Hjelp til valg av fisk i 150 liter

Inaktiv bruker
Jeg jobber på Moratunet sykehjem. Der har de et ca. 150 liters akvarium.
For tiden går det kunn en slørhale oppi der. Resten (neontetra) har dødd ut.
Nå trenger de ny fisk, og helst noen av de enkle typene. Og kanskje med masse farger? Helst ikke noen som dør med en gang. For det ser ut til å ha vært et problem. Jeg aner ikke hvordan steller har vært der siden jeg jobber på en annen avd. og er der bare annehver helg. Men ut i fra det dem sier så har de rensa det ganske ofte. Men er gang jeg var der så var det skikkelig mye alger nedi grusen. Det har sikkert vært litt overforing også. Gudene vet.

Kan noen hjelpe meg å velge fisk som er UTROLIG harfør? :P
Trenger ikke ta utgangspunkt i slørhalen. Den kan man fort kvitte seg med.
Palettciklide er en fin og hardfør fisk. Den er også pen å se på. Den yngler også godt slik at det blir selvrekruttering i kar.
Om det ikke er folk der til å ta seg av det rutinemessige vedlikeholdet så ville jeg kanskje heller råde dere til å legge ned akvariet. Fisk er levende vesener og selv om enkelte arter er hardføre og tåler litt mer enn andre så er det da ikke dyreetisk forsvarlig å holde de i omgivelser hvor de kanskje greier å overleve, men neppe trives.

Et alternativ kan være å etterlyse noen akvarieintresserte i nærmiljøet som vil gjøre en veldedig innsats ved å vedlikeholde akvariet. Vet at flere akvarieklubber rundt omkring drifter akvarier som står på offentlige steder som sykehjem og sykehus, helt på frivillig basis.
Jeg er 100% enig med Tante Astrid. Det høres ikke ut som denne avdelingen burde ha ansvaret for levende vesen....

Jeg kan dessuten forestille meg at alle disse eldre menneskene gjerne vil være "snille" og alle mater fiskene litt hver gang de tusler forbi...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap