Medisinering.
Postet 12.12.08 kl 13:13
Postet 12.12.08 kl 13:52
Postet 12.12.08 kl 13:59
Postet 12.12.08 kl 14:29
Postet 12.12.08 kl 14:39
Postet 12.12.08 kl 21:00
Postet 12.12.08 kl 22:02
Postet 12.12.08 kl 22:27
Du skulle ikke behøve det om du har gh over 4, men... les på flasken. Står det ikke noe om å bruke dag 1 dosen flere dager i visse tilfeller? Normalt går man ned på doseringen fra dag 2 og 3, men det er (hvis jeg husker rett) mulig å fortsette med den høye dag 1 dosen i alvorligere tilfeller.
Men hvis du ikke har sett noen tegn til bedring i det hele tatt, så spørs det om du bruker riktig medisin - hva det nå enn er som feiler dem.
Men er det virus, så vil jo ingenting hjelpe uansett. Virus har vi ingen medisiner mot, ikke for oss mennesker heller.
Men hvis du ikke har sett noen tegn til bedring i det hele tatt, så spørs det om du bruker riktig medisin - hva det nå enn er som feiler dem.
Men er det virus, så vil jo ingenting hjelpe uansett. Virus har vi ingen medisiner mot, ikke for oss mennesker heller.
Postet 12.12.08 kl 23:16
Endret: 12.12.08 kl 23:17
Postet 12.12.08 kl 23:44
Det står at dersom symtoma fortsatt ikkje har forsvunne heilt på dag 4 kan en med forsiktigheit fortsette å dosere nokre daga til. Og da dosen for dag2 og 3. Men det står at det må man gjer KUN vis fisken viser tegn til bedring.
Så når fisken ikkje viser tegn til bedring, da veit ikkje eg.
Får prøve 2 daga til. Vis ikkje virkning da, kan det kanskje vere virus.
Postet 13.12.08 kl 11:09
Postet 13.12.08 kl 17:25
Er dette sykdom?
donnaHer er 2 Neontetra. Dei har en sjukdom som eg ikkje veit ka er. Esha 2000 kombinert med esha exit klare ikkje ta dette. Kva kan dette ver. En cory begynner og få det samme, pluss 2 Glødebåndstetra.
Er du sikker på at det er sykdom?
Kan det være et angrep fra en agresiv fisk i akvariet?
Har du ciclider eller barber i karret?
Ser at det er en skade på hale finnen, men for meg ser det ut som en skade som holder på å hile seg.
Postet 13.12.08 kl 22:33
Har ikkje dei fiskane du nevner. Har kun nokre tetra og endel corydoras, og en ancistrushanne. Pluss yngla av ancistrus.
Trur det er sjukdom, men er selfølgelig ikkje sikker. Tetraene er akkurat som før. er berre det at ser at fleire av dei får dette kvite på finnen.
Begynner som en kvit prikk el. avlangt strek. For så å bli meir av det.
Det er iallefall ikkje kvitprikk, men heller meir som sopp el.lignande. Kanskje virus. Har mista endel fisk og som hadde sår, men desse her har ikkje sår.
Eine coryen hadde sår ,men det er vekk no. Siste dag med medisinering imorgo, og da er det ikkje meir å gjer. Får berre gå sin gang.
Postet 13.12.08 kl 22:59
Dette er et skudd i blinde, og mulig jeg er langt ute på sykkeltur, men...
sjekk denne tråden, og da spesielt den lite hyggelige tråden Astrid linker til i siste innlegg. Kan det være noe slikt du har?
sjekk denne tråden, og da spesielt den lite hyggelige tråden Astrid linker til i siste innlegg. Kan det være noe slikt du har?
Postet 13.12.08 kl 23:27
Endret: 13.12.08 kl 23:27
Dette var hårreisende bilder. Nei ligna ikkje på dette.
Sant å sei veit eg ikkje ka det er. Har vel famla i blinde. Idag er det 5. dagen med medisinering. Og det blir siste dagen og. Ser Neontetraene får meir av det kvite på finnene. Lurte på om det kan hjelpe å la dei gå en time i litt salt?
I et eget kar.
Postet 14.12.08 kl 17:07
Har idag tatt et godt vannbytte og lagt aktivt kull i filteret. Medisineringa er ferdig uten resultat. Må nok berre gi tapt for dette.
Det rare er at neontetraene er akkurat som vanlig, merker ingen ting på dei.
Men alle har no det kvite på halefinnen og litt på andre finna.
Under medisineringa har coryane lagt en haug med egg, overalt. Har skrapa vekk og håper andre fisk et dei. Så egentlig ser fiskane friske ut bortsett fra 1 corydoras, som og begynner å få noke kvitt på en ryggfinne. Den ligg å sturer mykje. Så lenge det er liv er det håp.
Postet 15.12.08 kl 17:23
Etter å ha fjerna aktivt kull fra filteret og gjort litt reint så fann eg en corydoras i filteret. Eheim 2026. Den er ikkje yngel lenger men har vorte en ungfisk. Vil tippe at alderen må vere 2 til 3 mnd. gammel.
I utsuget har eg en bit blåsvamt som eg holder fast med en tannpirker.
Uansett har denne komt inn som nyklekt yngel el. egg.
Og tenk det fæle livet i et filter. Såg den ikkje då eg la inn kullet så den har vore under skuffene ved botnen på filteret. Den er ca 3,5 - 4 cm lang.
Tømmerinnholdet i filteret i bøtte da eg har funne små yngla der før.
Det må vere ei trist skjebne å leve åleine i et mørkt filter, men no er han i paradis i forhold til slik den hadde det. Frisk og fin.
Postet 17.12.08 kl 17:09