- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Nok et innlegg om brune planter
Nok et innlegg om brune planter
Her om dagen så jeg at noen av plantene plutselig hadde fått brune flekker. Det er også noen brune flekker på baklasset på karet, men ikke andre steder i karet. Jeg er ikke sikker på hvilke plantetyper jeg har, men det kan kanskje noen med et trent øye se her på min akvarieside.
Bunnstoffet er Biltemasand på toppen, og grus under sanden. Har også en løkplante i karet, men den er ikke berørt av noe som helst.
Legger også ved et par bilder her hvor man kan se noe av det jeg mener.
Har jeg kanskje helt gale planter for bunnsubstratet mitt, eler feil fisk? Vannverdiene mine er helt fine for fisken sin del ihvertfall.
Bunnstoffet er Biltemasand på toppen, og grus under sanden. Har også en løkplante i karet, men den er ikke berørt av noe som helst.
Legger også ved et par bilder her hvor man kan se noe av det jeg mener.
Har jeg kanskje helt gale planter for bunnsubstratet mitt, eler feil fisk? Vannverdiene mine er helt fine for fisken sin del ihvertfall.
Postet 20.12.08 kl 23:13
Du har vel bare fått litt alger. Hvor mange timer lystid har du? Hvis karet er nyoppsatt? så kan det være lurt med noen skikkelig hurtigvoksende planter, disse vil da ta så mye næring at algene ikke får etablert seg. Fine planter til det bruk er f.eks. hornblad, zosterifolia, vasspest. Se ellers egen artikkel om alger under artikler på hovedmenyen. Viktig at det ikke kommer lys fra vinduer, samt at du ikke har for mange timer lys i døgnet. Jeg bruker 10 timer på mine akvarier.
Postet 21.12.08 kl 01:21
Disse brune flekkene du snakker om, er sannsynligvis brunalger, siden du nevner at de også er kommet på bakglasset. Det er helt normalt og nærmest "sikkert som banken" at når et akvarium er nyoppsatt, så får man en periode med brunalger Ikke noe "farlig", og ingenting som trengs å gjøres noe med. Det vil gå over av seg selv etter en stunds drift. Vi snakker om kanskje et par måneder, eller kanskje noen uker bare.
Hvis du ikke liker å se på dem, så er brunalger lette å fjerne. De gnis enkelt av med bare fingrene på planteblader. Ellers er brunalger et høyt skattet tillegg på menyen for Ancistrus. En liten Ancistrus rensker et hundreliters-kar for brunalger på få dager. De elsker det (med mindre man har overfôret dem så mye at de er stappmette av mat døgnet rundt)
Ta en test og dra fingeren over bakglasset der du ser det er brunt, eller gni et planteblad mellom to fingre. Går det lett av, er det brunalger.
Det er bare å lene seg tilbake og vente til det går over, evt sette inn en sulten Ancistrus som assistent.
Hvis du ikke liker å se på dem, så er brunalger lette å fjerne. De gnis enkelt av med bare fingrene på planteblader. Ellers er brunalger et høyt skattet tillegg på menyen for Ancistrus. En liten Ancistrus rensker et hundreliters-kar for brunalger på få dager. De elsker det (med mindre man har overfôret dem så mye at de er stappmette av mat døgnet rundt)
Ta en test og dra fingeren over bakglasset der du ser det er brunt, eller gni et planteblad mellom to fingre. Går det lett av, er det brunalger.
Det er bare å lene seg tilbake og vente til det går over, evt sette inn en sulten Ancistrus som assistent.
Postet 21.12.08 kl 02:13
Endret: 21.12.08 kl 02:14
Postet 21.12.08 kl 10:08
Postet 27.11.10 kl 18:49