Slørhale l malle

Var på akvariemagasinet i går og så et kar fylt med noe som jeg tror de kalte slør ancistrus, slørete ancistrus, husker ikke helt. De så ut som "vanlig" ancistrus men alle finnene var lange og flotte som kampfisk. De var lyse, ikke helt gule, men som albino corydoras i farge.

Noen som har noen erfaringer med disse?
Har ikke noen erfaring med dem selv, men vet mange er imot at disse avles på pga at 'de kan jo ikke ha gode liv når de må dra på disse tunge slørene' (el.l.)

Jeg har derimot erfaring med gullfisker og danioer med slørfinner, og de ser ikke ut til å plages av de ekstra lange finnene i det hele tatt, så jeg ser ikke helt hvorfor ancistrusen skulle være noe unntak.
fra artikkelen Ancistrus - litt mer enn bare en algespiser http://akvaforum.no/text.cfm?id=2051

Slørhalevariant
Selv synes jeg denne varianten er fryktelig. Dette er altså en variant med forlengede finner. For meg ser det utrolig slitsomt ut å måtte drasse rundt på et så lang "slør". Jeg kan ikke se poenget med å måtte ha en slik kunstig fisk, så lenge naturen har gitt oss så mange andre fine arter. Men enhver akvarist må selv bestemme hva han eller hun ønsker å ha i sine avarier. Jeg ber dere allikevel om å vurdere en gang til før dere kjøper en slik fisk. Se på hva naturen kan tilby dere i stedet.

Dette er en menneskeskapt fisk for utseende skyld... styr unna...
dte er nok det jeg lurte på, takk.
Kaiamor
Dette er en menneskeskapt fisk for utseende skyld... styr unna...

Dette er vel strengt tatt opptil hver enkelt akvarist da. Mange fisker er menneskeskapte, f eks platyer, mollyer og sverddragere i alle regnbuens farger, gullfisker og danioer med slør. En ting er hvis fisken lider, men som jeg allerede nevnte har jeg fisker med slør, og de ser ikke ut til å lide pga det. De vet ikke om noe annet og utvikler ekstra muskler for å kunne bære på slørene.

At en artikkel her inne har en så subjektiv kommentar synes jeg er helt unødvendig. Bare fordi forfatter av artikkelen synes disse er fryktelige, skal ALLE akvarister i all fremtid unngå dem?

Da må vi vel unngå kampfisker også heretter, fordi enkelte ikke liker fisker med slør, og de må jo få bestemme over alle andre akvarister.

Greit nok at man sier at man ikke liker fisker med slør, og kun vil ha fisker som finnes i naturen, men å kreve at alle akvarister skal mene det samme bare fordi en selv synes menneskeskapte fisker er 'fryktelige' er litt drøyt.

Hva med menneskeskapte hunderaser? Skal vi ha ulver som kjæledyr isteden? Kan jo ikke ha menneskeskapte dyr i huset.
Mvjnz
Kan jo ikke ha menneskeskapte dyr i huset.

Enkelte kamerater av meg (som eg tidligere respekterte) har det

Eg er veldig enig med deg i at man må respektere andres valg av fisker. Selv hater eg slørvarianter og lignende som pesten, men det er nå engang slik at eg ikke besitter "sannheten".
Jeg foretrekker naturlig jeg også, men danioene fikk jeg gratis og har egentlig fått litt sansen for dem. Skulle også ha vanlig gullfisk til dammen, men det nærmest jeg kom var cometer, og de er jo stilige de, så jeg valgte dem i steden.

Ville ikke valgt golfballer eller andre varianter med alle mulige helseproblemer, men bare fordi de har slør er jeg ikke overbevist om at de lider, og noen av dem er jo faktisk ganske pene. (F eks kampfisk)

Kan ikke si jeg liker slørhaleancistruser/plecoer noe særlig selv, men jeg får meg ikke til å tro at de lider.
Mvjnz
Dette er vel strengt tatt opptil hver enkelt akvarist da.

Ja, det er godt poeng.
Så lenge fiskene ikke lider så bryr jeg meg ikke om hva slags fisk andre har i karene sine.
Jeg ville aldri hatt en "slørancistrus", men jeg tviler på at den lider så veldig mye.

Jeg har selv en sommerfuglciklide som tydelivis er drettet som en ekstra "slørete" variant. Men det så jeg selvfølgelig ikke før den ble voksen.
Det var umulig å se når den var en liten tass
Men det ser ikke ut som den plages.
Mvjnz
Skulle også ha vanlig gullfisk til dammen, men det nærmest jeg kom var cometer, og de er jo stilige de, så jeg valgte dem i steden.

Nå er jo faktisk "vanlige" gullfisk menneskeskapte de også - sågar den eldste domestiserte kulturfisken vi har!

Forøvrig synes jeg Mvjnz innlegg i denne tråden er en glimrende beskrivelse av problemområdet viltformer vs. avlsformer.

Jeg berømmer de som er seriøst opptatt av å holde og ta vare på rene former av ville arter, men la dem som er mer interessert i å avle frem finere farger og andre variasjoner få gjøre det, sålenge (og det er - som også andre påpeker) dette ikke innebærer lidelse for fisken.

At mange avlsformer ikke vil ha mulighet til å overleve i vill tilstand er imidlertid IKKE noen indikasjon på at de lider i akvarier. Akvariet er et beskyttet miljø som er enda mer menneskeskapt enn fiskene vi holder i det - og akvariefisk skal uansett aldri ut i naturen igjen!

mvh
Svein A. Fosså
Mvjnz
[QUOTE=Kaiamor]Dette er en menneskeskapt fisk for utseende skyld... styr unna...

Dette er vel strengt tatt opptil hver enkelt akvarist da. Mange fisker er menneskeskapte, f eks platyer, mollyer og sverddragere i alle regnbuens farger, gullfisker og danioer med slør. En ting er hvis fisken lider, men som jeg allerede nevnte har jeg fisker med slør, og de ser ikke ut til å lide pga det. De vet ikke om noe annet og utvikler ekstra muskler for å kunne bære på slørene.

At en artikkel her inne har en så subjektiv kommentar synes jeg er helt unødvendig. Bare fordi forfatter av artikkelen synes disse er fryktelige, skal ALLE akvarister i all fremtid unngå dem?

Da må vi vel unngå kampfisker også heretter, fordi enkelte ikke liker fisker med slør, og de må jo få bestemme over alle andre akvarister.

Greit nok at man sier at man ikke liker fisker med slør, og kun vil ha fisker som finnes i naturen, men å kreve at alle akvarister skal mene det samme bare fordi en selv synes menneskeskapte fisker er 'fryktelige' er litt drøyt.

Hva med menneskeskapte hunderaser? Skal vi ha ulver som kjæledyr isteden? Kan jo ikke ha menneskeskapte dyr i huset.

skal sies at det siste var min mening, jeg mener at man bør styre unna, ser nå at jeg burde presisert at det var min mening og ikke fra artikkelen
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Dischington
Reklame for plussmedlemskap