Hjelp, kardinaltetraene dør!

Vi har en 400 liter med kardinaltetra, 5 helt unge scalarer(ca 5 cm) og 2 ancistrus.
Vannverdiene er helt fine og temp er 26 grader, og mallene og scalarene er i fin form.

Kardinaltetraene derimot dør en etter en, og når jeg slo på lyset i akvariet i dag er alle nede for telling. De mister fargen, og begynner å svømme dårlig og gjemme seg nede ved bunnen og de puster raskt før de dør.
Jeg har forsøkt å se etter tegn på hvitprikk eller andre infeksjoner, med kan ikke se noe.

Det er innmari trist å se på dette, er det noe vi kan gjøre eller burde vi avlive de så de slipper å lide mer?

Har du hatt kardinaltetrane lenge?
Nei, vi har hatt de i tre uker. Akvarie er ganske nystartet, det sto i fem uker før vi hadde fisk i. Når scalarene flyttet inn begynte tetraene å ta kvelden. Men scalarene jager de ikke, så jeg vet ikke om det bare er tilfeldig..
I fiskebasen står det at kardinalteranene skal ha en PH på 4-6, vilken PH har du i vannet, litt høyere tåler dem men blir den for høy kan de slite en del
Kan høres ut som skalarene kanskje hadde med seg en bakterie eller et virus som tetraene ikke tåler...?
Ph er på 7,5, så den er vel kanskje litt høy for de da.
Hvis det er en bakterie eller virus som scalarene kom med, hva skal vi gjøre da? Se det an eller må vi medisinere? Jeg har ikke lyst til det...

Vi har byttet 30 % vannmengde en dag, og deretter 10 % hver dag, kan dette få bukt med evnt virus/bakterier?
Vannbytter hjelper mot nesten alt.

Hvis det er neonsyken eller en annen sykdom som angriper tetraene spesielt, kan det være en ide å flytte tetraene til et eget karanteneakvarium der de kan få behandling eller i det minste dø i fred og uten å forurense vannet for de andre fiskene.

Hvor mange tetraer har dere igjen?
Vi har igjen 16 stk tetraer. Nå ser det faktisk ut som de er i litt bedre form, alle holder seg i stimen, og de svømmer normalt. Kanskje det er en ide å gå til innkjøp av et karantenekar ja.. Hvor stort da tro?
pussig, det er nå ca 5 uker siden jeg også flyttet inn noen unge scalare....jeg har mistet 3 rødnese tetra, 5 panda, dvs guppy, en diger sae og 3 av mine 5 bolivianske sommerfugl ciklidene. Har hatt utallelige mange vannbytt samt medisinert for parasitter, men det hjalp jo ingenting.
Nå spiser scalarene neon tetra i naturen. Alt som passer i munnen er mat.
Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap