Contralck consentrat

Halloen

mine teraer har fått hvite prikker.jeg har 30ml konsentrert Contralck i en flaske men har ikke dosering/ bruksanvisning.
har 180 l juwel ,noen som kan gi meg noen insruksjoner hvor mye Contralck og prosedyren på behandlingen videre.
Plussmedlem
Bruksanvisning for Tetra Contralck.

Med 30 ml til 180 l så har du ikke nok medisin.

Du kan forsøke varmekur/temperaturkur. Les om den her.
Dosering 5 ml per 20 liter vann ved sykdomsutbrud, ved store utbrudd kan doseringen dobbles.
Ok takk for svar,hvordan er det videre med vannutskifte etter kuren.hvor lenge skal kuren virke før eventuelt og ca hvor mye vann skal skiftes?
Tetra Contraick:
- Effektiv mot prikksyken og virker mot hud- og gjelleparassiter foreksempel Costia, Chilodonella og Trichodina mm. En flaske på 100 ml. holder til 400 liters akvarie ved normal dosering, ved store utbrud kan doseringen dobles. Ved feilbruk kan medisinen skade planter, men ved rett dosering holdes plantene fine. Dosering 5 ml per 20 liter vann ved sykdomsutbrud, men som sakt doseringen kan dobbles ved store utbrudd. Gjennta behandlingen etter 5 dager om ikke sykdommen er borte. Medisinen bør filtreres over aktivt kull for å fjerne medisin restene etter behandlings slutt.
Hallo igjen,har nå klart å tolke den små skriften på flasken det er Contralck konsentrat jeg har,her står det 1,5 ml pr 20 liter vann,på 180 l blir det da vel 13ml og jeg har 30 ml.

hvor lenge skal dette sirkulere i akavariet før jeg begynner med vannskifte+ og hvor mye av de 180 l må skiftes ut,jeg har bare 2 dager på meg før jeg reiser bort i 2 uker???
Plussmedlem
I bruksanvisningen så står det at behandlingen skal vare i 5 dager.
Deretter så skal det filtreres med kull.

Passer selvfølgelig dårlig med reiseplaner da.
Er det noen som skal passe karet/huset i denne perioden?
Loomis
I bruksanvisningen så står det at behandlingen skal vare i 5 dager. Deretter så skal det filtreres med kull. Passer selvfølgelig dårlig med reiseplaner da. Er det noen som skal passe karet/huset i denne perioden?



Takk for info,har innstruert kona selv om hun aldri har vært så veldig engasjert i akavariet,får håpe hun ordner det.
Contralck i karet
jeg har også slitt med prikkesyken i mitt akvarie, har brukt contralck for å få vekk disse parasittene. tømte i riktig mengde til mitt 80 liters akvarie igår. men idag så virker det som om fisken er ukonfortabel med dette. Den driver å "smaker" på overfalten, svømmer ikke midt i karet som den gjorde før. all fisk virker frisk og fin, men det som om den trenger å puste.

skjønner ikke helt hva dette kommer av. vannet mitt er blitt litt gråaktig som følge av medisineringen, men regner jo egentli med at det er helt naturlig med tanke på at medisinen er blå.
Du kan se om det hjelper å sette inn en luftestein. Evt løfte utblåsen på filteret slik at det virkelig plasker i overflata. Virker som om økt oksygentilførsel er viktig ved stort sett all medisinering. Og det at de går slik og super kan være et tegn på at det er lite oksygen i vannet.

Forøvrig kjenner jeg ikke medisinen til å kunne si om det er noe annet som forårsaker det
ja. nå har d seg slik at jeg ikke finner igjen den som holder oppe pumpa mi. det sugekoppfeste er borte. det er en fluval 2 plus. noen som vet om det selges fritt? eller om det går ann å få kjøpt en slange som passer som jeg kan ha over kanten.

så får vi håpe det virker.
når skal jeg bytte vannet? eller kommer den lyse lyse blåfargen til å forsvinne av seg selv?
når vet jeg at alt har blitt bra igjen og jeg kan sette i ny fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap