Fetthinne på vannet?

hva er det for noe fettlignende som flyter i akvariet mitt med reker og ancistrus?

jeg pakket en rot nedi for noen dager siden, men jeg vet ikke om det har spilt inn.
Søk på ordene "overflatehinne" og "proteinhinne" her på forumet. Du får tilsammen over 130 treff med massevis av råd og meninger om saken
veldig ofte skyldes dette overfôring. Kutt ned på fôringen og bytt vann litt oftere. Fikk selv dette i 60 liters karet mitt da jeg var vandt til å fôre i 240 literen. Kuttet ned på mat, matet mindre men heller oftere og byttet litt oftere vann og proteinhinnen er borte ^^
Det skyldes langt i fra alltid fôring. Jeg har hatt proteinhinne i mange akvarier i flere uker før fisken i det hele tatt flyttet inn, før det noen gang har vært en matsmule i karet.
Det blir litt for enkelt å skylde på fôring hver gang. Det kan like gjerne skyldes biologisk nedbrytbart materiale i karet, som f.eks. trerøtter.

Årsakene er mange, det gjelder å finne ut hvilken som gjelder i nettopp ens eget tilfelle.

Proteinhinnen forsvinner på et par minutter om man legger oppi en slik brusestein som er koblet til en luftpumpe. Luftboblene som sprekker i overflaten, snur overflatevannet og proteinhinnen blandes inn og forsvinner i resten av vannet. Meget effektivt. Men fjerner man luftesteinen, kommer gjerne hinnen tilbake samme dag :p
Hang-on filter er også effektivt, på samme måte som luftestein. Vannet faller ned fra filteret, ned gjennom overflaten og trekker kontinuerlig med seg overflatevann ned i dypet. Jeg har aldri overflatehinne i kar med hang-on filter.
foring er det nok ikke, jeg mater ganske sjeldent. jeg skal bytte vann å se hva som skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap