Hvit snute?

For noen dager siden begynte en del av mine mollyer å få hvit snute, deretter døde de samt alle 3 sugemallene mine samt en metall pansermalle. Har mistet totalt 13-15 fisker nå på 4-5 dager.. Fikk panikk og bytta vann og kjøpte ny sand og rensa filteret. (vaska selvfølgelig så bakteriene gjenstår). Det som er rart er at regnbue mollyene og tetraene er urørt, noe som får meg til å tro at det kan være en epedemi blant arter.
Er det noen som har tips eller erfaring med dette?

ps: Har foressten startet en såkalt "rot" kur.. Hadde en flaske overs fra min onkel som jeg fikk akvariumet fra.
Når fisk dør så raskt så bør du alltid sjekke vannverdiene, spesielt nitritt og ph. Om du ikke har disse i hus så anbefaler jeg at du kjøper inn dråpetester slik at du har de i beredskap til en annen gang.

Når de gjelder hvitt på munnen så kan det høres ut som munnsopp selv om jeg må innrømme at jeg ikke trodde dette var en sykdom som drepte fiskene så hurtig som du beskriver. Du kan lese mer om sykdommen og behandling i sykdomsartikkelen.

Medisinen du nevner kjenner jeg ikke til.

Daglige delvannsbytter (30%) er alltid bra førstehjelp frem til diagnose er stillt og man kan begynne å medisinere.
ToRo
ps: Har foressten startet en såkalt "rot" kur.. Hadde en flaske overs fra min onkel som jeg fikk akvariumet fra.


Den var nok veldig lokal... En "rot-kur" har jeg aldri hørt om. Du kunne kanskje si litt om hva det er? Dersom det er medisin du har arvet sammen med akvariet... vær klar over at de fleste slike medisinske ting på flaske har ganske begrenset holdbarhet. Pulver og tørr medisin (som skal blandes ut senere) er gjerne litt lenger holdbarhet på.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap