Sparepære i akvarium

Hei!

Sparepærer gir ifra seg minimalt med varme, men er lyset gunstig for plantenes del? Blir det feil type lys?

BB john
Hvis du ikke har lyskrevende planter, så går det helt greit. Men armaturet må jo selvsagt være sikret mot fukt. Det er vel et akvariearmatur du bruker?
Nope. Men det går greit. Planen er å bygge det inn i klarplastplater med silikon, så tett blir det Det blir forresten bare ekstra lys for den T5 8W som fremdeles står i.

Hadde jeg nå bare visst hva de plantene som er neri der heter.. hmm..

BB John
Da må du iallefall ha luftehull i toppen, sånn at det ikke blir for varmt. Noe varme lager jo sparepærene også...
Jada. Har tenkt på det

BB John
Sir jamalot
Hei! Sparepærer gir ifra seg minimalt med varme, men er lyset gunstig for plantenes del? Blir det feil type lys? BB john


Det finnes mange typer. For å få mest mulig riktig lys for plantene må du få tak i en som har et lysspekter mest mulig lik sollys.

Sparepærer er nesten det samme som lysstoffrør. På samme måte som ikke "vanlige" lysstoffrør egner seg for akvarier, vil ikke en vanlig sparepære egne seg. Sparepærer merkes på samme måte som lysrør. Les litt om hvordan egnede lysstoffrør er merket så vil du se hvordan din sparepære skal være merket.

En "god" sparepære er mye bedre enn en vanlig lyspære.
Som jeg nevnte i din personlige akvaretråd, så finnes det sparepærer du får kjøpt på Clas Ohlson. Disse er beregnet på planter og akvarium (står på esken). Disse har ett ganske lilla-skjærende-lys hvis du ser rett på pæren, men tar seg riktig bra ut i akvariet.

Du kan sikkert også få kjøpt dagslys-pærer hvis du leter litt, men jeg har funnet det SVÆRT vanskelig å finne noe som helst annet en "varmhvitt/warm white"-pærer.
Hei Wikdahl.

Kan du gi meg en direktelink til disse pærene på Clas Ohlsons hjemmesider? Jeg har store problemer med å finne den pæra du mener på.

BB John
Finner ikke pæra på hjemmesidene deres, jeg fant de i butikken. Hadde da letet lenge etter denne typen da jeg kjøpte de før hos Plantasjen.
Jeg kjøpte denne pæra hos Clas Ohlson på Lade Arena, hang på veggen der hvor alle de andre pærene var.
Merket er "Megaman".
Ok. Får ta meg en tur imorgen og se. Takk for tipset!

BB John
Plantasjen selger også sparepærer beregnet for planter i drivhus og akvariebruk. Lyset fra dem er ikke så lillaaktig, heller nærmere dagslys. Faktisk er embalasjen merket med at de passer spesielt til akvarier. Koster 99kr per stk. og kommer kun i E27-sokkel (stor sokkel).
Drar opp igjen gammel tråd...

Er disse pærene som er anbefalt her fortsatt å få tak i hos Clas Ohlson og Plantasjen?

Eller er det noen nettbutikker som selger noe brukbart?

Har en 22 liter med lystopp der det satt en sparepære da jeg kjøpte det, men denne er nå ødelagt. Trenger ny snarest! Er med E27 sokkel (den tykkeste typen).
Har enda ikke fått rotet meg på Plantasjen eller til Chlas Olson og sett etter pærer der. Ble til at jeg kjøpte en helt vanlig sparepære på butikken. Funker greit nok den. Plantene vokser i sneglefart da, men lite algevekst egentlig.

Ser nå at webzoo har fått inn noen pærer som ser svært lovende ut! Noe dyre, men... Finnes litt nedpå denne siden.

Noen formening om hvem som passer best i en 22 liter med plass til en pære? Er et rekekar med litt planter. Liker både at lyset gir god plantevekst, og at det er lys som gjengir fargene bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap