Hva passer sammen?

Hei alle sammen!

Jeg jobber selv i en dyrebutikk der vi har endel fisk. Vi har litt forskjellig (corydoras, guppy, kampfisk, tetraer, pleco, scalarer, ciklider osv.) i butikken vår. Jeg synes selv vi er flinke til å si nei hvis folk vil putte fisk i for små kar eller gjøre kombinasjoner som ikke vil fungere. Men.. jeg sitter desverre ikke inne med fasitsvar på hva som går bra, og hva som ikke går bra av kombinasjoner.

Derfor har jeg noen spørsmål som kanskje kan gjøre meg enda flinkere i jobben min:
1. Kan man si at det "alltid" går bra å kombinere f.eks guppy og molly, eller har fisk personlighet, slik at det som går bra for en kunde ikke fungerer for en annen?
2. Finnes det en grei oversikt der man kan se hvilke fisker som er greie å kombinere? Eller avgjøres det kun av pH-verdi, aggressivitet o.l.? Har jo noen kunder som sier at scalarer og neontetra går kjempebra, mens andre sier at tetraene blir spist...
3. Vi har en regel om at vi ikke tar imot eller bytter inn fisk fra kunder pga. skjulte sykdommer o.l. Hva synes dere om dette?

Forøvrig synes jeg det er mye mer hyggelig å lese skryt om dyrebutikker/zoobutikker enn slakt! Det er bedre å lede folk til en bra butikk, enn å skremme dem vekk fra en såkalt dårlig. Nå skal det sies at det ikke står noe som helst om "min" butikk, så da er vi vel sånn passe flinke da håper jeg

Ha en god helg!
Hilsen Karo
1. Selv om en kombinasjon som regel går bra, har fisk også personlighet, og noen ganger får man aggressive individer av en art som ikke skal være aggressiv.

2. Her finner du en oversikt. Den gir en pekepinn, men er ikke 100% nøyaktig. F eks sier den at sebrafisk og gullfisk ikke går sammen, pga temperaturforskjell, men jeg har dem sammen og det går helt fint.

3. Jeg synes dyrebutikker burde ta imot fisk fra folk. Dere tar jo imot fisker fra leverandører som er utsatt for mye mer stress en fisk fra private akvarier er. Dette gir dessuten folk en mulighet til å levere tilbake en fisk som har vist seg å være aggressiv, for stor, for aktiv etc etc, og hvis de ikke kan kvitte seg med dem kanskje de tyr til metoder som putte i toalettet eller andre former for avliving/dumping som ikke er humane.
Linken..
Tusen takk for den linken!! Den var jo genial!
Flere?
Jeg vil gjerne ha flere kommentarer! Jo fler - jo bedre!
Siden du spør så pent, tenkte jeg å slenge ut av mine erfaringer.

Angående scalarer og neontetra og lignende kombinasjoner.
Jeg har fått intrykk av at når det kommer til mat så har fisker lenger hukommelse enn bare 3 sekunder. Jeg har ofte opplevd at om det kommer nye skapninger eller fisk i akvariet hender det at de andre vil prøvesmake litt.
Det beste eksempelet jeg har er da jeg kjøpte khuli ål, og opplevde at alle fiskene var å nappet og jaget den i et par minutter. Etterhvert tror jeg nok dem fant ut at det ikke var mye mat å hente i khulien og siden så jeg heller aldri at de andre fiskene plaget den igjen. Slik har opplevd endel andre ganger med diverse vannbiller og slikt som var for store til å bli spist.

Jeg kan ikke si at dette er noen fasit men jeg tror det vil øke sjangsene for at fisk ikke vil bli spist. Om man har scalare fra den er ung og ikke stor nok stor nok til å spise f.eks noen tetraene så vil jeg si det er større sjangser for at den ikke spiser dem etter den er fullvoksen heller. Noen fisker er rovgriske av natur og vil sansynligvis gape over det meste om den får sjangsen. Mens andre arter kan vendes til å være i lag med fisker den egentlig har mulighet til å spise.

Dette er en blanding av min erfaring og litt teori så jeg vil spent følge med om det er noen andre som er av samme erfaringer eller stikk motsatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap