Spørsmål ang sykdom

hei! jeg har et kar som jeg har noen molly dalmantiner og vanlig molly i + ancistrus. Jeg har hatt mange ancistrus som har dødd en etter en og noen molly. nå har dalmantiner mollyene fått utsikkende øyne og den ene virker slapp.. vannverdiene er : 4GH 15KH 7,2PH
tok vannbytte forrige uke, skal prøve med hyppigere vannbytte.
tror dere det kan være en sykdom i karet?
noen forslag/råd? tak for svar.
jeg fant faktisk nitrit i karet med en annen test så jeg har gjort et vannbytte (ca 30-40 % av vannet) men vil mollyene mine få normale øyne igjen?
og hvor ofte og hvor mye av skal vannet byttes for å få vekk nitriten og evt sykdommen ?
Dårlig vannkvalitet kan gi utstående øyne og nitritt kan føre til dødsfall. Vil derfor i første omgang anbefale daglige delvannsbytter på rundt 30% helt til nitritten er på 0. Dette kan i seg selv være nok til at fiskene kommer seg. Daglige delvannsbytter er også anbefalt ved utstående øyne, men her kan det være nødvendig med medisinering om det ikke blir bedring i løpet av noen dager.

Du må likevel finne ut hvorfor du har fått nitritt slik at du unngår at den dukker opp ved en senere anledning. Har du hatt akvariet lenge og hvor lenge hadde du filteret i gang før du puttet fisk i karet? Kan også være greit å vite hvordan og hvor ofte du renser filteret? Størrelsen på akvariet og antall fisk av hver art er også av interesse? Alt dette kan gi en pekepinn på hvorfor du har fått nitritt. Hvor ofte og hvor mye vann skifter du rutinemessig i karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Tonje Brudevold
Reklame for plussmedlemskap