Mye jeg lurer på!

Hei!

Jeg lurer på litt av hvert jeg da, så her kommer en oppramsing:

1: Går siamesiske algespisere sammen med scalare og regnbuefisk?

2: Hvilke andre fisker går sammen med scalare og regnbuefisk?

3: Hvordan vasker man enklest mulig plastikkplanter? (ja jeg veit plastikk er teit, men jeg har hatt ei krabbe som spiste opp alle de ekte plantene mine)

4: Plantene som jeg har som er ekte vokser veldig sakte (har ikke krabbe lengre). Hvordan kan jeg få de til å vokse mer?

5: Hvor mange timer med lys i døgnet er ideelt for akvariumet? Fått mye alger i det siste. Brune (veit ikke navnet). Har på lyset ca 12-16 timer om dagen nå.

På forhånd takk for alle svar

4: En co2 sats vil gjøre susen

5: Anbefaler deg å ha lyset på i maks 12 timer i døgnet.
Spørsmål 1 og 2 må nesten noen andre svare på, da jeg ikke kjenner disse fiskene så godt.

Spørsmål 3:
Plastikkplanter kan vaskes i varmt vann, men uten såpe eller midler. En bit filtervatt til å skure litt går kanskje an? Har ikke plastikkplanter selv.

Spørsmål 4:
Du bør finne ut hva slags planter du har. Noen vokser sakte, andre vokser fort. Har du planter som egentlig skal vokse fort er det mulig du bør gjødsle litt. Om du skal bruke kuler du putter i grusen eller flytende kommer an på typen plante. Noen planter tar opp næringen via røttene og må ha kuler, andre må ha flytende.

Spørsmål 5:
Lyset bør ikke stå på mer enn 10-12 timer per dag ellers vil du få mye alger (noe du har merket). Plantene klarer ikke å nyttiggjøre seg lyset mer enn i ca 10-12 timer, og alt lys over det kommer bare algene til gode. vannbytter for å få ut overskuddsnæring (nitrat) samt færre timer lys vil forhåpentligvis gi deg kontroll over algene.
Her ser du hva en co2 sats er og hvordan den lages. Ulempen med denne er at den ikke stopper før den er tom, og det vil da komme co2 om natten, noe som ikke er så bra...
SAE går godt sammen med scalarer.
Regnbuefisk vet jeg ikke helt. Har aldri hatt de.
Slo opp i fiskebasen her på forumet(det burde du også gjøre...;.)). Det var mange forskjellige, med forskjellige behov.

Generelt sett så bør scalarer gå sammen med rolige fisker, fordi de er rolige selv. Og de burde heller ikke gå sammen med finnenappere...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap