Sette opp glassplate i midten av karet

Jeg har et 54l akvarie, og har tenkt å "dele" det (sette opp en glassplate i midten av karet).
I den ene delen av karet skal det være yngel, og den andre skal det være reker.

Men jeg trenger litt hjelp.
Hva trenger jeg av utstyr?
Blir det dyrt?
Er det mye jobb? Evt hva må gjøres? ( Skal ha det sånn "permanent").
Kan en amatør som meg utføre jobben?

Det viktigste er å få målt opp hvilke mål du skal ha på glassplaten. La det være en mm eller to på hver side til fuger.

Deretter er det igrunnen bare å rengjøre veldig godt, og bruke aceton el.l. før du fester glasset med akvariesilicon.
Bruk tape for å holde glasset på plass og til å maskere på sidene av skjøtene. Maskeringstapen tar du av en halvtime etter du har limt, mens tapen som holder glasset bør være på i minst ett døgn.
Bruk gjerne fyrstikker for å sikre passe avstand rundt hele veien, disse må selvsagt fjernes før du limer glasset helt fast.

Glasset trenger ikke være så tykt så lenge du har tenkt å ha vann i begge sider sammtidig, og ikke skal ha filtrering hvor vannet går mellom de to halvdelene.

Burde være helt overkommerligt å gjøre selv så sant du tar deg litt god tid.
Det går helt sikkert bra å dele karet med glassplate. Det er absolutt den peneste måten å gjøre det på også.
Selv er jeg en av norge største kløner i alt som har med håndverk å gjøre. Så når jeg hadde 3 kar jeg skulle dele så tok jeg rett og slett blåfiltermatte og skar den til i riktig høyde av karet og 1 cm eller 2 bredere enn karet. Presset denne nedi og brukte en sirkulasjonspumpe til å blåse vannet over ifra den siden som ikke filteret stod. Det er en bombesikker løsning. Langtifra like pen. Men en enkel måte å dele et kar på. Samtidig som man får god filtrering. Så om karet ikke står på gromplassen i stua hadde jeg tenkt litt over en sånn løsning viss jeg var deg.
Bare et lite tips.
Dersom du limer denne glassplaten noen cm over bunn, slik at det ikke er tett under, så fyller du sand opp til over bunn av platen. da kan vann strømme fra side til side gjennom grusen. Pump noe vann over glassplaten og du har et substratfilter.

Tipper dette blir mer stabilt enn å dele fulstendig i to, med denne metoden er det fremdeles en 54l tank, ikke to på 27l. får du nok sirkulasjon mellom kammerene så holder det sikkert med en varmekolbe og ei pumpe.

Kanskje du har ei gammel bilderamme du kan stjele glasset fra, da trenger du bare silikon.
Om du drar til Moss og besøker Dahls Dyrerike har han tatt inn fester med gummipropper som man fester på ønsket plass i karet for så å skyve en glassplate nedi. Han skjærer også til glassplate som passer nedi. Dermed kan man lett endre oppdeling, eller evt ta den bort. Genial, usjenerende og superenkel løsning, rart ikke sånt finnes flere steder.
Vipsen
Om du drar til Moss og besøker Dahls Dyrerike har han tatt inn fester med gummipropper som man fester på ønsket plass i karet for så å skyve en glassplate nedi. Han skjærer også til glassplate som passer nedi. Dermed kan man lett endre oppdeling, eller evt ta den bort. Genial, usjenerende og superenkel løsning, rart ikke sånt finnes flere steder.

Dyrt?
Nope, betalte godt under hundrelappen for fire fester (som egentlig holder til to skillevegger om man har sand i bunn).
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje R
Reklame for plussmedlemskap