Reingjøring av sand

Driver å skal sette meg opp et cory kar,og har fått sand som jeg ble anbefalt.
Nå har jeg skylla og skylla på den forbaska sanda,uten at jeg synes det nytter særlig.
Hvor viktig er dette?
Har jo skylla som best jeg kan, alikevel er det ganske så grumsete i akvariet, nå er d jo enda mange uker før jeg skal putte noen coryer oppi,tenkte å ordne d fiks ferdig med planter osv.
Så dette vil vel ikke bli noe problem da?eller?
Vil tro at grumset legger seg etterhvert, men et par store vannbytter vil nok hjelpe mye på. Samme med rensing/bytting av filtervatten i filteret.l
Litt avhengig av hva slags sand det er, så kan det ta en del bøtters skylling før sanden slutter å grumse, ja. Og uansett hvor lenge man holder på å skylle før den has i akvariet, så blir det alltid litt grumsetåke uansett Det tar fra en til to-tre dager før det klarner opp (avhengig av filterets kapasitet). Det kan lønne seg å sjekke filtervatten i filteret og evt skifte denne etter et døgn eller to, sånn at man får vekk sandstøvet fra filteret.

Som Trygve sier ovenfor, kan du ta noen store vannbytter i karet siden det tross alt ikke er fisk i det enda. Det vil også hjelpe på. Men tenk på at planter også er levende, dersom du har det i karet, for de tåler ikke allverdens temperaturfall de heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap