Sølvhai, sae, ancistrus - hva kan bo sammen med disse?

Jeg skal starte opp et 240l akvarium og flytte over fiskene nevnt i overskriften fra det gamle akvariet.
Før noen får vann på mølla: sølvhaiene er små og skal selges eller flytte inn i større akvarium når de blir for store.

Jeg skal ha 0,1-0,7mm Biltema-sand i karet og sandsnegler for å flytte rundt på denne.

For å få litt fin farge inn har jeg tenkt på å få inn noen praktbotia, men lurer litt på om dette vil føre til ingen snegler på kort tid eller om de vil holde seg skjult under sanda og overleve glupske fisker.

Noen synspunkter på fiskesammensetningen og snegletryggheten?

LJ
Min erfaring er at praktbotia har noe problemer med sandsnegler. Har lest en plass at når de lukker seg inne så er de veldig harde/vanskelige for botia å suge ut. Har sett de streve voldsomt her, så jeg tror ikke de vil klare å tømme karet for disse sneglene. Men noen vil de uten tvil spise. =)
Praktbotiaene her i huset har ingen problemer med å gafle i seg sandsnegler.
Jeg regner med de vil klare å spise en del snegler, men etter hva jeg har skjønt formerer sandsnegler seg noe voldsomt, så håpet er jo at bestanden bare skal bli regulert av fiskene

Men de andre artene: er det noen som har noen mening om sølvhai og praktbotia er lurt eller dumt å ha sammen?

LJ
Både praktbotia og sølvhai er fra Asia, og skal ha ca like vannverdier, så av denne grunn går de godt sammen. Jeg skal selv ha begge disse arter som hovedfisk i 720l når den blir innkjørt. Men du kan kanskje tenke over at det er aktive fisker begge artene, slik at du ikke har for mange i en 240l. Begge blir jo rimelig store, og vil etterhvert vokse ut av karet. Og så må du huske at begge er stimfisk. =)
Og så finnes det jo mange andre botiaarter som ikke blir riktig så store.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap