Plante div planter

Er totalt fersk på dette med akvarium og trenger tips.
Startet ett akvarium for 2 uker siden, med en del planter.

Men nå begynner 2 av plantene å bli brune og stygge, vet ikke om jeg har gjort det rett med selve plantingen, tok de ut av krukken og fjernet det meste av filten rundt rota, deretter satt jeg de nedi og skuffet litt grus over rota, men ser flere røtter stikker opp av grusen.

Kan det være for grov grus til plantene?
Grusen heter AT 204 sirius 4-8mm
Plantene dine trenger næring
Bruker å tilsette aquasafe ved vannbytte, noe annet jeg trenger å tilsette?
Det er flere grunner til at planter kan bli stygge:

De kan mangle næring, det ordnes med flytende gjødsel eller gjødsel som stikkes ned til røttene. Dette er avhengig av hvilken art det dreier seg om. (Vanligvis holder det med halv dose eller enda mindre av den flytende næringen, ihvertfall i oppstartfasen.)

De kan mangle lys. Dvs at du bør velge ut hvilke planter du vil ha ut fra hvor mye lys du kan tilby de. Husk også at lysrørene (og eventuelle tennere) helst bør skiftes ut årlig.

Det kan bli for tett i bunnlaget slik at det ikke blir sirkulasjon rundt røttene. Dette er et problem som for det meste skyldes at det er fin sand i bunnen og forhindres ved å bruke varmekabler i bunnen eller ved å holde sandsnegler. Du som har grus får ikke dette problemet.

De kan ha blitt utsatt for frost eller tørke før de kom på plass i akvariet.

Det kan hende du har kjøpt en plante som ikke er beregnet til akvariebruk. (Jeg vet det høres merkelig ut, men det hender faktisk ikke så sjelden).

Er du så heldig å ha navn på plantene du har kjøpt så kan du søke de opp i plantebasen og sjekke ut behovene de har.

Du har forresten gjort det helt riktig da du fjernet krukken og vatten før du plantet

Om du bruker Aquasafe eller ikke bryr ikke plantene seg om. Dette stoffet er beregnet på å fjerne skadelige stoffer (for eksempel klor og forskjellige metaller) fra vannet. Mange setter heller kaldt vann til lufting og temperering over natten og kan derfor droppe Aquasafe og lignende tilsetninger siden vannet ikke er tatt fra varmtvannstank (potensiell kilde for metall og bakterier) og eventuell klor fra vannverket har fordampet over natten.
Skal være godt lys til plantene, så det kan jeg utelukke.
Har målt vannverdiene og det ser bra ut.

Vet ikke hva noen av plantene heter, legger ved bilder så kanskje noen vet
Den ene på første bildet ser ut som en Crinum thaianum. Har den "løk" så må det nesten være den. Løken skal bare akkurat langt nok nedi til at den holder seg der og aldri dekkes til.

Den på andre bildet ligner mistenkelig på denne som er en sump-plante og altså ikke tåler å stå under vann. Er ikke helt sikker siden bildet er litt dårlig, men om bladene er stive så kan det være den. To andre som ligner er denne og denne.

De andre greier jeg ikke å finne ut av.

EDIT: Omvendt selvfølgelig. Byttet visst litt om på bildene i hodet mitt
Hei Tommy

plantene jeg plukket sammen til deg er

1 stk Gul Cabomba

også var det vel 1 eller 2 ? Hygrophila difformis

men den løken du har, enten er det hukommelsen min, eller så har du vært og kjøpt denne etterpå :P

Gul cabomba blir fort gul i starten, pga mangel på næring, dette skjer også med den "hygrophila difformis"

men viss du trenger har jeg noe plantenæring liggende til overs

ga deg vel "noe" flyteplanter også i samme slengen ? :P
Har flere uttav disse cabomba`ene, disse virker forholdvis fine, men er verre med Hygrophila difformis`ene, virker så disse synger på siste verset.

Løken kjøpte jeg for en uke siden, den er i kjempeform...enda:P

Regner med dere har reklamasjon på plantene Jørn?:P
hehe var sjøl plaget med samtlige planter i starten pga mangel på næring men vis du vil, så har jeg en difformis på ca 30 - 40 cm du kan få flytter i ny leilighet snart så

ang reklamasjon, så tror jeg det er heller dårlig :P men vi skal vel klare å få till nå er ikke på arbeid nu før åver nyttår heiller :P
Må kjøpe plantenæring til stakkarene imorgen, virker ikke så de blir bedre med tida

Hvis du skal kaste den tar jeg gjerne imot, har for lite planter i begge akvariummene så er ute etter flere
tja får seinne dæ en epåst så fort vi begynn å fløtt på karran så skal du få
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap