Bytte akvarium - ny innkjøring?

Jeg skal bytte ut mitt 86l Aquastabil med et 240l Juwel Rio.
Om jeg bruker alt vannet fra det gamle og omtrent like mye fra springen, trenger jeg da en ny innkjøringsperiode?
Hvor lang tid bør jeg eventuelt bruke på å fylle karet helt opp?

Jeg forutsetter såklart at det brukes tilsetninger for å få ned pH og slikt. Innmaten til Juwel-filterboksen legges i det gamle akvariet en god stund på forhånd for å bygge opp riktig bakterieflora.

Takk for svar.

LJ
Vannet inneholder svært lite nyttige bakterier, så å bruke akvarievann til å fylle det nye gjør ikke karet innkjørt, men det hindrer store svingninger i vannverdiene.

Det er filtersvampen som må innkjøres, og det har du under kontroll dersom du lar den ligge i det innkjørte karet i minst 4 uker.

Personlig gnir jeg den nye svampen mot en innkjørt svamp når jeg starter nye kar, og flytter umiddelbart over fiskene. Har aldri hatt noen problemer med det, men din metode er like grei, dersom du har 4 uker til overs.

Jeg har et innvendig filter i det lille akvariet, og det filteret har substrat. Jeg legger filtersvampene i akvariet nå, og så får jeg prøve å blande og styre når jeg skal flytte over fiskene.
Jeg vet ikke helt om jeg orker å vente i 4 uker, så det blir vel en kombinasjon av mitt forslag og din framgangsmåte, tenker jeg.

Forøvrig kan jo godt det innvendige filteret bli med over også, siden antallet fisk kommer til å være det samme en stund til.
Da får det gamle filteret gjøre jobben til å begynne med, mens det nye kjører seg inn.
Hiver du over vannet og det innvendigw filteret så kan du flytte alt over. Så kan du evnt ta bort det innvendige filteret etter en 5-6 uker når det nye filteret har kjørt seg inn.
Det kommer nok til å ta litt ekstra tid likevel.

Biltema og sand begynner å frustrere meg, mildt sagt.
Først ventet jeg i flere uker på at de skulle å lapper til å klistre på sanden de allerede hadde på lager "kommer i morgen" i ukesvis.

Så ba jeg om å få beskjed når alt var i orden, og reiste bort en uke. Nå når jeg er tilbake har de solgt all sanden sin, gitt. Ikke et korn igjen.

Biltema Trondheim - du bør ha oversikten selv (vi har det i hvert fall ikke).
Vanilla Ninja
Jeg har et innvendig filter i det lille akvariet, og det filteret har substrat. Jeg legger filtersvampene i akvariet nå, og så får jeg prøve å blande og styre når jeg skal flytte over fiskene. Jeg vet ikke helt om jeg orker å vente i 4 uker, så det blir vel en kombinasjon av mitt forslag og din framgangsmåte, tenker jeg. Forøvrig kan jo godt det innvendige filteret bli med over også, siden antallet fisk kommer til å være det samme en stund til. Da får det gamle filteret gjøre jobben til å begynne med, mens det nye kjører seg inn.

Den andre løsningen her er nok den beste.

Sett opp det nye akvariet, fyll i litt vann og tilsett endel vann fra det gamle akvariet. Det gamle vannet er mest for å ikke forandre vannverdiene for mye.

Du trenger ikke fylle det helt opp første dagen, da får de bedre tid til å tilpasse seg. Så kan du fylle det helt opp i løpet av noen dager.

Den gamle pumpen flytter du over til det nye akvariet, slik at begge filtrene er tilkoblet der.

Når det har stått slik 2-3 uker, kan du sette opp det gamle akvariet.
La i så fall vannet stå over natten, så det får riktig temperatur, og plasser over gamlefilteret. Du kan da putte fisk i med en gang, så sant det ikke er altfor mange.
Husk at alle overflater er bolig for bakteriene, også innsiden av akvariet/grus etc. Så selv om filteret er innkjørt, er kapasiteten i praksis mye lavere enn etter et par uker, nå bakteriene har kolonisert innredningen.
Du rota ikke med nytt og gammelt nå?

Jeg skal ikke bruke det gamle akvariet etter at det nye er tatt i bruk, så det er uansett snakk om ett akvarium som skal være i bruk.

Sanda i det gamle skal heller ikke brukes lenger siden den er full av alger og møkk, men jeg kan jo ta med en haug sand i f eks en BH-pose og la den ligge noen uker i det nye akvariet. Da blir det med masse bakterier som kan formere seg ut i det nye, og jeg kan enkelt fjerne den gamle sanda når det nye akvariet har kommet seg.

Poenget er vel å ha gode vannverdier og rett temperatur i det nye karet før fisken flytter inn, og å passe på å få med nok bakterier over?

Før noe sånt kan ordnes må jeg uansett skaffe Biltemasand eller annen lys sand, men det er jo fullstendig umulig i Trøndelag for tiden.
Vanilla Ninja
Du rota ikke med nytt og gammelt nå? Jeg skal ikke bruke det gamle akvariet etter at det nye er tatt i bruk, så det er uansett snakk om ett akvarium som skal være i bruk.

Rotet ikke med gammelt og nytt, men regnet det som helligbrøde å ikke ta ibruk det gamle akvariet igjen.

Du trenger ikke styre med å flytte sand osv. Filteret bør rekke, det blir jo endel mere vann, et ekstra filter osv. Så det bør gå helt fint.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap