Lite bevegelse i vatnet.


Har et nystarta akvastabil 325L med ei eheim 2028 pumpe.
Utblåset står midt på bakveggen høgt oppe, like under vassflata.
Ser at det er svært lite bevegelse i vatnet på kvar ende av karet. Nesten stillestående. Det kan vel ikkje ver bra? Er det noke eg kan bruke for å få meir bevegelse?
Sirkulasjonspumper vil vel bøte på problemet. Her er et lite utvalg.

Jon

Må eg ha ei slik pumpe i kvar ende av karet?
Jeg regner med at du har innsug og utblås i samme enden av karet, med en sirkulasjonspumpe i den andre enden vil det nok holde.

Jon
Utblåset står midt på langsiden? Betyr det at det blåser rett frem mot frontglasset?

Hvis du får utblåset til å blåse langs en rute, vil det bli bedre sirkulasjon i karet, enn om det står og blåser midt ut i vannmassene.

Om du skal bruke sirkulasjonspumper, sørg for at de samarbeider og ikke står og blåser mot hverandre.

Målet er å få alt vannet i akvariet til å gå rundt samme vei. Hvis du vil ha mest mulig sirkulasjon, altså.

Utblåset står rett mot frontglasset. På den måten blir det stillegående vatn på kvar ende. Kan det vere bedre å ha utblåset på en endevegg?
Så slik det er no står utsuget i venstre hjørnet og utblåset som sagt midt på bakveggen og bles mot frontglasset.
donna
Kan det vere bedre å ha utblåset på en endevegg?


Ja, jeg tror du får bedre sirkulasjon da.

Bør utsuget stå på samme ende som innblåset da?

Eg meinte bør innsug og utblås stå i samme ende?
el. kan den stå i kvar sin ende? Kva er best?
Det enkleste er å ha dem i samme ende.

Innsugets plassering påvirker ikke strømningene i akvariet noe særlig.
Hei, har samme pumpe i en 300l , har urblåset på kortveggen med spaken på filteret helt åpen, innsuget står på samme side, gir bra sirkulasjon her
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Mathiasen
Reklame for plussmedlemskap