Sirkulasjonspumpe bak bakgrunn i 325liter..

..hvilken pumpe vil passe bra? Og bør jeg ha 2?
Satser på no apistogrammer i tillegg til platyene++ jeg har fra før.
Gjerne en pumpe det går an å justere styrken på.
Og hva er egentlig forskjellen på ei sirkulasjonspumpe og en såkalt powerhead?
Øystein Thinn
Og hva er egentlig forskjellen på ei sirkulasjonspumpe og en såkalt powerhead?


Sirkulasjonspumpe er fellesbetegnelse på vannpumper som har en funksjon å suge vann inn og blåser den ut igjen slik at det blir bevegelse i vann. Powerhead er spesifikk navnet på en type sirkulasjonspumpe. Du kan skille i hovedsak 2 typer sirkulasjonspumper. En uten ut- og innak og en med slik at du kan koble pumpen til et vannrør. Det er den siste typen som du skal ha i bakgrunn. Med Apistogramma og andre selskapsfisker så trenger du ikke spesielt sterkt vannstrømming. Da holder det med en sirkulasjonspumpe på 2000-3000 liter. Du kan med fordel bruke 2 stk. 2000 L/T slik at du kan fordele innsugging både oppe og nede i kar. Merk deg en ting. Selv om du bruker kapasitet 3000 L/T så er virkelig effekt er mellom 2000-2500 L/T avhengig av hvor mye rør du kopler til den. Så det betyr at tenk deg godt før du starter. Stil deg følgende spørsmål:
1. Hvor dan vil du vannstrømming skal gå. Tegn det ut på et ark
2. Hvordan innreder du karet slik at mest mulig avfall blir sugd inn
3. Hvor skal innsuger plasseres: oppe, nede. En eller to ...
3. Hvor skal utblåser plasseres: oppe, nede. En eller to ...
.... Det er sikkert flere ting som jeg ikke kommer på nå.
Er jo ganske nybegynner..så akkurat hvordan jeg vil at strømmen skal gå er jeg ikke sikker på, noe som passer innbyggerne bra og som ikke skaper for mye alger eller no ^^

Tenkte å ha 2 innsugsrister på ene sia oppe og nede og 2 utblås på andre sia oppe og nede.

En Eheim compact+ 3000 og en +2000 kanskje? Er de no bra, og stillegående?
Øystein Thinn
Er jo ganske nybegynner..så akkurat hvordan jeg vil at strømmen skal gå er jeg ikke sikker på, noe som passer innbyggerne bra og som ikke skaper for mye alger eller no ^^ Tenkte å ha 2 innsugsrister på ene sia oppe og nede og 2 utblås på andre sia oppe og nede. En Eheim compact+ 3000 og en +2000 kanskje? Er de no bra, og stillegående?


Jeg har ikke efaring med Eheim sirkulasjonspumpe. Men merket er jo kjent for kvalitet så jeg regner med at de er bra. Ellers så 5000 L/T vil skape bra trykk i vannet. Med 2 inntak og 2 utblåser blir det også effektiv rensing. Det blir bra.
Takker for svar Ja jeg håper det blir bra, gleder meg til jeg får råd til å bestille.. er jo ike som ¨å bestille ei bok :o
Tilfeldig bekjentskap
© Asbjørn Steinsrud
Reklame for plussmedlemskap