkelsliper som har diamantblad.
Postet 07.12.08 kl 01:57
2 cm med betong er ikke spess mye som folk sier her. merkelig at man faktisk kan gå på gulvet da uten at det knekker. har du mulighet for og legge på mere betong på hele gulvet? ca 6-8 cm? så hadde jeg gjort det altså. koster litt ja men da har du ett gulv som tåler myyyyyye mere. eller som andre sier ta vekk all betongen som er og legge på nytt. det blir jo klart det beste resultatet da. men jo kan da også lage ett nytt fundament til akvariet det er jo også det billigste og det klarer du også selv... maks 1000 kr og da kan du ta litt større fundament enn bare der som karet skal stå. selv 1000 kr blir for mye ville jeg nok tro. kommer ann på hva prisen på ferdig betong sekkene koster hos deg da.
Postet 07.12.08 kl 10:51
knutianoutgangspunktet nå er at jeg skal legge fliser. det gulvet jeg skal få lagt fliser på er et gulv det tidligere var belegg på. belegget er nå fjernet, og det som står igjen er dette: underst er det betong. oppå der har tidligere eier(vet ikke når, huset er fra 1970) lagt isopor (sikkert som isolasjon). oppå der igjen er det støpt en betongsåle på ca 2 cm. tykkelsen på isopor og øverste lag betong er ca 4 cm. ingenting er armert.
Byggeteknisk synes jeg det er lite med 2 cm mark isolasjon. Vet du om det er mere under det gamle gulvet?
Jeg spurte deg om du hadde nok takhøyde tidligere. Hvis du har det er det jo fult mulig å legge på et nytt gulv der du legger inn både varmekabler ig avretting og armering. Da bør dette betonglaget være ca 5 cm tykt for å få den nødvendige styrken og for å unngå sprekker i gulvet.
knutianohan som skal legge fliser foreslo å ta vekk det som er der i det området hvor akvariet skulle stå, og støpe nytt som er i kontakt med grunnen. (altså fjerne øverste betonglag og isopor for så å støpe i hullet) dette skulle han ha 5000 for. det blir i meste laget for meg, og derfor lurte jeg på hvor mye det gulvet jeg vil få kan tåle.
Er vel ening med deg at dette var noe i overkant av det jeg ville ha betalt. Men på den andre siden kan du ikke gjøre dette selv eller få noen til å hjelpe deg så har man jo ikke så mye valg.
Som Geir sier er det enkelt å skjære opp et slik gulv og deretter legge betang som en såle under hele akvariet.
Gulvet ditt er nok helt ok å gå på og til det meste du skal bruke det til. Ei belastning på 200 kg/m2 er nok innen for norsk standard og det burde gå helt greit med et kar på opptil 4-500 liter.
Problemet med å si noe helt sikkert er at selv om jeg hadde vært hjemme hos deg og sett på ditt gulv er det mange faktorer som jeg ikke vet noe om.
Hvilket bord hadde du tenkt å sette akvariet på? Er det et bord med 6 -8 bein kan du jo bare lage hull akkurat under beina, ta bort isoporene i hullet og fylle det igjen med betong.
Postet 07.12.08 kl 11:33
Postet 07.12.08 kl 13:17
Det å bruke vinkelsliper til å fjerne deler av betongen/isoporen er ingen vanskelig sak, og kan nok gjøres av en som er like hendig som en sekk poeter.
Vinkelsliper og blad får man kjøpt på biltema, husk i så fall støvmaske, briller og gamle klær når du skal jobbe. Det støver endel...
Dette arbeidet burde ikke ta mere enn en time eller to.
Når du har fjernet et område der akvariet skal stå, vil jeg tro det bare er å fylle på med selvutjevnende mase.
En enkel og grei operasjon, ferdig betong får du på byggvarehus, så trenger du bare en stor stamp, litt vann, en betongvisp og en boremaskin du kan sette vispen på.
Dersom det ikke blir helt perfekt, gjør ikke det så mye når det skal legges gulv oppå.
En annen mulighet er å bare gjøre dette på noen små områder - der føttene skal stå. Men i så fall bør du jo være sikker på at du treffer riktig.
Den siste og minst pene måten, er å legge gulvet, og ha et par bjelker til å sette akvariet på, slik at vekten fordeles godt.
Dersom du absolutt ikke vil gjøre det selv, kjenner du gjerne en litt mere handy person som vil gjøre det for en tusenlapp + matriell. Vil anta at denne personen allerede har det meste av verktøyet som trengs..-)
Vinkelsliper og blad får man kjøpt på biltema, husk i så fall støvmaske, briller og gamle klær når du skal jobbe. Det støver endel...
Dette arbeidet burde ikke ta mere enn en time eller to.
Når du har fjernet et område der akvariet skal stå, vil jeg tro det bare er å fylle på med selvutjevnende mase.
En enkel og grei operasjon, ferdig betong får du på byggvarehus, så trenger du bare en stor stamp, litt vann, en betongvisp og en boremaskin du kan sette vispen på.
Dersom det ikke blir helt perfekt, gjør ikke det så mye når det skal legges gulv oppå.
En annen mulighet er å bare gjøre dette på noen små områder - der føttene skal stå. Men i så fall bør du jo være sikker på at du treffer riktig.
Den siste og minst pene måten, er å legge gulvet, og ha et par bjelker til å sette akvariet på, slik at vekten fordeles godt.
Dersom du absolutt ikke vil gjøre det selv, kjenner du gjerne en litt mere handy person som vil gjøre det for en tusenlapp + matriell. Vil anta at denne personen allerede har det meste av verktøyet som trengs..-)
Postet 07.12.08 kl 13:49
Geir Kristiansen[QUOTE=JAG]Dersom det er 2cm betong over isopor,ville jeg slått i stykker gulvet under der karet skal stå, med slegge eller leie en liten piggmaskin. Jeg vil tippe max 20 min. arbeid med pigging. dersom bunnflate på kar er ca 2,5*0,6 m så trenger du ca 60 liter sement (3 sekker c25) altså ikke så mye arbeid.
2 cm med betomg tar du enkelt med vinkelsliper som har diamantblad.
Joda, enkelt med vinkelsliper men diamantblad er dyrt, støver som bare F***
og isoporen vil smelte og starte å gasse, ubehagelig som F***. i værste fall ta fyr.
Postet 07.12.08 kl 23:54
Postet 08.12.08 kl 00:26
Postet 08.12.08 kl 11:14
Inaktiv bruker
men med tanke på at huset faktisk kanskje skal selges i senere fremtid, bør jo gulvet ha kvalitet, er bedre å fikse hele gulvet nå, å slippe kostnader på det senere?
Postet 08.12.08 kl 13:41
Min første tanke som slo meg da jeg leste starten på tråden, særlig det punktet der en proff har anslått at gulvet ikke tåler mer enn 200 kg belastning, var:
"Herregud, det er jo ikke engang en full fryser!" Ikke en bokhylle heller. Hva slags gulv er egentlig dette? Elendige greier.
En kjeller med et så svakt gulv ville jeg gjort noe med først som sist. Det er tross alt et hus, som man sannsynligvis skal bo og leve i i mange år. Et skikkelig lagt gulv hever vel både verdien og bruksområdene på kjellerdelen av huset.
Dersom man ikke er utstyrt med ti tommeltotter, skulle vel de fleste greie å fjerne og legge et nytt gulv selv? Iallefall fjerne det, slik at en håndtverker kan komme til "dekket bord" og gjøre resten av arbeidet profesjonellt. Da sparer man iallefall en del håndtverker-timer og en del kroner.
Selv om det aldri blir noe akvarie der, ville jeg gjort skikkelig jobb først som sist med det håpløse opplegget som er der fra før. Jeg ville iallefall ikke kostet penger på å legge noe nytt og fint oppå et så dårlig grunnlag. Det kan vise seg å bli dyrt i lengden, om noe svikter og alt må tas opp igjen...
"Herregud, det er jo ikke engang en full fryser!" Ikke en bokhylle heller. Hva slags gulv er egentlig dette? Elendige greier.
En kjeller med et så svakt gulv ville jeg gjort noe med først som sist. Det er tross alt et hus, som man sannsynligvis skal bo og leve i i mange år. Et skikkelig lagt gulv hever vel både verdien og bruksområdene på kjellerdelen av huset.
Dersom man ikke er utstyrt med ti tommeltotter, skulle vel de fleste greie å fjerne og legge et nytt gulv selv? Iallefall fjerne det, slik at en håndtverker kan komme til "dekket bord" og gjøre resten av arbeidet profesjonellt. Da sparer man iallefall en del håndtverker-timer og en del kroner.
Selv om det aldri blir noe akvarie der, ville jeg gjort skikkelig jobb først som sist med det håpløse opplegget som er der fra før. Jeg ville iallefall ikke kostet penger på å legge noe nytt og fint oppå et så dårlig grunnlag. Det kan vise seg å bli dyrt i lengden, om noe svikter og alt må tas opp igjen...
Postet 08.12.08 kl 14:38