Hvor mye sand?

Jeg har et Juwel Rio 240 som jeg holder på å sette opp.
Foreløpig har jeg lagt inn underlagsplate i bunnen, samt tømt oppi én sekk Biltema blåsesand.
Som man kan se på bildene er ikke sanden veldig tykk i framkant av akvariet, men bakerst er det nesten 10cm.
Hvilke planter jeg skal ha er ikke bestemt ennå, men jeg er ganske sikker på at jeg skal ha sandsnegler i karet.

Det jeg lurer på er: trenger jeg mer sand, eller er et slikt lag nok? Jeg ser for meg at sanden vil komme for langt opp på glasset hvis jeg bruker en sekk til.
Om nødvendig kan jeg jo rake sanden litt framover også, slik at oppoverbakken mot bakkanten ikke trenger å bli så bratt.

Noen som har tips?

LJ
Du kan selvfølgelig dra sanden som er bak forover. Personlig ville jeg nok kjøpt en sekk til. Du trenger jo ikke bruke hele sekken. Skal du ha planter i karet vil nok disse kreve et dypere feste. Jeg brukte 1 sekk i en 16o liter (grunnflate 100x40). Det holdt akkurat. 240 er noe større. (Kan forresten ikke se noen bilder...)
Glemte bilder...
Her er de, i hvert fall.

Jeg har en sekk til stående, men lurer bare på om jeg skal gidde å sprette den ennå.

LJ
Bare å fylle på.... Det blir nok for lite med det du har hvis du har underlag under sanden. Pass på at du ikke går så høyt at sanden suges inn i filteret. Det er noe herk. Ville nok puttet på ca to cm til foran.

Man skal være litt forsiktig med den Biltemasanden da den har det med å bli fryktelig tett. Blir det for tykt vil du få lite eller ikke noe sirkulasjon i bunn. Tykt lag med biltemasand krever varmekabler i bunn for å oppnå sirkulasjon.

Du må nok regne med at den vil nivelere seg slik at den blir like høy fremme som bak. Spesielt hvis du har fisk som graver litt. Ut fra bildene har du nok sand. Jeg ville ikke hatt mere i.

Jeg tror ikke sirkulasjon blir det største problemet. Planen er å ha sandsnegler i akvariet, og så vidt jeg har forstått det er de ganske flinke til å formere seg og gjør en god jobb med å grave rundt i sanden.

Du har nok rett i at sanden vil jevne seg ut også med tiden, men sånn som det er nå er det bare ca en cm sand forreste i karet. Bak er vel laget 7-8cm tykt, så helt voldsomt er det ikke.

Til underlag under sand eller grus kan jeg forresten anbefale Depron, som er et isopormateriale med høy tetthet. Det er tynt og føyelig, men fast nok til at store steiner med spisse hjørner presses gjennom og ned i glasset. Byggmakker er de eneste jeg har funnet som selger det foreløpig.

Man bør tenke seg godt om før man har sandsnegler i karret. Fordelene er grei, men de færreste tenker på bakdelene. Hvis du er nødt til å medisinere karret og dette med en medisin sandsneglene ikke tåler har du fått deg et uløselig problem. Et kar smellfult av døde sandsnegler er ikke helt enkelt å forholde seg til.
Vanilla Ninja
Til underlag under sand eller grus kan jeg forresten anbefale Depron, som er et isopormateriale med høy tetthet. Det er tynt og føyelig, men fast nok til at store steiner med spisse hjørner presses gjennom og ned i glasset.


*Kremt*

Depron er altså fast nok til at store steiner med spisse hjørner ikke presses ned i glasset.

Voldsomt så mye ett enkelt ord kan bety, altså.

LJ
Tid og gravitasjon vil før eller siden jevne ut hele sandbunnen Den blir ikke liggende slik man har lagt den, det varierer bare hvor lang tid det tar før den er jevnet ut igjen av fiskene og av gravitasjon, vannbevegelser osv. Avhengig av hva slags fisk man har o.l.

Sand sklir og glir, det er for finkornet til å ligge stabilt.

Jeg har sand i så godt som alle mine kar (et par unntak), og jeg har gitt opp å dressere sand til å ligge på plass for lenge siden
Etter observasjoner om at sand jevner seg ut med tiden har jeg nå gjort akkurat det. Med et rimelig jevnt lag sand har jeg ca 4cm sand i akvariet.

Holder det for planterøtter og snegler som vil grave, eller skal jeg åpne den andre sekken også?

LJ
Planter er forskjellige. Noen har ganske spede og grunne røtter, andre utvikler et veritabelt nettverk som brer seg en meter i hver retning. Echindorus (sverdplanter) er et eksempel på store og kraftige planter som får et tilsvarende stort rotnett. Disse liker å ha nok sand å slå rot i.
Det er også litt problematisk å få stilkplanter til å bli stående på stedet om sandlaget er for grunt, ihvertfall i starten før de utvikler gode røtter og klorer seg litt mer fast selv.

Jeg ville tatt i en cm til med sand.
Neste spørsmål, da :)
Jeg har i litt mer for å være sikker, jeg.

Er det noen som har forslag til hvilke planter jeg bør putte oppi?
Det bør være planter som tåler selskap av sølvhai, SAE, praktbotia og en liten ancistrus.
I tillegg satser jeg på å ha en del grå stein der inne, og sannsynligvis ei svær mangroverot med en del kriker og kroker som fisk kan gjemme seg i.

LJ
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap