Ritas tråd om dyrene på kløfta. (side 2)

tusen takk Astrid.
Det er alltid hyggelig med ros , ja jeg er spent på hvordan dem bli i karene men det blir ikke før til helgen hehe for da må jeg gjøre om alle karene.
Siden jeg er så fornøyd med de hjemmelaget hulene har jeg begynt på et nytt prosjekt nemlig hjemmelaga bakgrunn. Det kommer bilder etter hvert så da venter jeg med å sette hulene i karene til jeg er ferdig med bakgrunnene for da må jeg ta ut alt ut av karene alikevel.
Jeg kjøpte noen plater som du ser på bilde en









på bilde to og tre har jeg skjært ut mitt motiv
den første er til 450L og har blitt malt med forskjellige farger men den er ikke ferdig enda.






Den andre har guttungen laget til 60L sin





Den tredje er til 102L


Dem har nå fått noen lag med maling men mangler mapcoat til drikkevannskilder
Det var jammen noen fine bakgrunner.. Ble kjempe kult.. Gleder meg til og se dem når de er helt ferdige og er inni karrene=)
Hei Lissi 87
Ja det gjør jeg også, men det vil gå noen uker enda før jeg kan sette dem i karet
I dag var jeg så heldig for jeg har fått låne meg to 60L kar som jeg kan bruke til å ha fiskene i når jeg setter inn bakgrunnene.
Så dem er vasket og fylt opp med vann og pumpe så dem blir skikkelig innkjørt til fiskene skal flyttes over dit for noen dager.
Så da slipper jeg å bruke baljer.
Tenk at naboen hadde to kar stående i garasjen og at jeg fikk låne dem.
Får kjøpe en blomst til han når jeg er ferdig med å låne karene hans

Men det blir en skikkelig jobb men planen er klar , begynner med 60L og tar et og et kar for tur så får vi se hvor lang tid jeg bruker, jeg lurer på om jeg skal skifte sanda eller bare vaske den så den blir rein igjen når jeg først må ta ut sanda ?

Tenkte jeg kunne legge ut litt fiskebilder også

Fryeri hannen

[External Image]

fryeri hua

[External Image]

Auratus hanne

[External Image]

Auratus huer

[External Image]
Ritus
Hei Lissi 87 Ja det gjør jeg også, men det vil gå noen uker enda før jeg kan sette dem i karet :-( I dag var jeg så heldig for jeg har fått låne meg to 60L kar som jeg kan bruke til å ha fiskene i når jeg setter inn bakgrunnene. Så dem er vasket og fylt opp med vann og pumpe så dem blir skikkelig innkjørt til fiskene skal flyttes over dit for noen dager. Så da slipper jeg å bruke baljer. Tenk at naboen hadde to kar stående i garasjen og at jeg fikk låne dem. Får kjøpe en blomst til han når jeg er ferdig med å låne karene hans :-) Men det blir en skikkelig jobb men planen er klar , begynner med 60L og tar et og et kar for tur så får vi se hvor lang tid jeg bruker, jeg lurer på om jeg skal skifte sanda eller bare vaske den så den blir rein igjen når jeg først må ta ut sanda ?


Ååå så dumt at du må vente noen uker til før du kan sette dem i..
Der var du heldig som fikk låne 2 akvarier, er ikke alle som har så snille naboer

Du kan vel bare skylle sanda så slipper du og bytte den ut.. Det hadde hvertfall jeg gjort

Kjempe fine bilder du legger ut.. fortsett med det
Bakgrunnene er endelig satt inn i karene
Endelig ferdig med å sette inn bakgrunnene det var en skikkelig ..... jobb. Hadde jeg vist åssen jobb det var hadde jeg tenkt meg om flere ganger, men karene ble kjempe fine så det var vel verdt det
Jeg vasket den gamle sanden og spedde på med ny sand.
Det første jeg legger ut er 60L fra begynnelsen til slutt som guttungen har laget.
Her driver han å limer på forskjellige biter som skal bli steiner

Ferdig malt




Bakgrunnen satt inn i karet
desverre har jeg ikke noe bilde etter at fiskene har flyttet inn men det kommer.

125l


første bilde er etter at jeg har tatt på husfix




det andre bilde er den ferdig malt




det tredje er bakgrunnen satt i karet
Og sånn ble når vi fikk inn planter og fisk i 125L
102l



her er den lakt til tørk





satt inn i karet





Sånn ble sluttresultatet
450l



Ferdig høvla ut




ferdig med husfix




ferdig malt
Her er bakgrunnen satt inn i 450L



Flere bilder av 125L

Det ble ikke så dyrt å lage bakgrunnene selv når man skal lage flere.
Husfix, malekoster, maling, akvarisilikon og plater kom på 1000kr.
Mapecoat for drikkevannstanker 825 Kr.
Så 4 bakgrunner kom på 1825 kr og jeg kunne ha lagt flere hvis jeg hadde hatt flere kar pga at man må kjøpe så mye av hver ting.

Her ligger det til tørk men det ble forferdelig masse rot når man holdt på
Det ble gjort om i nesten alle karene så nå har jeg fått meg et egent Botia kar på 102L men siden det er så lite har jeg satset på Botiar som ikke blir mere enn 10cm.

Det er en fisk jeg har skikkelig sansen for dem har så mye liv i seg og jeg lurer nesten på når de slapper av , helt til jeg ser en som ligger rett ut å tenker neeei nå har jeg mistet en men vips så er den i liv igjen

I dag har jeg byttet vann på alle karene og det er så deilig å tenke på at det er en uke til neste gang.
Syns det er kjempe kjedelig å bytte vann selv om jeg bruker slange.

Etter at jeg var ferdig satt jeg med ned i god stolen å hva er det jeg ser at mine blå acara bebiser har begynt å danne par de er jo bare rundt 6cm og jeg som ikke ønsker noe yngel fra disse.
Får håpe at det er lenge til de begynner å legge egg for det er ikke lett å gi bort blå acara yngel.
Egentlig litt rart for det er en kjempe fin fisk syns jeg med masse personlighet.
Jeg har vel omplasert ca 200 stk allerede så jeg skal ikke klage
Men jeg har forsatt mange igjen de minsker aldri selv om jeg har solgt foreldrene.
Tenk at de fikk rundt 300 yngel på 2-3 mnd det er helt sykt.
Her er de siste bildene av foreldrene før jeg solgte dem
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap