Aa ec hexa 15

Synest det er spennende med akvarium utenfor de velkjente og velrenomerte,og kjøpte dette for å prøve det ut.Er det noen som har erfaring på dette karet,så hadde jeg blitt glad for opplysninger på godt eller vondt.
Lyset har jeg ikke demontert ennå så jeg vet ikke hva som er i vente der,filterboxa blir det garantert gjort noe med.Finfilter går nok fort tett,bio-ballene er i et stoff som ligner på hardplast.Regner med at de kan byttes ut med "makaroni"-substrat.
Tanken skal være 54 liter tom,så jeg regner den mindre i volum vann når den er fyllt opp.
Eneste jeg virkelig er usikker på,er underdelen som akvariet står på.Lurer på om jeg burde finne noe mer "kompakt",og så stikker ytterkantene på karet utenfor.

Legger ved bilder for å vise hvordan det ser ut.

Mvh
Mener jeg har sett helt egne stativ til slike kar, men har ikke så god kjennskap til de. Du kan jo spørre i en dyrebutikk hva noe slikt vil koste. Synes kanskje kommoden virker litt i spinkleste laget. Du kan jo prøve å fylle opp med vann og se hvordan bordet oppfører seg.

Ville heller brukt ehfisubstrat pro enn makaroni. Noen av makaronitypene er helt glatte på overflaten og gir derfor lite eller ingen plass til bakterier og er bare brukbare som mekanisk filtrering og ikke biologisk. Selv har jeg brukt den grovkornede makaronien i mine utvendige filter, men først da jeg byttet til ehfisubstrat pro ble jeg fornøyd.
Hei Tante Astrid!
Bord hadde de ikke til akv på dyrebutikken,og jeg tør ikke fylle opp akv for å sjekke om det tåler det.Får to bikkjer og en livat 3-åring på besøk i jula,tar ingen sjangse da de ikke "lister" seg rundt
Har sett nærmere på kommoden og den vil bli bytta med en som er solidere,var så vidt innom en møbel-butikk for å se hva som fantes.Får kjøpe noe når/om det blir salg.

Så til "makaronien",Har ikke tenkt tanken at den er glatt og dermed ikke har så mye plass til bakterier.Det vil seff bli brukt substrat og jeg takker hjerteligst for opplysningen!
Skal til og skifte vann i storekaret,og vil sjekke hva som er i filterbøtta.Mener der er minst ei korg med makaroni og det vil bli erstatta med pro.

Uansett blir det spennende og se hvordan karet vil fungere.Skal starte det så snart jeg kan,jeg kjøpte ikke bare ett - men to...

Takker for opplysning og hjelp

Mvh
Imazo fører ihvertfall bord til slike akvarier. Om du sjekker her fra side 30, (tror jeg det var), så finner du en oversikt over slike akvarium som du har, i forskjellige størrelser og med bord. (Vær obs på at det tar litt tid å laste opp siden.) Bordet regner jeg med kan bestilles for seg. Veldig mange butikker, blant annet i kjedene Tropehagen og Buddy, har Imazo som leverandør så det burde være mulig for de å bestille et slikt for deg. Prisen vet jeg derimot ikke
Her finner du lignede akvarium, hele sett med akvarium, lys og bord og i tre forskjellige farger. Han kan sikkert skaffe deg to bord.

Var ikke klar over at disse finnes opp til 100 liters størrelse.
Tusen takk for tipsa til dere begge to!
Har ikke lagt opp noen netthandel-sider da jeg vel er noe gammeldags ,les;fristelser!
Har brukt så mye på zoo`en lokalt ,at jeg må ta til og se litt mer på nettprisene.
Skal begynne og studere slike sider,og da slipper jeg og mase på forumet

Igjen takk!

Mvh
Vel,satte opp akvariet 1.nyttårsdag.Vi forsterka kommoden og la ei treplate opp på den igjen.Kunne ha kjøpt et mere funksjonellt kar,men når nyskjerrigheita er stor så ...
Kun lyset er igjen av det opprinnelige.Pumpa ble fort erstatta og jeg satte inn ei Sigma.Lysrøret har ikke store valgmuligheter,om det er noe valg i det hele.Butikken lette,og fant noe i en katalog,men noe "godlys" ala Hagen sine,kunne de ikke stå inne for.Har blitt frista til og fjerne toppen og henge opp ei "plante-lampe" over karet.Da slipper jeg den syngende lyden også.
Likevel er det et "snertent" kar som jeg vil bruke til snegler og kanskje reker.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap