Fargefeil hos corydoras- arvelig, eller?

Har et stort kull med corydoras napoensis.
der har en av 60-70 små blitt helt anneledes enn de andre små. Kullet er sikkert 4 mnd gamle, og alle bortsett fra en er identiske. Lyse med ei svart stripe, mens denne "raringen" er helt sort.

Lurer da selvsagt på om sånt er vanlig, og om det eventuelt er arvelig?
Det finnes en fargevariant av C.aenus som er sort. Etter det jeg har lest så dukket det sorte individer opp blant Corydoras aenus schultzei. Den nye sorte varianten ble hetende Corydoras aenus black.

Det er vel derfor ikke umulig at det kan skje hos andre arter også, selv om jeg må innrømme at jeg aldri har lest om det på akkurat C.napoensis. Det virker ihvertfall som om genet for sort er recessivt hos schultzeiene. Dvs at to sorte individ garantert gir sorte avkom og at to normalfargede som bærer genet vil få sorte avkom i rundt en fjerdedel av tilfellene. Om en av foreldrene ikke er bærer av genet så vil alle avkom bli normalfarget uansett.

Forhåpentligvis vil noen av cory-guruene stikke innom og komme med mer informasjon.
Det hender det popper frem en og annen uvanlig farget Corydoras blant diverse arters kull. Det hender jeg leser om det, bl.a. på Corydorasworld, og selv om det ikke skjer så ofte så forekommer det. Noen ganger er det lysere, andre ganger mørkere, og i blant en litt uvanlig vri på et mønster eller kroppstegning.

Har selv opplevd en gang å få en nesten hvit Corydoras adolfoi i et kull med normalfargede. Den så veldig pussig ut, som et spøkelse Har for tiden også en nesten hvit Corydoras panda, der alle tegninger som normalt er svarte, er lyslys-grå på denne, og kroppsfargen som skulle vært beige er hvit istedet. Nok et "gjenferd", hehe. Helt normal ellers, men skal si den lyser opp når den ligger midt i gjengen med normalfargede Pandaer

nubbe
Har et stort kull med corydoras napoensis. der har en av 60-70 små blitt helt anneledes enn de andre små. Kullet er sikkert 4 mnd gamle, og alle bortsett fra en er identiske. Lyse med ei svart stripe, mens denne "raringen" er helt sort. Lurer da selvsagt på om sånt er vanlig, og om det eventuelt er arvelig?
Noen av mine Sterbai-yngel er helt mørke og ,lurer på om de blir "normale" når de blir større . Litt rart dette her med fargene som blir endret.
Merkelig fenomen.
Skal i alle tilfeller beholde denne i håp om å se om dette er arvelig.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap