Hjelp til å legge bunn i et kar på 500l

Hei!

Jeg håper noen kan komme med noen råd da jeg på lørdag skal hente et aquastabil-kar på litt over 500l. Skal ha sandbunn (Biltema) i dette, har til nå aldri hatt annet enn sandsnegler i sanda, men nå skal det sneglepsisere i karet så jeg bør kanskje ha varmekabler i tillegg?

Jeg leser at JBL blir anbefalt, men jeg antar at jeg trenger ca 10m så da må jeg kjøpe 2-3 pakker a 4 meter, det er ikke ønskelig. Har sett at det er 80W på 10m på akvarieudstyr.dk (merke My Rep), noen som har noen erfaring med denne? Eller bør jeg gå for Rena (ser at Webzoo ikke fører denne lenger grunnet noen tilfeller av strømlekkasje).

Hadde opprinnelig tenkt å ha en plate med isopor i dette karet og, for å slippe og bekymre meg for gravende ciklider, men det er kanskje ikke noe problem med sandbunn og 4-5cm sand? Om jeg går for varmekabler så utgår vel isopor uansett, disse lar seg vel ikke kombinere? I så fall, kan jeg legge isopor nederst og varmekablene oppå den?

En siste ting, hva bør jeg blande sanda med? Leste et sted om fondovivo, er dette noe jeg kan blande i sanda? I såfall hvordan gjør jeg dette og hvor mye trenger jeg.

Mulig det er noen et teite/innlysende spørsmål her, men det er så godt å vite dette i forkant for det er nå jeg får gjort dette, og det er så kjedelig å irritere seg i ettertid

På forhånd takk for all hjelp!

Varmekabler
Synes du skal droppe varmekabler medmindre du bruker disse for å varme opp vannet i karet.
Varmekabler har ingen effekt på plantevekst eller gasslommer.
Bruk heller pengene på filtrering eller lys.
Hva skal du ha i karet av planter og fisk?
Takk for svar!
Dette blir et selskapskar, jeg oppgraderer fra 240-det dobbelte og tar med meg praktbotia, ancistrus, corydoras noen ciklide-par og en ål vidre. Plantene vet jeg ikke enda, jeg har ikke tenkt ut alt enda. Det følger fisk med det nye karet som jeg må kvitte meg med før jeg kan flytte fisken min, men jeg vurdererå beholde sølvhaien, må bare sjekke om det passer med resten av fiskesuppa mi først hehe.

Jeg tror hvertfall ikke sandsneglene har noen særlig fremtid med botiane, de er ramme på snegler. Jeg vuderer ikke varmekabler for å varme opp vannet, jeg vil unngå gasslommer, samt bedre forholdene til plantene. Samt med litt varme i sanda så vil jo det fungere med gode bakterier der og som er med på å gjøre vannkvaliteten enda bedre.

Men hjelp meg gjerne også med hva jeg bør blande ut sanda med når jeg skal starte opp.
Jeg anbefaler Rena varmekabel fordi den er billig og gjør jobben. Jeg mener at den er trygg nok, men jeg forstår at mange ikke tar sjansen. Hvis du bruker kabel, så husk å lime den til bunnen. Sugekopper holder ikke.

Biltemasand bør IKKE blandes med vekstsubstrat. Da er grus eller fin rådasand bedre egnet. Biltemasanden brukes som den er.
Eg har My Rep i 4 kar, og er strålende fornøyd med dem.
Andre merker har eg ikke erfaring med.
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap