Brannsår på corydoras albino?

I dag så jeg at en av de store corydoras aenus albinoene mine satt fast mellom glasset og varmekolba. Den er veldig hvit og ser stiv ut på hodet, snuta og bartene. Det er ikke et stort område, men det ser stivt ut, og den vimser ikke noe særlig i det hele tatt.

Er det et brannsår den har fått? Og i så fall, hva skal jeg gjøre med den? Vil ikke avlive den hvis jeg ikke må..
Kjetilv
I dag så jeg at en av de store corydoras aenus albinoene mine satt fast mellom glasset og varmekolba. Den er veldig hvit og ser stiv ut på hodet, snuta og bartene. Det er ikke et stort område, men det ser stivt ut, og den vimser ikke noe særlig i det hele tatt. Er det et brannsår den har fått? Og i så fall, hva skal jeg gjøre med den? Vil ikke avlive den hvis jeg ikke må..

Hei Kjetilv
Høres ut som den er litt "grillet" ja. Og om den ikke vimser rundt sammen med flokken og ikke oppfører seg normalt, ville jeg avlivet den, slik at den ikke blir unødig plaget. Vet hvor vanskelig det er å avlive fisk, og spesielt corydoras. Har stort sett bare grupper med corydoras selv da det andre er solgt. Hver gang jeg går til det skritt å måtte avlive et så skjønt individ, skjer det noe med meg. Vurder det fra din side som ser fisken, men ikke la den lide lenger enn den trenger.

Leif
Brannsår er utrolig vonde.. Ville avlvet, jeg også.
Hun er avlivet nå. Hun hadde gjemt seg godt innimellom noen planter, er vel egentlig ganske forståelig at de gjemmer seg når de er skadet.. Det var store brannskader nedover magen hennes også som jeg ikke hadde sett, ca halvparten av kroppen var brent :/ Håper ikke flere fisk føler for å gjemme seg ved varmekolba nå, trodde de skjønte at det var farlig med varme jeg?
Det går ann å sette noe rundt kolba slik at de ikke kommer helt inntil. Har aldri tenkt over at fiskene kan brenne seg på kolba, enda en grunn til å ha varmekabler i bunn.
Noen kolber har jo sånn plast på utsiden, mens andre da er helt bare. Jàger kolbene er vel helt bare mener jeg.
JBL er en av varmekolbene som har et slikt beskyttende plasthylster utenpå kolben. Jeg har noen av JBL ProTemp og de er veldig bra.

Får man kjøpt slikt hylster løst tro?? Ellers går det kanskje ann å bare kle den med blåsvamp, eller vil dette gå istykker (smelte)?
Det er viktig at vannet i akvariet kan sirkulere fritt rundt varmekolben, så å pakke den inn i blåsvamp er nok ikke noe sjakktrekk Det er derfor disse plasthylsterne til varmekolber er så "luftige".
Det er første gang det haar skjedd hos meg, så satser på at det bare vara en ulykke.

Hun hadde forresten massevis av rogn som kom ut da hun døde, det var jo synd :/ hadde håpa på litt babyer av aenusene. Men er jo masse damer igjen da.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik
Reklame for plussmedlemskap