Hvordan lage best forhold til yngel?

Jeg har et 100l artskar hvor det går et lekspar smaragdciklider, de har fått yngel 2 ganger. Første gangen hvar det 1 yngel som vokste opp av 40, på det andre kullet som går nå er det kun 5 yngel igjen av 40.
Karet er godt beplantet det er mange hjømmesteder, men yngelen forsvinner en etter en så hva kan jeg gjøre for å lage det til mest opptimalt til fiskene/yngelen? Det står et innvendig EHEIM Poweline 2048 Filter i karet
Hei!

Har du noen peiling på hvorfor yngelen blir borte? Blir de spist av foreldrene? Kan de ha blitt sugd inn i filteret (er ikke kjent med det filteret du har)?
Eller hva med mat, får de i seg for lite?

Når du har funnet årsaken til at så mange yngel blir borte er det enklere å gjøre grep som sikrer større overlevelse
Forer de med levende artemia, så tror de skal få nokk mat. Slik jeg har forstått det med disse fiskene så skal de hvære flinke foreldre, ser at både far og mor er ofte å lufter yngelen rundt i akvariet på jakt etter mat, de er flink til å hente barne sine viss de kommer på avveie. Men det minker på yngelen for hver dag jeg ser de.
Bør jeg fjerne foreldrene etter at de har ynglet?
Nyklekket artemia er jo kjempebra yngelfór Regner med at du sprøyter det ned dit yngelen er så de får tak i mesteparten.

Disse skal jo egentlig være gode foreldre, men som de fleste ciklider trenger de litt øvelse for å bli gode. Har de kun hatt to kull er det mulig at de blir flinkere etterhvert slik at flere yngel overlever. Men da bør du nok også ha et oppvekstkar for yngelen, siden foreldrene kan bli veldig hissig mot kull nr. 1 når kull nr. 2 kommer

Sjekk også at filteret ikke suger til seg yngel
Takker for svar.
Eg lurer på om filteret tar sin del av yngelen, men hva kan man gjøre med det selvsagt så kan eg bytte det ut, men det må jo hvere en billigere måte eller?
Du kan dekke innsuget med blåsvamp eller strømpebukse. Da blir ikke små tassene tatt av strømmen. Etter et par uke med pleie går ofte foreldre lei (altså 2 uker etter de blir frittsvømmende), eller begynner å forberede neste kull. Da kan det være greit å flytte småtassene over i et eget kar.
takker for tipsene
fikk reddet ut tre yngel og plasert de i et eget kar.
har ommøblert karet også, der de låg eggen hvar rett vedsiden av filteret. får håpe det går bedre neste gang de har hatt to kull siden jeg fikk de.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap