Apistogramma.

jeg har en apistogramma som jeg hele tiden har trodd var en trifasciata,
men den ligner ikke i basen er det noen som kan hjelpe meg med riktig navn på denne vakre fisken?
Utifra disse "noe" uklare bilder, vil jeg anta at dette er Apistogramma bitaeniata.
Tom C
Utifra disse "noe" uklare bilder, vil jeg anta at dette er Apistogramma bitaeniata.

jepp den slitne gamle mobilen min gir ikke skarpe bilder nei.
men jeg tror du har rett der gitt, på basen ser jeg ikke noe blå farge som min har på hver side av hodet. men det er sikkert bare bildet som ikke fikk med seg den, resten sv fisken ser lik ut med den jeg har.

tusen takk for raskt svar.

Blåfarge på siden av hodet er det veldig mange lokale fargeformer av
Apistogramma bitaeniata som har.

Se for eksempel på denne A. bitaeniata "Curutu"-varianten jeg fanget mellom Rio Curutu og Rio Shishita i Amazonas-delen av Peru, i oktober i år:

[External Image]

Flere varianter på siden vår (Klikk på de små bildene for å se de i større format)
Tom C
Blåfarge på siden av hodet er det veldig mange lokale fargeformer av Apistogramma bitaeniata som har. Se for eksempel på denne A. bitaeniata "Curutu"-varianten jeg fanget mellom Rio Curutu og Rio Shishita i Amazonas-delen av Peru, i oktober i år: [IMG]http://tomc.no/resizeimage.aspx?image=1670.jpg&width=450&sign=Tom C[/IMG] Flere varianter på [URLBLOCK1] (Klikk på de små bildene for å se de i større format)

oj her snakker vi flotte svar. flott side dere har laget dere der.
da jeg kjøpt denne kjøpte jeg med 3 hunner også, tok ikke mange dagene før en var borte hadde til slutt en hunn igjen som var der lenge men som nå er borte. har hjemmesteder og masse planter, hule å greier, han jaget dem mest når jeg foret fant jeg ut tror ikke jeg så at hun fikk mat i det hele tatt, burde jeg skaffe noen hunner til han eller har han det bra alene?
Apistogramma bitaeniata-hanner kan være ganske aggressive mot hunner som ikke er leksklare, innenfor reviret sitt. Derfor har jeg alltid denne arten i de største karene jeg har, dvs. 160-litere. Og med masse innredning i form av planter og røtter.
(Disse fiskene har til de grader personlighet; det finnes hanner som er snille som lam, mens andre er aggressive bøller; uansett går det an å holde begge typer i akvarium bare man innretter seg deretter).

De er veldig ømfintlige for dårlig vannkvalitet, og rent, bløtt, surt vann er som regel en forutsetning for langvarig, vellykket hold.
Liten vannbevegelse, dempet belysning, fin sand med eikeløv på bunnen, ingen større aggressive fisker i karet, og masse strukturer i form av røtter og planter, er forhold som passer fint.

Hunner som ikke er i toppform vil ofte ikke hevde seg i matfatet, men jeg har aldri sett antydning til sult i karet hos hunner, selv om de går sammen med meget aggressive og revirhevdende hanner. Selvsagt slipper jeg ikke all maten kun ned på et helt åpent område i sentrum av reviret hans i slike situasjoner.

Masse eikeløv på bunnen gir som regel hunnene rikelig anledning til å gjemme seg når hannen er ute og brisker seg. Og i nesten alle biotoper jeg har fanget A. bitaeniata, er bunnen dekket av tykke lag med løv.

A. bitaeniata lever stort sett i sortevann. Dette er veldig næringsfattige miljøer, og matmengden meget begrenset. Det som finnes er stort sett mat i veldig liten størrelse, som yngel av små krepsdyr, og vannmidd og andre veldig små organismer.
Jeg gir nyklekket artemia også til voksen fisk.
Større biter av tørrfôr blir som regel ikke spist hele, men inntatt med bitte små biter av gangen. Overskytende slippes ut av munnen eller gjennom gjellene, og denne måten å spise på kan medføre at mye mat ligger og råtner, og således gir opphav til dårlig vannkvalitet.

Det hjelper også helt klart for hunnene at hannen har annen fisk å jage på, så jeg har alltid noen tetra i karet. For det meste Lebiasinidae (Nannostomus, Copeina og Pyrrhulina –arter), men utenom tiden det eventuelt er yngel i karet, er større tetra som glødebåndstetra, og f.eks neontetra, også veldig godt egnet. (Jeg har fanget A. bitaeniata sammen med både Neontetra og varianter av Glødebåndstetra, så de lever sammen i naturen også)

Hvis det er viltfanget fisk du har kjøpt, har disse ofte forskjellige parasitter med seg. Derfor er det ofte lurt å gi de en ”avlusning” med et egnet antiparasittmiddel (eller sette de i en periode i veldig surt vann, noe som ofte er tilstrekkelig for å bli kvitt uønskede ”gjester” i form av parasitter eller bakterier).

Om hannen din trives uten hunner til stede, må du nesten spørre ham selv om. Jeg synes ikke dette er naturlig, og ville valgt å gi ham selskap.
Om du velger det siste, ville jeg tatt ut den aggressive hannen, omstrukturert litt i karet mens han var ute (for å bryte opp hans vante revirgrenser), slippe oppi hunnen(e) etter lang gradvis akklimatisering til vannet, la de roe seg litt og bli kjent i karet, og etter en stund så sette hannen tilbake.

Lykke til!

Apistogramma
ja jeg er vel enig i det at det er unaturlig at han går alene, da skal jeg skaffe en hunn til han, han går i et akvarium på 120 l , burde jeg sette han i 240l? der går det nøkkellhull ciklider og scalarer.
tusen takk for et utrolig flott svar, beklager at jeg ikke har svart før nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap