Hjelp til oppsett av første akvarium

Vi vurderer å sette opp et akvarium i stuen, en slags julegave til oss selv.
Er fersking på området så hadde satt pris på litt tilbakemeldinger på oppsettet jeg ser for meg. Prøvde i den lokale butikken, men det var håpløst, de ville vi skulle starte med en bolle noe jeg anser som totalt uaktuellt.

I utgangspunktet ser vi for oss en 180L tank, uten møbel. Spekket opp følgende:
Eheim Professional II 2026
Jäger varmekolbe 150W
Effectline Sunriser
Akvastabil akvarium. 180L
Akvastabil Effect light T5, dempbar.
+ ymse småting

Er dette overkill for en nybegynner eller en grei start. Prøver å satse hard på grei start slik at vi ikke brenner oss med en gang.

I utgangspunktet ser vi for oss en 4 uker innkjøring kun med planter og innbo, men hvis det er noen tips til eventuelle skapninger vi kan trygt sette i tanken tidlig hadde vi satt pris på det, spesiellt vår treåring

Befolkningen vi har lyst på er noen snegler, reker, kanskje en krabbe og forskjellige fisk på forskjellige nivåer for å få litt liv og best mulig biotop (fortsatt helt grønn på på dette). I første omgang vil jeg helst fokusere på tanken og oppsettet så får vi ta befolkningen etterhvert.
Hei,
jeg er enig med deg, bolle er bare tull..

Dersom du har bestemt deg for å ha akvarium en stund så er det lurt å kjøpe et som er passe stort og som har riktig belysning og pumpe fra første stund av.

Selv har jeg et 125 liters, og skulle ofte ønske dette var større, slik at jeg kunne hatt flere planter, og kunne valgt litt friere hva slags fisk som skulle være i.

Når det kommer til lys, så vet jeg ikke mye om bestemte lysoppsettet du skriver om, men det som jeg ville tenkt på er hva du interesserer deg mest for. Hvis du liker å dyrke frem planter og vil ha undervannsjungel (Krever nok en del arbeid) så er det lurt å ha kraftig og godt plantelys, men hvis du ser for deg å heller dekorere mest med steiner og røtter osv, så synes ihvertfall jeg at det er finere med en mer dempet belysning.

Jeg har innvendig pumpe som fulgte med akvariet, og skulle ønske den var utvendig..

Ved oppstart er det nok lurest å vente de fire første ukene med fisk og reker osv, og heller holde seg til planter, steiner og røtter og den slags. Det kan uansett være lurt å sjekke opp litt forskjellige typer fisk for å se hva som passer ihop, hvilke typer er vanskelige og hva er lett, hvem får lett yngel osv..

Et godt råd dersom du ikke allerede har gjort det er å søke litt rundt her på akvaforum, det er artikler om hva en bør tenke på når en starter opp nye kar, og masse smarte råd og tips om alt fra belysning til rekeroppdrett på forumet.

Du finner garantert svar på det du lurer på her..

Lykke til!

Hilsen Vidar

Synes det virker som dere har valgt riktig størrelse på et begynnerakvarium. Jo mindre akvarium, dess vanskeligere er det å holde det stabilt. Startet selv med et 180 liter og angrer ikke på det. Pumpen ser også grei ut til størrelsen på karet. Når det gjelder belysningen så er den nok noe bedre enn de fleste starter opp med, men det gir dere også større valg når det gjelder beplantning.

Om dere ikke enda har bestemt dere helt om hva som skal opp i karet så kan det være en fordel å velge sand, feks blåsesand fra biltema, framfor grus. Grunnen til dette er at alle fisk kan trives med sand mens det er en del fisker som ikke trives på grus. Det gir dere altså et større utvalg mht arter dere kan holde.

Anbefaler artiklene dere finner under akvarieskolen i artikler her øverst på siden. Masse god informasjon der. Ellers så er jeg enig med Vidar i at det er utrolig mye informasjon å finne bare man lærer seg å søke.

Gratulerer med akvariet og en fascinerende ny hobby
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap