Hjelp! burde jeg ha avlivet ham?
Ja, jeg kommer opp på rommet mitt og hva ser jeg?
Jo... Jeg ser at Palettciklide-hannen er vekk! Hvor er du tenker jeg,
og titter litt og litt og litt mer, men nei...
Så kikker jeg under pumpa og hva ser jeg?
Palettciklide-hannens finner er borte! Ødelagte!
(Fru Palettciklide kan "takkes" for det...)
F**n tenker jeg,
og jeg som tidligere hadde brukt flere måneder til å få de finnene fine igjen;
etter at en viss Fru palettciklide fikk et raserianfall og kastet seg over han...
Nei og nei!!!
Han klarer ikke å svømme, klarer ikke å gjøre noe...
Jeg hadde ikke annet valg enn å sette han i den motbydelige fødekassa. (sukk)
Men mitt (store) spørsmål er "BURDE JEG AVLIVE HAM???"
Jeg vill jo selvfølgelig ikke,
men jeg får så vondt inne i meg av å se på ham...
Stakkars! Stakkars!
Håper dere forstår hvor VONDT jeg har det nå!
Og jeg håper dere kan svare meg med en liten setning!
Jo... Jeg ser at Palettciklide-hannen er vekk! Hvor er du tenker jeg,
og titter litt og litt og litt mer, men nei...
Så kikker jeg under pumpa og hva ser jeg?
Palettciklide-hannens finner er borte! Ødelagte!
(Fru Palettciklide kan "takkes" for det...)
F**n tenker jeg,
og jeg som tidligere hadde brukt flere måneder til å få de finnene fine igjen;
etter at en viss Fru palettciklide fikk et raserianfall og kastet seg over han...
Nei og nei!!!
Han klarer ikke å svømme, klarer ikke å gjøre noe...
Jeg hadde ikke annet valg enn å sette han i den motbydelige fødekassa. (sukk)
Men mitt (store) spørsmål er "BURDE JEG AVLIVE HAM???"
Jeg vill jo selvfølgelig ikke,
men jeg får så vondt inne i meg av å se på ham...
Stakkars! Stakkars!
Håper dere forstår hvor VONDT jeg har det nå!
Og jeg håper dere kan svare meg med en liten setning!
Postet 10.12.08 kl 20:06
Det er i hvert fall ikke noe blivende sted å ligge i en slik fødekasse er jeg redd. Det vil garantert stresse ham ihjel i løpet av første natt.
Dersom du ikke har noe eget akvarium med et lite innkjørt filter til, som du kan bruke som sykestue, så er nok det beste å avlive stakkaren. Slik forfatning han er i nå, trigger bare mer aggressjon hos hunnen.
Fisk er ikke medfølende, de angriper alle som viser svakhet eller oppfører seg unormalt.
Dersom du ikke har noe eget akvarium med et lite innkjørt filter til, som du kan bruke som sykestue, så er nok det beste å avlive stakkaren. Slik forfatning han er i nå, trigger bare mer aggressjon hos hunnen.
Fisk er ikke medfølende, de angriper alle som viser svakhet eller oppfører seg unormalt.
Postet 10.12.08 kl 20:16
Er nok enig med Mona her ja..... Tror du bør la stakkaren få slippe.... Men tok en titt på profilen din, og det ser ut til at du har kun dette paret med paletter alene i en 54 L? Vil nok anbefale deg å gi dem et kar med noe større plass og noen tetraer e.l å jage litt på. Hunnen vil ha all sin oppmerksomhet på den stakkars mannen - og han har liten plass å komme seg unna på.
Postet 10.12.08 kl 20:50
AnitaEr nok enig med Mona her ja.....:-( Tror du bør la stakkaren få slippe.... Men tok en titt på profilen din, og det ser ut til at du har kun dette paret med paletter alene i en 54 L? Vil nok anbefale deg å gi dem et kar med noe større plass og noen tetraer e.l å jage litt på.
Obs! Jeg burde ha oppgradert!
Palettene var alene med yngel i 125 liter'n da det skjedde.
Men nå har jeg tatt de andre fiskene i 125 liter'n og
yngelen om moren i 54 liter'n, + fødekassen.
Det blir veldt tungt for meg å avlive fisken,
siden jeg har blitt så glad i han.
Men, man må ta hensyn til andre foran seg selv.
Jaja... (sukk) Han levde et fint vil og en flikt pappa var han.
Hvordan burde jeg avlive han?
Jeg har hørt at men kan ha en kjele med kokende vann...
Men mamma liker ikke at jeg bruker matutstyr!
Så hva gjør dere når dere dessverre må avlive en fisk?
Postet 10.12.08 kl 21:19
åh...får jeg lov til å være uenig?
ene guppyhannen min fikk spist hele halen av en gang, og jeg hadde han oppi en spagetti-sil som jeg hang ned i karret i mangel på noe annet.
han ble helt frisk, etter noen dager hadde han hale nok til å komme oppi karret igjen.
jeg er så sentimental at jeg ville gitt fisken en sjangs, bare holdt han unna hoa til han er raskere igjen.
ene guppyhannen min fikk spist hele halen av en gang, og jeg hadde han oppi en spagetti-sil som jeg hang ned i karret i mangel på noe annet.
han ble helt frisk, etter noen dager hadde han hale nok til å komme oppi karret igjen.
jeg er så sentimental at jeg ville gitt fisken en sjangs, bare holdt han unna hoa til han er raskere igjen.
Postet 10.12.08 kl 21:26
Jeg bruker "alltid" metoden med å kutte hodet av fisken ved avliving. - For å få bedre tak på fisken, er det lurt å bruke en bit tørkerullpapir for å få bedre grep.
Ser du sier at mor i huset ikke er så glad for at du bruker matutstyret til fiskene dine - så i morgen går du og kjøper deg en skjærefjøl og en enkel kniv som du dedikerer til akvariebruk. Så slipper du slike diskusjoner med moren din i fremtiden.
Hvis du velger å putte fisken i en kjele med kokende vann, skal du vaske av kjelen med såpe og vann etterpå, og deretter kan du (aller mest for å berolige moren din) fylle kjelen med vann som du setter på koking igjen - koking i 5-10 minuter bør overbevise henne om at det er heeeelt rent. (Be henne huske tilbake til skolekjøkkenet der man kokte glassene etter vask for at de skulle være helt rene.)
Ser du sier at mor i huset ikke er så glad for at du bruker matutstyret til fiskene dine - så i morgen går du og kjøper deg en skjærefjøl og en enkel kniv som du dedikerer til akvariebruk. Så slipper du slike diskusjoner med moren din i fremtiden.
Hvis du velger å putte fisken i en kjele med kokende vann, skal du vaske av kjelen med såpe og vann etterpå, og deretter kan du (aller mest for å berolige moren din) fylle kjelen med vann som du setter på koking igjen - koking i 5-10 minuter bør overbevise henne om at det er heeeelt rent. (Be henne huske tilbake til skolekjøkkenet der man kokte glassene etter vask for at de skulle være helt rene.)
Postet 10.12.08 kl 21:27
Jeg synes kanskje at en palettciklide er litt for stor til å kokes. Mindre fisk dør øyeblikkelig, men jo større fiskene er til lengre tid tar det. Jeg hadde selv en utrolig dårlig opplevelse med en sommerfuglciklide som jeg brukte kokemetoden på. Skal ikke beskrive det så inngående, men jeg får ihvertfall vondt i magen bare ved å tenke på det. Anbefaler derfor heller metoden som Liz beskriver der du bruker en skarp kniv.
Postet 10.12.08 kl 21:33
Postet 10.12.08 kl 21:58