Maller til sør-amerikakar.

Hei,er det noen som kan hjelpe meg med maller til et Sør-Amerikakar på 400ltr. De skal gå sammen med 2 forskjellige typer tetraer. Svart fantom tetra er den ene,resten har eg ikke bestemt enno. Håpe noen kan hjelpe meg)
Inaktiv bruker
[QUOTE=argusen]Hei,er det noen som kan hjelpe meg med maller til et Sør-Amerikakar på 400ltr. De skal gå sammen med 2 forskjellige typer tetraer. Svart fantom tetra er den ene,resten har eg ikke ?

Hva med å velge maller fra den samme elven som svart fantomtetra kommer i fra. Det er fra elven Rio Iriri.

Selv har jeg baryancistrus sp. l177.

Men hadde jeg hatt en 400l og ville valgt hadde jeg valgt noen panaque arter.

Her er noen forskjellige

L190
L330
Panaque suttonorum

Mvh
Kai R
Hva slags maller er det du tenker på?
L-maller og corydoras, eller f.eks. Pimelodus pictus, Platydoras costatus osv?

Regner egentlig med at du mener L-maller.
L200 - Baryancistrus demantoides er en av mine favoritter.

En stor gruppe corydoras vil også bli flott
20 stk Corydoras metae f.eks.
Hei.

Takk til Argusen for å få fart i meg, eg hadde sikkert vore på planleggingsstadiet endå utan han.
Planen er altså 375 liter med sør amerika. Følgande bebuarar er så langt planlagt. Dersom nokon har idear eller tips, så er det berre å dele.

Svart fantomtetra, ca 15 stk
Microgeophagus ramirezi, 2 par
Apistogramma cacatuoides, 1-2 gutter og 3-4 damer
Ancistrus sp. oppdrettsvariant 4 stk (reduserast til 1 par)
Eplesnegler
Guppy
L??? (Forslag mottakast med takk)
En liten stim til av tetra for midtsjiktet i tanken (Forslag mottakast etc)

Har sand frå Biltema, røtter og ein del plantar. Skal ta bilde og legge ut.
Inaktiv bruker
heiditr
Hei. Takk til Argusen for å få fart i meg, eg hadde sikkert vore på planleggingsstadiet endå utan han. Planen er altså 375 liter med sør amerika. Følgande bebuarar er så langt planlagt. Dersom nokon har idear eller tips, så er det berre å dele. Svart fantomtetra, ca 15 stk Microgeophagus ramirezi, 2 par Apistogramma cacatuoides, 1-2 gutter og 3-4 damer Ancistrus sp. oppdrettsvariant 4 stk (reduserast til 1 par) Eplesnegler Guppy L??? (Forslag mottakast med takk) En liten stim til av tetra for midtsjiktet i tanken (Forslag mottakast etc) Har sand frå Biltema, røtter og ein del plantar. Skal ta bilde og legge ut.

Det er ikke sikkert at smaken er den samme for alle når det gjelder maller og da fra loricariidae slekta.

Hva med noen peckoltia eller hypostomus arter?

L008
L015
L072

L066
L004
L046
L199
L270
L333

Her har du noen forslag på fisker som jeg synes er vakre og har stått på min ønskeliste
L-240 eller l-128
Disse blir en grei størrelse. Ikke for stor så de vokser ut, og heller ikke så små at du ikke ser dem. Også veldig pene farger på dem, og de er mye fremme så du ser dem. Når man først skal legge litt penger i fisk er det jo hyggelig og se dem også noen ganger.
Mange fine forslag.
L004, L066 og L199 er så langt eit stykke opp på lista.
Det vert vel ikkje noko problem å ha to ulike typar maller i samme kar?
Har laga til div steinrøyser og huler.
Er dei ovannemde mallene rimelige å kjøpe eller bør eg begynne å spare :o)
Inaktiv bruker
heiditr
Mange fine forslag. L004, L066 og L199 er så langt eit stykke opp på lista. Det vert vel ikkje noko problem å ha to ulike typar maller i samme kar? Har laga til div steinrøyser og huler. Er dei ovannemde mallene rimelige å kjøpe eller bør eg begynne å spare :o)

Så lenge akvariet er innredet med røtter og stein som gir skjul og beskyttelse går det fint med flere forskjellige arter i samme kar. Men det som er viktig er selvfølgelig at akvariet er stort nok og at det ikke er for mange av hver art.
Noen kan være territorielle og derfor er det viktig med skjul.

Er det først og fremst et selskapsakvarie du tenker på må du også ha i tankene at noen arter trives best med mye sirkulasjon og oksygenrikt vann.
Det lønner seg også å overdimensjonere filterkapasiteten i akvarie med mange maller, da de er noen skikkelige "drittsekker"

Løp og kjøp!

Mvh
Kai R
heiditr
L004, L066 og L199 er så langt eit stykke opp på lista. Det vert vel ikkje noko problem å ha to ulike typar maller i samme kar?

Det er ikke anbefalt å ha maller av samme slekt i samme kar.
Risko for krysninger er til stede.
Jeg veit ikke om noen har krysset disse du nevner.
Har Eheim 2028, og skal kjøpe ei innvendig til å få opp farten. Så langt er der kun 2 guppy og 2 sorte fantomtetraer og svømmer rundt, sammen med nokre eplesnegler, så det haster ikkje med den ekstra innvendige pumpa endå.
Er redd for å overbelaste systemet med for mange fisk, men eg trur at med dei planane eg har så langt er eg på den sikre sida.
Eller så må eg jo til å sette opp fleire kar, ehhh...
sitat av heiditr:Hei.

Takk til Argusen for å få fart i meg, eg hadde sikkert vore på planleggingsstadiet endå utan han.
Planen er altså 375 liter med sør amerika. Følgande bebuarar er så langt planlagt. Dersom nokon har idear eller tips, så er det berre å dele.

Svart fantomtetra, ca 15 stk
Microgeophagus ramirezi, 2 par
Apistogramma cacatuoides, 1-2 gutter og 3-4 damer
Ancistrus sp. oppdrettsvariant 4 stk (reduserast til 1 par)
Eplesnegler
Guppy
L??? (Forslag mottakast med takk)
En liten stim til av tetra for midtsjiktet i tanken (Forslag mottakast etc)

Har sand frå Biltema, røtter og ein del plantar. Skal ta bilde og legge ut.

Er det bare meg som tror ramirezien kan bli stressa av cacatuoides? De er ganske sarte når det gjelder å bli jaga og stressa. Jeg har L-066 sammen med vanlig ancistrus, og de har ikke hverken plaga hverandre eller flørta så vidt jeg kan se. Noen apistogrammaer plukker på eplesnegler, men kan ikke huske at cacatuoides plukket på mine eplesnegler.
Har ikkje lyst på stressa ramirezi. Då får eg finne eit alternativ til cacatouides.

Kjempefint å få slike tilbakemeldingar, sidan fisken ikkje er komt i akvariet.
Fint å høyre at dei andre planlagde bebuarane sannsynlegvis kjem til å komme overens.
Når det gjelder sør-amerikanske dvergciklider generelt så trives ikke de i for mye strøm. Så du børt ta det til, etteretning også
he he

Kanskje det er passe med kun eheim 2028 då? Og ikkje noko ekstra?

Jammen ikkje enkelt å starte opp igjen med gamle kunster etter nokre års pause :o) Mykje som har endra seg.

Og så eit dumt spm: dersom eg har vanlig ancistrus og feks L199 i samme kar, kan dei då krysse seg? Har ikkje lyst til det. Då er det betre med kun ein type, dersom det skulle komme yngel.

Satser på at Ramirezien vil like seg sammen med mallene, i eit 375 l bør det vel vere plass til 3 par.

Fiskestimen er så lang tenkt å vere sort fantomtetra, men skulle gjerne hatt ein stim til, som kan svømme rundt i midtsjiktet. Akkurat kva veit eg ikkje endå. Helst noko med sterke stiminstinkter. Er ikkje så sikker på om fantomtetraen har dei sterkaste der.

heiditr
dersom eg har vanlig ancistrus og feks L199 i samme kar, kan dei då krysse seg?

Hypancistrus og ancistrus krysser seg ikke.
Inaktiv bruker
heiditr
he he Kanskje det er passe med kun eheim 2028 då? Og ikkje noko ekstra? Jammen ikkje enkelt å starte opp igjen med gamle kunster etter nokre års pause :o) Mykje som har endra seg. Og så eit dumt spm: dersom eg har vanlig ancistrus og feks L199 i samme kar, kan dei då krysse seg? Har ikkje lyst til det. Då er det betre med kun ein type, dersom det skulle komme yngel. Satser på at Ramirezien vil like seg sammen med mallene, i eit 375 l bør det vel vere plass til 3 par. Fiskestimen er så lang tenkt å vere sort fantomtetra, men skulle gjerne hatt ein stim til, som kan svømme rundt i midtsjiktet. Akkurat kva veit eg ikkje endå. Helst noko med sterke stiminstinkter. Er ikkje så sikker på om fantomtetraen har dei sterkaste der.

En god stimfisk sammen med fantomtetraen kan være kardinaltetra eller smykketetra.

Selv har jeg 30 neontetra i karet mitt, men de vimser i små grupper eller enkeltvis rundt i karet og stimer lite.
Har vurdert smykketetra, så er vel på rett spor. HAr ikkje tenkt på kardinaltetra, har sikkert bare skippa den sidan den liknar litt på neontetra.

Takk for hjelp
Inaktiv bruker
heiditr
Har vurdert smykketetra, så er vel på rett spor. HAr ikkje tenkt på kardinaltetra, har sikkert bare skippa den sidan den liknar litt på neontetra. Takk for hjelp

Kardinaltetraen er en fantastisk flott fisk å betrakte i et godt bevokst akvarie. Den stimer i tilegg veldig godt.

Mvh
Kai R.

Smykketetra har ikke stimet noe bra hos meg. De er heller litt "her og der".
Rødmunntetra holder seg fra midten og ned. Disse stimer meget godt.
Ingen store personligheter akkurat
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap