Hvordan bøyer man "akvarium"?

Jeg må nok presisere, spørsmålet er ikke i DIY-kategorien; "hvordan bøye et akvarium", men altså innen språk-kategorien. Ordet akvarium altså.

Akvarium, akvarie, akvariet? Når brukes formene?

Selvsagt flaut i en alder av 30 og ikke vite slikt, men jeg syntes det er enda værre å skrive det feil hele tiden så jeg håper noen kan hjelpe meg med å fylle inn hva som ble sagt i den norsktimen jeg ikke var på plass?
akva'rium -iet, -ier, -ia el. -iene (av lat. aquarius 'som hører til vann')
1 tank, beholder til å ha fisk, sjødyr og vannplanter i
2 bygning med *akvarium (1) i Akvariet i Bergen

i følge ordboka på nett
Takk, men hvilke av de brukes når?

Ett ?
Flere ?
Det ?
et akvarium, det akvariet, flere akvarier og alle akvariene ?

høres riktig ut i min verden, men når folk begynner å spørre blir jeg alltid litt usikker
Hvorfor tenke på det sånn, jeg skriver bare karra jeg da. Rekekarret, eller så bruker jeg bare literne, 357liter`n feks.
Når vi først er ute å vandrer på den akvaristiske språkteigen.

Ordet "karr" finnes ikke og skal i hvertfall ikke benyttes når man omtaler beholdere som akvarier og kjeler etc.

Sitat ordboksøk på ordet "kar".

I kar m1 (norr karl) (voksen) mann en røslig k- / han er en grei kar / k-er og kvinnfolk / kongens k-er soldater / en liten k- også: smågutt / arbeidsk-, ungk-, stork- / han er snart full k- igjen helt frisk og sprek igjen / det var noe til k- / jeg er ikke k- om å huske det ikke i stand til

II kar n1 (norr ker, bet. 3 etter lat. vas(um))
1 beholder, kjørel fylle et k- med vann / badek-, kokek-, saltk-
2 fundament til bru bruk-
3 rør, åre i kroppen el. i planter blodk-

Æsj er det så viktig da
Hvis jeg sier karra har inne, vet nesten samtlige at jeg mener akvariene mine.
Plussmedlem
Ja, vi tror ikke du mener mannfolk i alle fall
Nei nei, da er det jo som oftest bare en r, karene vettu
Blir vel litt sånn dialekt sak det der. Akkurat som at jeg skriver tunell.
Tinelise
et akvarium, det akvariet, flere akvarier og alle akvariene ? høres riktig ut i min verden, men når folk begynner å spørre blir jeg alltid litt usikker ;)

Stemmer

Og det er nok ikke så viktig nei, galemor, men hvorfor si det feil når det er like lite komplisert å si det riktig
Helt sant, men hvis jeg står fast er det greit og bruke en slik nødløsning. De fleste som kjenner meg vet hva jeg mener når jeg sier jeg skal hjem og sjekke karra.
Ja det viktigste er jo å forstå hverandre
Jeg vet hvordan man virkelig bøyer et akvarium... Sett det selv da midtstaget datt av på 530 literen, full av vann. Hvordan ordet akvarium bøyes har du vel fått svar på...
Galemor
... når jeg sier jeg skal hjem og sjekke karra. ;)

Og det er ikke feil å si det, men det dukker opp en dobbeltkonsonantfelle når du skal skrive det. Uttalemessig sier vi "karr" når vi omtaler beholdere og "kar" ved omtale av en mann, men det skrives helt likt.
Akkurat som å uttale kontra skrive "tør" av "å tørre" som uttales akkurat som "tørr" av "å tørke".
Kunne ikke dy meg når denne tråden dukket opp som et fristed for språkpirkere med akvadilla, eller akvarister med språkdilla, og det var på ingen måte ment å være irettesettende.

Ellers lar akvarium seg bøye bare man har tilstrekkelig temperatur.
Er vel en regel for alle ord som ender med -um det
Plussmedlem
Mvjnz
Er vel en regel for alle ord som ender med -um det:)

Hvilken regel?

Hva har
Et forum - forumet - fora - foraene
felles med f.eks.

Et museum - museet - museer - musea el. museene
Et studium - studiet - studier - studia el. studiene
Et medium - mediet - medier - media el. mediene

?

Et faktum - faktumet - fakta - faktaene
har a-endelse i flertall ubestemt form, men ikke de andre.
Var det det du tenkte på?
Plussmedlem
SoVe
Jeg vet hvordan man virkelig bøyer et akvarium... Sett det selv da midtstaget datt av på 530 literen, full av vann.

Håper karet holdt seg i bestemt form, og ikke i en ubestemt form utover stuegulvet
Jeg uttrykte meg nok litt teit. Forum bøyes litt annerledes, men de har til felles at -um forsvinner og erstattes med en annen ending, som du allerede påpekte i dine eksempler.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap