Ritas tråd om dyrene på kløfta. (side 7)

webzoo var raske denne gangen også varene kom på fredagen og alt var med, er kjempe fornøyd med webzoo

Når jeg kom hjem i dag ser jeg at vannet 125 L er helt rolig går bort å ser at juwell pumpa har stoppet. Tar ut pumpa og gjør den ren og tapper vann i en bøtte for å se om pumpa vil starte men nei den er helt død. Fader å for jeg vet jo ikke hvor lenge den har stått leter i akvarie esken min og der har jeg en juwell pumpe som virker så jeg satte den inn og startet pumpa men jeg er litt usikker på om jeg skal bytte vann eller bare følge med på verdiene i vannet og ser om det blir noe utslag for hvis det ikke blir noe utslag på vannet så har ikke pumpa vært så lenge av tenker jeg. Etter at jeg satt i gang pumpa begynte eplesneglene og gå ned i karet igjen for dem satt helt øverst når jeg kom hjem så det er jo et godt tegn
Dumpet inn i tråden her og kjente igjen forrige matmor til hongigutten min, så må nesten si hei
Var jeg som fikk han som ble jaget. Han er fremdeles singel, men har det veldig bra
så bra at han trives

I dag er det vannbytte dag og det eneste som yngler nå er ancictriusene dem ligge på egg hele tiden og det er bra for dem har hatt opphold på nesten et år og så plutselig har dem satt i gang igjen.

de levendefødende får yngler støtt å stadig men så lenge dem må klare seg selv så er det bare de sterkeste som overlever.

Det gikk bra ingen fiske død i 125 L så pumpa har nokk ikke vært av så lenge var spent på det men har målt vannverdiene å det var ingen endringer så jeg er glad jeg så at pumpa var ødelakt såpass tidlig

Ellers så snør det akkurat nå og jeg som har raka hagen og gjort den klar til sommern
Ja nå er det lenge siden jeg har skrevet her men det er fordi det ikke har skjedd så mye i karene utenom at plantene vokser, mollyene, platyene og guppyene yngler som bare det. Ancistriusene legger egg som bare det.

Men i dag fikk jeg sjokk når jeg tittet inn i 125 L der så jeg en indiskklorereke som føyk rundt i karet og jeg lurte på om jeg så riktig for jeg har aldri hatt de rekene i det karet før. Men så begynte jeg å mimre og da kom jeg på at jeg tokk noen planter fra 450L og at den har sikkert har fulgt med en av plantene som jeg tokk over på mandagen. Begynte å se litt nærmere og da ser jeg at den har forsynt seg grådig i karet av eplesnegler og kirsebær reker. Tokk ut alt i karet for og fange den store reka og begynte å plukke tomme eplesnegle skall og den har spist 15 stk og jeg ser ingen kirsebær reker igjen så den har hatt skikkelig fest i noen dager
Det er helt utrolig at den kan ha spist så mye på en uke men det skjer aldri igjen for den reka skal aldri inn i mine kar igjen så nå bor den i en isboks, er det noen som har lyst på den så bare si ifra.

Egentlig så er det helt utrolig at jeg har en sånn reke pga jeg hadde 4 stk og dem har jeg gitt bort så denne må stamme fra et kull fra en av de fire som jeg ikke viste om, jeg hadde de en liten stund så i morgen får jeg se over 450L for å se om det er flere reker igjen som jeg ikke har sett. For disse skal jeg ikke ha. Syns de reke er for store å grådige.
I dag har jeg gjort reint 450L til sommeren.
Tatt ut alt av karet og slamsugd.
Jeg fant en indisk klorereke til så nå går dem i en 20L så får de to bo der sammen. Fant ikke flere så jeg håper det ikke er flere igjen.
Klipt ned alle planter og stussa røtter så dem blir store å fine etter hvert.
Så nå er det klart for å bare få vannbytter en stund.
Her var det lenge siden jeg har vært men i går gav jeg bort 20 indiske klorereker som jeg har funnet etter vært i 450 L. De rekene må være det letteste å få yngel på. Nå har jeg tatt ut planter og huler ut av 450 L for å finne reker men det ser ut som om dem er vanskelig å finne alle, jeg har gjort dette 3 ganger nå og enda i dag morest så jeg en reke der, så jeg får bare følge meg å fange den når den er fremme og da håper jeg det er den siste hehe. I 20 l som jeg trodde var tom pga jeg gav bort reke i går er full av reke yngel så jeg får bare se om de overlever der alene for dem var bitte små . Og han som tokk rekene i går ville gjerne ha flere hvis jeg fant flere så jeg er heldig der hehe.
Har du noen nye bilder.
Alltid gøy å se om det er blitt gjort noen forandringer.
Hvordan går det med de hjemmelagede bakgrunnene og hulene?
Har noen rør jeg vurdere å lage slike huler av.

Espen
hei jo det går bra med bakgrunnene og hulene.
Tokk noen sjappe bilder men det er litt mye grønske på karene men det får gå hehe.

Her er det bilder av 125 L her bor det bare L-144, eplesnegler og reker
Her er min ancistrius hue hun har følgt meg hele tiden siden jeg begynte med fisker hun var bare 3 cm når jeg kjøpte henne og hun har lakt mange egg gjennom åra.









Så har vi kakaduen som bor i koksnøtta han elsker å være der.
Sånn nå må jeg bare skrive litt her igjen har ikke vært så aktiv her pga jeg har brukt veldig mye tid på facebook det er vel sånn når alt er nytt og man treffer gamle venner som man ikke har sett på lenge men nå som det er et nytt år så får jeg bruke litt mere tid her igjen. Ser at jeg har lakt inn noen forferdelige bilder der alle karene er overgrodd av planter hehe, så i morgen skal jeg ta noen nye bilder av karene mine. Akkurat nå har jeg bare 5 kar: 450L, 190L, 120, 60L og 20L.

Ellers så ligger to ancistrius hanner og vifter på hver sine egge klaser, L-144 hannen ligger også å vifter og det var på tide for der har det vært stille lenge så nå håper jeg dem våkner opp litt igjen og forsetter å yngle små troll til meg igjen syns dem er så fine, blir ikke lei av dem

Palettene har akkurat slept ynglene sine og tror du ikke dem har begynt igjen, men det er ikke så farlig for det ser ut som om det er bare 3 yngler som har overlevd rart egentlig for dem passer på som bare det men det er vel ikke så lett når det er andre fisker som har lyst på litt levende føde.

Jeg hadde et Scalare par men desverre så tokk hua kvelden så nå er hannen singel , så jeg får ta meg en tur ut å se om jeg finner ei ny dame til han.
Ser du forskjell på scalarene?
Har selv fire og to som har dannet et par.

Espen
hehe nei desverre det at jeg vet at det er dama som tokk kvelden er pga at den som er igjen var veldig dominant og jaget alt i karet når de la egg.
Så da regner jeg med at det er hannen men jeg må nokk kjøpe inn flere å se om det er noen han liker å så ta ut dem som ikke passer inn desverre.
Mener at jeg har lest et eller annet sted at man bare kan skille kjønn på dem under lek.
Hei på du :-)
nå har jeg sittet i en time og lest det du skriver og sett på alle de fine bildene du har tatt. jeg synes tråden din er utrolig fin,du skriver på en morsom måte synes jeg. Fikk bare lyst til å gi deg noen verbale roser
Hei anne
Det er kjempe koselig når dere legger igjen at dere har vært her
Takker for rosene hehe. Det er kjempe moro at du har brukt så lang tid på å lese igjennom hva jeg har skrevet

Leser selv igjennom andres tråder

Har vært for opptatt til å skrive her men i 2011 håper jeg blir flinkere til å skrive noen ord og legge inn noen bilder.
flott nyttårsforsett.
Godt nytt år.

Espen
2011
Godt nyttår.


Her er det bilde av Blå acara hua hu er skikkelig linselus





Her er Blå acara hannen men hua vil ikke ha han




Her er min unge ancistrius hanne som ligger på egg egentlig yngel for dem har jo klekt
her er det bilder av innbyggerene i 190 L
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap