Forhandlerer. til å stole på?

Hei.
Jeg er ute etter å kjøpe nye lysrør til karet mitt, og vil ha det som er ideelt for plante vekst.

Når jeg ser på nettbutikkene ser det ut som om alle lysrør de har er "spesielt tilpasset god plantevekst" som de sier.

For eks:
Aqua Glo T8-rør er konstruert så bølgelengden fremmer plantenes fotosyntese. Her igjennom oppnås en kraftig plantevekst, både for vann- og landplanter. Fremhever plantenes farger.
Dette røret har: 18.000K.

Eller:
Det lyssterke Power Glo T8-røret er utviklet til å oppfylle de mest krevende oppgaver innenfor akvarier, terrarier og vivarier. Rørets fotosyntetiske dybdespektrum gjør det velegnet til belysning av lyskrevende planter samt levende koraller og makroalger i saltvannsakvariet. 18.000K.

Andre steder leser jeg at det beste er rør med 4000-6000 K. De ovenfor har jo har jo mye mer en dette.

Hva skal man stole på egentlig?

Til dere planteeksperter:
Hvis dere skulle valgt ut 2 rør til et Juwel 240 kar (105cm rør) som er det beste du kan ha for plantevekst (untatt t5). Hva hadde dere valgt?
Skjønner godt din fustrasjon. Og for å gjøre det ennå litt verre, så snakket jeg men av de som mener at han kan noe om lys på Phillips i Norge. Han sa at det mere eller mindre var bare tull å kjøpe spesielle rør til akvarieplanter og drivshus. Bruk heller "827" like bra i praktisk bruk, billigere og varer lenger, var hans råd.
Et viktig poenget er vel at rør med en fargetemperatur på 5-6000 kelvin er dem som er best egnet til å gjengi fargene så riktig som mulig i forhold til hvordan de ser ut i sollys.
Jeg leste et sted at mellom 6500K og 20000K er best for planter. Under 6500K får du mye alger, men lite plantevekst. Med mindre du skal ha noe enormt krevende planter ville jeg ikke brydd meg med noe over 7000K i ferskvannskar. Men kan ikke svare for saltvannskar, men de er gjerne mer lyskrevende.

Men hvis beskrivelsen sier at disse er egnet osv, og det viser seg at de ikke er det, har du krav på å få bytte dem/heve kjøpet. Falsk markedsføring kalles det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap