3 ynglende par i same tank
Postet 20.12.08 kl 02:11
Zebra-ciklidene regnes for å være veldig aggressiv og territoriell, spesielt når de har egg og unger. Av den grunn anbefales det ofte ikke å holde andre ciklider sammen med de. Kjenner ikke så godt til Golden, men i og med at dette er en malawi så passer den nok best i et akvarium med andre malawi både temperamentsmessig og ikke minst når det gjelder vannverdiene. I dette karet er det nok scalarene som vil komme noe til kort er jeg redd. Yngel vil uansett ikke overleve i et slikt kar med flere typer ciklider.
Med unntak av malawi-ciklidene som kan holdes sammen med andre malawi så er det et sjansespill å holde flere arter ciklider sammen. Dette pga av de fleste artene er såpass territorielle og hissige under leken. Scalarer holdes riktignok med dvergciklider uten store problem siden disse oppholder seg mest ved bunnen mens scalarene holder seg lenger opp i karet.
Anbefaler deg å lese om de forskjellige artene i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden. Nå vet jeg ikke hvilke øvrige fisker du har eller hvilke vannverdier du har i karet, men scalarene og malawi-ciklidene har ihvertfall vidt forskjellige krav til vannverdier. Mange fisk kan overleve i vann utenfor det anbefalte, men det er ikke tvil om at de fleste fisk trives best i mer egnet vann. Går de i feil forhold er det lett for at de stresses og lettere blir syke eller får forkortet levetid.
Du bør derfor bestemme deg for hvilke vannverdier du vil ha og hvilke fisker du da kan beholde. Å beholde alle tre ciklide-artene vil ikke gi mye fred for noen av de.
Med unntak av malawi-ciklidene som kan holdes sammen med andre malawi så er det et sjansespill å holde flere arter ciklider sammen. Dette pga av de fleste artene er såpass territorielle og hissige under leken. Scalarer holdes riktignok med dvergciklider uten store problem siden disse oppholder seg mest ved bunnen mens scalarene holder seg lenger opp i karet.
Anbefaler deg å lese om de forskjellige artene i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden. Nå vet jeg ikke hvilke øvrige fisker du har eller hvilke vannverdier du har i karet, men scalarene og malawi-ciklidene har ihvertfall vidt forskjellige krav til vannverdier. Mange fisk kan overleve i vann utenfor det anbefalte, men det er ikke tvil om at de fleste fisk trives best i mer egnet vann. Går de i feil forhold er det lett for at de stresses og lettere blir syke eller får forkortet levetid.
Du bør derfor bestemme deg for hvilke vannverdier du vil ha og hvilke fisker du da kan beholde. Å beholde alle tre ciklide-artene vil ikke gi mye fred for noen av de.
Postet 20.12.08 kl 23:57
Må si meg enig med Tante Astrid her, det var ikke noen god kombinasjon av fisk du hadde. Scalare skal ha bløtt surt vann og fredelige samboere, golden er malawi og skal ha hardt og alkalisk vann - gjerne en agressiv fisk under yngling. Sebracikliden tåler vel det meste av vann, men regnes som agressiv under lek og yngelperioder. Disse sammen i 250 liter høres ikke bra ut. Bestem deg først for hva slags vann/biotop du ønsker å ha, så ville jeg prøvd å selge/gi bort noen av fiskene. Beholder du det som det er blir det mye jaging, stress og stor sjanse for skader og sykdom i karet. Lite hyggelig å både se på og leve i.
Postet 21.12.08 kl 00:52
Postet 21.12.08 kl 00:57
Fisk er fisk.så lenge di ikke plager hverandre kan man ha hvilken
som helst fisk samen.
Di ynglende para plager ikke hverandre men alle di andre
(2 par Scalare,Gull haiene og spesielt algespiserne)
Har ikke hat noe problem med to ynglende par før.
Scalarene og zebraene er rund tre år.
Resten er et par år gamle.
Har vært i same tank siden jeg fikk dem.
ingen problemer artene imelom.
Har fått yngel fra scalarene og Goldenen noen ganger som har voks opp og blit git vekk.
Barbene hakker bare på hverandre.
Scalarene har lange og heile slør som Bevis.
Alle på Diverse forum skal vist brife med hva di vet,
men ingen som kommer med konkrete råd.
Merkelig er det.
som helst fisk samen.
Di ynglende para plager ikke hverandre men alle di andre
(2 par Scalare,Gull haiene og spesielt algespiserne)
Har ikke hat noe problem med to ynglende par før.
Scalarene og zebraene er rund tre år.
Resten er et par år gamle.
Har vært i same tank siden jeg fikk dem.
ingen problemer artene imelom.
Har fått yngel fra scalarene og Goldenen noen ganger som har voks opp og blit git vekk.
Barbene hakker bare på hverandre.
Scalarene har lange og heile slør som Bevis.
Alle på Diverse forum skal vist brife med hva di vet,
men ingen som kommer med konkrete råd.
Merkelig er det.
Postet 22.12.08 kl 13:43
Postet 22.12.08 kl 13:45
Postet 22.12.08 kl 14:27
Det betyr absolutt ingenting hvor mye du kan om stein. Fiskene kan det ikke, og stein vil rase om de graver under der. De kan jo ikke skjønne at om de graver, velter hele greia og deiser inn i glasset, med det resultat at du våkner opp med 250 liter vann på gulvet og fuktskader.
Du har fått konkrete råd. Bare ved å skumme det som er skrevet ser jeg:
- les i fiskebasen om de ulike fiskene (og legg merke til krav om vannkvalitet)
- plukk ut den/de fiskene du vil ha, og gi de skikkelige forhold. De du ikke vil ha, eller ikke kan gi de forholdene de trenger må du selge eller gi bort.
- lim (med akvariesilikon) den steinrøysa så slipper du det jeg skrev øverst.
Tre meget gode råd bare ved å skumme tråden. At du ser ut til å ikke ville høre på dem er en helt annen sak.
Det er mange fisk jeg har lyst på også: malawi, tropheus, scalare, discus.. men ikke har jeg plass, og ikke har jeg riktige vannverdier heller. Så jeg nøyer meg med å nyte synet av andres inntil jeg eventuelt har mulighet til å gi fiskene de forhold de trenger.
Alle dyreeiere har et lovmessig, etisk og moralsk ansvar for å gi dyrene de forhold og det stell de har behov for. Dette gjelder like mye fisk som hund.
Du kan godt kalle de svarene du har fått for "briefing", men da fatter jeg ikke hvorfor du spør om råd/hjelp.
Spør du om noe må vel det være fordi du ønsker råd og hjelp. Og så kaller du det "briefing" når noen tar seg tid til å hjelpe.
Ble kanskje litt skarpt dette, men jeg blir litt oppgitt når enkelte angriper fordi de ikke likte rådene de fikk. Men det er altså risikoen ved å spørre.
Selvsagt er det opp til deg om du vil følge de rådene du får eller ikke, men det er uhøflig ovenfor de som tar seg tid til å hjelpe å svare på denne måten. Det er ved å spørre og ta til seg den kunnskapen andre har tillegnet seg at vi alle blir flinkere og bedre, og vi har alle gått i mange feller når det gjelder for mange fisk og feil fisk.
Vi lærer av det, og vokser på det. Men da må vi først ta rådene for det de er menst som: velmenende og hjelpende, og ikke som angrep eller "briefing".
Du har fått konkrete råd. Bare ved å skumme det som er skrevet ser jeg:
- les i fiskebasen om de ulike fiskene (og legg merke til krav om vannkvalitet)
- plukk ut den/de fiskene du vil ha, og gi de skikkelige forhold. De du ikke vil ha, eller ikke kan gi de forholdene de trenger må du selge eller gi bort.
- lim (med akvariesilikon) den steinrøysa så slipper du det jeg skrev øverst.
Tre meget gode råd bare ved å skumme tråden. At du ser ut til å ikke ville høre på dem er en helt annen sak.
Det er mange fisk jeg har lyst på også: malawi, tropheus, scalare, discus.. men ikke har jeg plass, og ikke har jeg riktige vannverdier heller. Så jeg nøyer meg med å nyte synet av andres inntil jeg eventuelt har mulighet til å gi fiskene de forhold de trenger.
Alle dyreeiere har et lovmessig, etisk og moralsk ansvar for å gi dyrene de forhold og det stell de har behov for. Dette gjelder like mye fisk som hund.
Du kan godt kalle de svarene du har fått for "briefing", men da fatter jeg ikke hvorfor du spør om råd/hjelp.
Spør du om noe må vel det være fordi du ønsker råd og hjelp. Og så kaller du det "briefing" når noen tar seg tid til å hjelpe.
Ble kanskje litt skarpt dette, men jeg blir litt oppgitt når enkelte angriper fordi de ikke likte rådene de fikk. Men det er altså risikoen ved å spørre.
Selvsagt er det opp til deg om du vil følge de rådene du får eller ikke, men det er uhøflig ovenfor de som tar seg tid til å hjelpe å svare på denne måten. Det er ved å spørre og ta til seg den kunnskapen andre har tillegnet seg at vi alle blir flinkere og bedre, og vi har alle gått i mange feller når det gjelder for mange fisk og feil fisk.
Vi lærer av det, og vokser på det. Men da må vi først ta rådene for det de er menst som: velmenende og hjelpende, og ikke som angrep eller "briefing".
Postet 22.12.08 kl 14:42
Postet 22.12.08 kl 15:45
Hvis du vil lære noe om dyrene du har så foreslår jeg at du tar imot råd og ikke er så arrogant. Det er slik at alle dyr er forskjellige, og du kan ikke bare ta imot de rådene som passer for deg. Du har fisk fra helt forskjellige kontinent. Det vil være som om du reiser til Saudi Arabia og oppfører deg helt likt som i Norge med tanke på oppførsel, mat, klær osv. og det kan bli røffe forhold.
Rådene du har fått er de beste for å løse konflikter. Ikke lag konfliktene i utgangspunktet!
Rådene du har fått er de beste for å løse konflikter. Ikke lag konfliktene i utgangspunktet!
Postet 22.12.08 kl 15:55
Postet 22.12.08 kl 16:08
Det finnes dessverre ikke alltid lettvinte løsninger på problemene. Når fisk ikke går sammen så finnes det ikke enkle triks for å roe dem ned. Rådet om steinrøysa var høyst velment, håper for din skyld ikke steinrøysa di raser og i verste fall knuser glasset på akvariet ditt. Om ikke svarene er hva du ønsker så "don't kill the messenger" Hvis du har lest alt vi har skrevet mange ganger før så har jeg vanskelig for å forstå hvorfor du har dette problemet? Kanskje noe med holdning til andres råd og erfaringer?
Postet 22.12.08 kl 17:45
Løftet heve røret til toppen av akvariet så det ble mindre gjennom stømning.
Di ble mye mer konsentrert om yngela sine.
Skal prøve å flyte yngela om noen dager.
Men di må i same akvarium så lurer på hvordan i det blir for dem.
Angående stein diskusjonen
Steinene liger på bunen av tanken så ingen kan grave under.
Akvariumet er av akryl så det tåler ganske mye.
Steinene er stablet på en slik måte at det er umulig å rikke dem.
Var bare litt merkelig å bemerke det ut fra et så uklart bilde.
Ingenting stygt ment.
Fiskene har det bare bra i lag per dags dato.
Halvparten av fiskene har jeg tatt over fra noen andre.
I det tilfelet at noen plager eller skader noen av di andre så
vil det bli gjort noe med med det same.
Men for øybliket er alt bere bra mellom dem (uten yngel)
Kunne tenke meg og lage en Biotop til hver av dem med ret van og miljø
Men det hjelper ikke fiskene i øybliket :o
Ingenting stygt ment til di som tar seg tid til å hjelpe.
Di ble mye mer konsentrert om yngela sine.
Skal prøve å flyte yngela om noen dager.
Men di må i same akvarium så lurer på hvordan i det blir for dem.
Angående stein diskusjonen
Steinene liger på bunen av tanken så ingen kan grave under.
Akvariumet er av akryl så det tåler ganske mye.
Steinene er stablet på en slik måte at det er umulig å rikke dem.
Var bare litt merkelig å bemerke det ut fra et så uklart bilde.
Ingenting stygt ment.
Fiskene har det bare bra i lag per dags dato.
Halvparten av fiskene har jeg tatt over fra noen andre.
I det tilfelet at noen plager eller skader noen av di andre så
vil det bli gjort noe med med det same.
Men for øybliket er alt bere bra mellom dem (uten yngel)
Kunne tenke meg og lage en Biotop til hver av dem med ret van og miljø
Men det hjelper ikke fiskene i øybliket :o
Ingenting stygt ment til di som tar seg tid til å hjelpe.
Postet 24.12.08 kl 02:17
Undertegnede synes på lik linje med fler her at trådstarter er lite takknemmelig for di svar han får. Jeg er egentlig av samme mening som trådstarter at en kan blande fisk, til en viss grense og det kan gå bra. Når jeg hadde min 500L hadde jeg 8-10 forskjellige ciklider samt malawi. Ja jeg også vet og visste at disse burde vært fordelt i flere karr, men hadde et rolig og avbalansert karr med den fisken. Di gangene jeg gadd å ta ut egg/yngel ble di ført til oppdretts/klekkekarr. Den gang var ikke min mening oppdrett på ciklidene eller malawien, men skulle jeg gjort det, ville jeg fordelt fisken i flere karr. Det er opptil en hver akvarist å vurdere sitt eget karr, og om fisken går sammen/trives sammen, men det er alltid hyggelig å få svar på det en måtte lure på. Ta heller i mot kunnskapen og sil det en ønsker gjennom "gjellene". Mange her på AF bruker ganske mye tid på å svare å hjelpe oss som trenger hjelp. Jeg er glad slike finnes og JEG setter pris på dem, selv om ikke alle svarene er slik jeg ønsket at det var. Har lært mye her inne på AF og høster stadig kunnskap og erfaringer av det. Lykke til med egg og yngel
Leif
Leif
Postet 24.12.08 kl 03:20