Vanlig mose i karret?

vanlig mose i karret?
hei, jeg lurte på om det var mulig og ufarlig og bruke vanlig natur mose som man kan finne på steiner ute i naturen ?

har veldig lyst på svar

hilsen henrik
Nei, den råtner og drukner.
Det finnes mose som kan klare seg delvis nedsenket i vann, denne finner man gjerne på myrlendte områder hvor den da har tillpasset seg det å leve med mye vann og vil da tørke ut og dø om den ikke har denne tillgangen på vann.

Men den vil nok ikke overleve under vann, men i vannkanten ville det kanskje vært fint
Det finnes planter man kan hente fra vann i naturen, men man bør gjøre det om sommeren, for at temperatursjokket ikke skal bli for stort. Man bør også prøve i forsiktige mengder, siden det er risiko for at dette råtner...
Å hente planter fra ferskvann i Norge er vel også litt risikobetont, ettersom parasitter og smitte fra vannet kan følge med i akvariet.
Har lest om noen som har hentet planter fra vann i norsk natur, men det går som oftest dårlig. De råtner. Norske vannvekster er definitivt ikke tropiske, og tåler i lengden dårlig de temperaturene vi har i tropiske akvarier inne... Selv romtemperatur blir for mye i lengden.

PS!
Tror egentlig ikke det er så mye grønne vekster å finne i norske vann annet enn nettopp om sommeren, Aggi Nå i desember er det f.eks. lite å finne, hehe.
mona o
Tror egentlig ikke det er så mye grønne vekster å finne i norske vann annet enn nettopp om sommeren, Aggi ;) Nå i desember er det f.eks. lite å finne, hehe.

Øh.. Trodde ikke akkurat at noen hadde tenkt å finne planter nå i desember, da... Men det er flere sorter i norsk fauna som overlever i akvarium. Lånte en plantebok på biblioteket i fjor, og da var noen norske (eller rettere sagt inovasive) vannplanter nevnt. Hvis jeg ikke husker feil, så var vasspest en av dem.
Det er riktig at en del vann har vasspest men, nå er det forskjell på Elodea Canadensis og Egeria densa. Skulle jeg satset på en av dem så ville jeg nok valgt Egeria densa siden den er mer egnet for høyere temperaturer.
Egeria densa finner vi ikke i norsk natur heldigvis.
Når det gjelder andre planter som vi finner i norsk natur så er det selvfølgelig Andemat (Lemna minor), men også Gaffelmose (Riccia fluvitans). Den siste anbefaler jeg ikke å hente i norsk natur siden den er rødlistet i Norge. (Sjekk hvilken plante Drammen er satt til å verne.)

Jeg vil mene at det kan være en utfordring å hente planter i Norge som fungerer i et akvarium siden mange ikke vil trives med så høy temperatur samt ikke tåle den raske endringen som en flytting medfører, men burde ikke være helt umulig å finne noen som kan fungere.
Her er en side hvor det avbildes både fisk og planter hentet i norsk natur, men regner med at mange av plantene må vennes langsomt til høyere temperaturer om de i hele tatt skal greie å overleve i et tropisk akvarium.
Som en tilleggsopplysning på denne tråden kan det nevnes at Elodea canadensis kan bli forbudt å holde mv med det første. Dette fordi de ønsker å forhindre ytterligere spreddning av en art som ortrenger andre arter i stor grad. Link til høringsforslaget her.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap