Spørsmål angående ancistrus sp oppdrettsvariant

Ja, da har endelig ancistrus hannen jeg kjøpte for noen måneder siden endelig blitt pappa for første gang til 4 yngel, men likevel tror jeg at jeg er den som er mest spent på de nye små som forhåpentligvis snart kommer ut av skiferhulen. Da må jeg jo selvfølgelig stille noen spørsmål:

1. Når kommer yngelet ut av hulen? De ble født ca midt i desember. Alle 4 er samlet inni hulen og far passer på dem.

2. Hvor fort vokser de og eventuelt er det noe som bedrer veksten deres slik at de vokser fortere og blir sunne ancistrus?

3. Hvordan får de mat inni hulen, kan jeg putte en liten fortabelett inn til dem?

4. Blir de spist av foreksempel guppy, sverddrage eller andre ancistrus?

5. Når blir de kjønnsmodne?

6. Kan unger lengere ut i genrasjonen bli sterile hvis jeg har søsken og foreldre sammen i akvariet?

7. Kan jeg kalle dem for lekspar/leksgruppe hvis ancistrusene får egg og yngel, eller må yngelet deres bli voksen før man kan kalle dem det?

8. Hvor ofte leker ancistrusene slik at de får egg?
Karinis
Ja, da har endelig ancistrus hannen jeg kjøpte for noen måneder siden endelig blitt pappa for første gang til 4 yngel, men likevel tror jeg at jeg er den som er mest spent på de nye små som forhåpentligvis snart kommer ut av skiferhulen. Da må jeg jo selvfølgelig stille noen spørsmål: 1. Når kommer yngelet ut av hulen? De ble født ca midt i desember. Alle 4 er samlet inni hulen og far passer på dem. 2. Hvor fort vokser de og eventuelt er det noe som bedrer veksten deres slik at de vokser fortere og blir sunne ancistrus? 3. Hvordan får de mat inni hulen, kan jeg putte en liten fortabelett inn til dem? 4. Blir de spist av foreksempel guppy, sverddrage eller andre ancistrus? 5. Når blir de kjønnsmodne? 6. Kan unger lengere ut i genrasjonen bli sterile hvis jeg har søsken og foreldre sammen i akvariet? 7. Kan jeg kalle dem for lekspar/leksgruppe hvis ancistrusene får egg og yngel, eller må yngelet deres bli voksen før man kan kalle dem det? 8. Hvor ofte leker ancistrusene slik at de får egg?


1. det vil ta ca 14dager
2. fôr de opp med masse algetabletter, agurk, salat o.l og masse vannbytter.
3. inne i hulen lever de på en eggeplomme som er festet til kroppen, så det trenger du ikke å bekymre deg for.
4. jeg har sett store guppydamer ta yngler av ancistruss ja. (gjerne de som sniker seg ut av hulen før plommen er fortært )
5. denne er jeg litt usikker på, men ca 12-18 mnder vil jeg tru
6. Ingen fordel å drive innavl, gendefekter for større sjangse for å oppstå.
7. legger de egg å ting blir befruktet, vil jeg da kalle det en leksparr.
8. ved god fôring og vannskifte vil jeg si 1 gang hver mnd / annen hver.
Ja, beklager om jeg virker utolmodig, det var ikke meningen Har lest gjennom artikkelen ja, men det var visse spørsmål jeg ikke fikk svar på der, men det fikk jeg heldigvis svar på av Trym. Tusen takk for de nyttige svarene
NB: forandret tiden på ca kjønnsmoden alder, og glømte å si at ved vannbytte må du passe på at vannet du fyller på, samsvarer i temperatur med vannet du har i akvariet.
Ancistruss yngel har lett for å stryke med, ved store temp forandringer.

Fôr gjerne flere ganger omdagen, men husk å slamme opp / fjerne det de ikke har spist. ( ikke få med ynglene :P )

lykke til!
Takk for svar. Bra at folk tar seg tid til å svare. Ved siste telling så jeg 6 små ancistruser gjemme seg rundt omkring. Får håpe at flesteparten overlever.
Karinis
Takk for svar. Bra at folk tar seg tid til å svare.


Vel en rask gjennomlesing av artikkelen Erlend linker til gir meg i alle fall svar på spørsmålene 1,2,3,5 og 8 i tillegg til at det skrives noe rundt spm. 4.

Ut over det så håper jeg at det går bra med ynglene dine, bare pass på at de får godt mat og rent vann så vokser de seg nok store og fine. Lykke til, og post gjerne bilder om du har anledning!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap