To spørsmål

Hei.

Har et 54l kar og lurer på hvor mange fisk vi kan ha i det. Har en stor slørhale ca 14cm med halen og to løvehode gullfisker ca 7cm med hale. ønsker meg noen guppier og neontetra el lignende, hvor mange kan vi ha av disse? Så lurer jeg på om lyset i akvariet skal slås av om natta?

Takker for svar
BritElin
Gullfisk trenger mer plass enn 54 liter, og de griser veldig mye, så vil ikke anbefale deg å skaffe flere fisk. De spiser dessuten det som får plass i munnen, som for eksempel neontetra, og kanskje guppy etter hvert.

Gullfisk er også kaldtvannsfisk, og trenger kaldere vann enn tropiske fisker.

Både planter og fisk har godt av nattemørke, tror det har noe med fotosyntesen å gjøre for planter, og noen fisker er dagaktive, noen nattaktive, så en tid på døgnet der de får slappe av er fint Så slå gjerne lyset av om natta
Lyset bør ikke være på mer enn 12 timer i døgnet, for da vil du få utrolig mye alger etter hvert.

Som nevnt over er 54 liter for liter for gullfisker, disse kan bli 25-30 cm lange, og vokser i et utrolig tempo. Foreslår at du enten skaffer større kar i løpet av et par måneder, eller selger/gir dem bort.

At gullfisker er kaldtvannsfisker er en myte, de trives helt fint i tropiske temperaturer, spesielt de fancy variantene. Men som nevnt vil de ofte spise mindre fisker, og de griser så mye at dersom du ikke har veldig kraftig filter ville jeg ikke puttet noe annet i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap