Ritas tråd om dyrene på kløfta. (side 6)

I dag dro jeg en tur til Aquamanias for se om han hadde noen planter og noen fisker , men det var ganske tomt der så det ble ingen planter men jeg kjøpte med meg 17 stk Boraras som kommer til å stime fint i 450L så kjøpte jeg en reedmor rot og en ciklide hule.

Amundsen var blid som vanlig så 2 timer går fort hos han jeg skulle egentlig bare ta en liten tur, men hos han går tiden fort.

På Tirsdagen tokk jeg meg en tur til Moss for å se om de hadde noen godbiter og det var det nokk av. Var så heldig at Tor var der og han gaidet meg rundt vet ikke om et menneske som kan så mye som han jeg ble drit inponert. Han kan så å si alle navn på norsk og latin .

Jeg fikk med meg 3 forskjellige ciklide par , reker , guppy og en levende fødende men nå sliter jeg for jeg glemte å få navn på fiskene og jeg finner de ikke her i basen så jeg får vel ringe Tor og høre hva de heter. Men det går sikkert bra Tokk også med meg noen planter.
Dette var en morsom opplevelse så jeg tar nokk flere turer til Moss. Skal legge ut bilder av de nye fiskene etter vært.
Sånn nå har jeg funnet ut hva fiskene heter som jeg kjøpte i Moss Hemirhamphodon chrysopunctatus , Nanochromis transvestitus , Boliviansk sommerfuglciklide , Sommerfuglciklide de to siste viste jeg så kjøpte jeg meg Guppy Wingay (er ikke sikker på stavemåten) fra Colombia , og så reke som er orange Sakura veka. Får ikke tatt noen bilder enda pga det er en rot som må synke først før jeg får ordnet karene, den har nå flytet i over en uke teite reed mor rot
Auksjon i lillestrøm
I går var jeg på Lillestrøm auksjonen og jeg syns det var bra oppmøte med folk. Jeg hadde med meg eplesnegler og black molly som jeg skulle selge. Jeg handlet en god del også det jeg fikk med meg hjem var : 4 yngler av L-144 , 2 røde Platy, 4 yngler av L-134, 4 Red Spisshale Macropade, 6 Røde Fantomtetra, 6 Kernitetra superblå, 3 Sjallbrett ciklider, 9 corydoras Aeneus guld søm, 10 Girardinusfalcatus tannkarpe, 7 corydoras Arevatus, 8 corydoras Eleganus og 10 kirsebær reker Urvalsoflade , 9 platymix av rød og blå , 2 Scalarer + planter , mose og ferskvannstang.

Men når jeg kom hjem fikk jeg nesten panikk for i 450 L fant jeg en hannen til Nanochromis Transvestitus flytende død i karet, så jeg måtte sjekke vannverdier før jeg puttet noen av de nye fiskene i karet men alle vannverdiene var fine så jeg tokk bare og byttet litt vann i karet, så hva han døde av vet jeg ikke , ikke noen synlige skader så nå har jeg bare ei hue så jeg får gå på leting etter en ny hanne til henne.
Så er det noen med en ekstra hanne er det bare å si ifra.

Det tokk tid og avklimtisere alle fiskene og rekene så rundt kl. 23.00 var alle på plass i de forskjellige karene.

Syns det var veldig hyggelig å treffe så mange mennesker med samme hobby så nå får jeg ta ræva i kir og komme meg på noen akvarie møter på Lillestrøm

Satt og så på kirsebær reken i går etter at de hadde kommet i karet sitt fy fader så røde de var og så store , de jeg har fra før så ut som bare bebisene og var ikke så røde som de nye. Så det er bra jeg får noen nye gener tror dem er fra Sverige .

Var veldig fornøyd med alle fiskene jeg fikk med hjem ingen ser syke ut og ingen døde i dag

Jeg håper at det går bra for når jeg har kjøpt så mye fisk så måtte jeg bare putte dem i karene uten karantene tid fyfyfy men tar sjansen
Ja du fikk kjøpt med deg litt av hvert du Går det bra med de unge L134'ene?
Vi endte nok opp med noen av eplesneglene fra deg, de "suser" nå rundt i diverse kar her og ser ut til å trives.
Ritus
I går var jeg på Lillestrøm auksjonen... .... 7 corydoras Arevatus


Corydoras-dilla som jeg har, så ble jeg fryktelig nysgjerrig på hva slags Cory dette kan være. Det eksisterer ingen art som heter det du har skrevet der, men var det det som sto på posen eller de ble solgt som?
Kan det være f.eks. Corydoras arcuatus istedet?
hehe det stemmer Mona det er Arcuatus og det var skrevet riktig på posen også , det er bare jeg som har klart å skrivd dem feil inn i akvarie boka mi er det mulig
Var litt stressa i går og sliten får skylle på det.


L-134 ser ut som dem har det bra når jeg ser dem , så koselig at dere er fornøyd med eplesneglene selv om dem var litt små , det er guttungen på 11 år som har fått dem i karet sitt og han er kjempe stolt hehe.

I går når jeg så inn i 450L så hadde Scalare paret jeg kjøpte på auksjonen lakt masse egg, og i dag er eggene der forsatt. Scalarene passer på som bare det så jeg håper det kan komme noen yngel ut av eggene har aldri sett scalare yngel så det blir litt kult.

Scalarene passet på ,men desverre så er alle eggene borte hvem kan det være tro ?
Neste gang de legger egg skal jeg prøve å ta ut noen å se om jeg kan få frem yngel på den måten. Er bare nyskjerrig på hvordan yngelen ser ut er de flate eller runde jeg må bare få frem yngel på Scalarene hehe

I dag var jeg å hentet 7 Nanocromis transivisitus i Ski, 3 huer og 4 hanner har en hue fra før av. Så jeg håper at noen av de kan danne par

I går var det store vannbytte dagen det har jeg hver onsdag jeg må ha en fast dag for jeg syns vannbytte er drit kjedelig hehe men når jeg er ferdig så er det deilig å tenke på at det er en uke til neste gang.

Ellers skjer det ikke så mye her
hei er det mye fisk hos aquamanias? Hadde tenkt å ta meg en tur dit selv.
Ang Scalare yngelen kan det jo være hvem som helst som har tatt den. Lønner seg å ha de i eget kar hvis du vil få frem no yngel. Eller ha på et lite lys i nærheten av der de har lagt egg så de er på vakt om natten også

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=2227&tab=3

bilder av yngel
Hei Ella så koselig at du skrev i tråden min

Når jeg var hos Aquamanis sist var det lite fisk der men han sa at det skulle komme inn mere, men jeg var der 20-2 så det er en stund siden det er bare å ringe å høre om han er hjemme å spørre om han har noe du er ute etter. Han er kjempe hyggelig.

Jeg hadde på et lys om natten så de kunne se etter eggene men jeg har noen ancistriuser som var farlig nær når jeg så på , så jeg regner med at de ville ha noen godbiter. Jeg ville ikke ta ut noen egg og forstyrre pga scalarene har ikke vært så lenge i karet og så ville jeg se hvordan de beskyttet eggene bare for å se hvordan de oppfører seg Se og lære
Jeg regner med at de vil legge egg igjen.

hei igjen
ja scalarene legger egg rimelig ofte. Vannbytter og hyppig mating setter i gang lek
Bilder
i går kveld prøvde jeg å ta noen bilder av karene mine men det er ikke lett så jeg legger ut noen bilder må desverre si at jeg er en elendig fotograf for disse bildene er de beste jeg tokk

Her er bilder av 190L juwell hjørnekar.

Bilder av 450l
Legger ut noen flere bilder her er det fra 450L
Hele karet





kakedue ciklide en hu og en hann





Scalareparet som la egg
450l
Nanochromis transvestitus
syns denne fisken er stilig den har så tydelig kroppsspråk
125 L
Hele karet





L-144 yngel





Min røde platy






10 L
orange reker tror dem heter sakura veka og guppy fra Colombia bor her
i dag har jeg bestilt fra webzoo så jeg håper jeg er like heldig som før for da har varene kommet dagen etter

I går var det onsdag så da var det vann bytte dag igjen.

Ser at plantene har begynt å komme seg så da ser det ut som jeg har bra nokk lys i karene.

Ancitriuse hannen ligger på egg igjen men jeg får se hvor mange som overlever for de indiske klorerekene prøver å komme seg inn i hula hans men han vifter som bare det på halen så når rekene er for nærme får de seg en skikkelig smekk og blir kastet bortover hehe men de lærer ikke for når de får samlet seg igjen er de på vei mot hula igjen , er det mulig at de ikke lærer

Brukte litt ekstra tid i guttungens kar i går og da så jeg at ancistriusene hans hadde blitt mye større enn de andre søskene som går i et annet kar , men det er vel pga han forer mere enn meg. Hannen hans hadde skikkelige store barter så nå skal jeg sette inn enn hule til han så får jeg se om han er voksen nokk til å bruke hula og om han klarer å lure en av damene med seg.
Det hadde vært morsomt om guttungen fikk til ancitrius yngel også. Han har eplesnegler , guppy, kirsebær reker og ancistrius i karet sitt og hver gang han ser en ny fisk eller en eplesnegle egg ser jeg at han er skikkelig stolt.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap