Corydoras - hva feiler dem?

Hei!
Jeg oppdaget sykdom blant mine corydoras i dag. Fiskene ble kjøpt for 14 dager siden. Har ikke merket noe galt med dem før i dag!

De går sammen med 4 små scalerer, kardinaltetra og andre coryer i en 200l. Har registrert sopp på 1 tetra, men det har forsvunnet ved vannbytte. Skifter 1/3 vann minst 1 gang i uka. Karet har vært i drift siden i sommer. Pumpen er en Eheim pro II 2026. Fiskene spiser flakfor/granulat/tabletter fra JBL, sticksfor, og diverse frossent for.

Vannverdier (målt med dråpetester): PH 7, Gh 4, Nitritt 0,3

Har vært en veldig aktiv leser av forumet siden jeg startet opp igjen med akvariehobbyen, og har lært masse. Dette er mitt første innlegg og jeg håper noen tar seg tid til å hjelpe meg med å identifisere hva som feiler dem.

Har lest mange sykdomsartikler, men synes likevel at identifisering er vanskelig. Har kjøpt inn følgende medisiner som jeg har liggende: PraziPro, Dewormer og Metro, Esha 2000 og Esha Exit, Sera Omnipur

Noen som har forslag til hva dette kan være og hvordan jeg kan hjelpe dem?
Det kan egentlig ligne litt på det problemet Sølvi G (medlem her) hadde på sine Green Laser corydoras. Hun skriver om hvordan problemet ble løst HER, men hun har en annen tråd også med bilder av fiskene (og problemet). Se om du kan finne igjen innleggene med bildene, eller send henne en email og spør om hun kan ta en kikk på dine bilder og se om det er det samme problemet.
Takk for rask svar
Jeg har lest igjennom innleggene til Sølvi G og skal sende henne en mail. Dessverre har jeg ikke Wormer plus, men jeg håper de medisinene jeg har kan hjelpe. Tror det tar lang tid å bestille og få sendt noe med posten nå i førjulstiden.

PraziPro er også antiparasittmedisin. Siden medisinen Sølvi brukte var mot parasitter, så kan det hende PraziPro også har samme effekt.
Jeg synes deres problemer så like ut på bilder, men sikker kan jo ikke jeg være. Derfor kanskje Sølvi bør se på dine bilder, for hun vet nok best hvordan det så ut.
Hei,har svart deg på mail men kan jo svare her og . Kan se ut som det er det samme men litt vanskelig å se på bildene. Jeg måtte studere mine med lupe for å kunne se at det var tynne tråder som beveget seg ytterst på finnene.
så prøv å se nøye etter. Hvis det er det så har de nok parasitter og må behandles deretter. Siden du har PraziPro så ville jeg først prøvd dette.Hvis ikke kan du jo se om du får tak i Wormer Plus som hjalp på mine coryer.
Håper du får de friske igjen.Mine så mye mer angrepet ut enn dine(hadde soppinseksjon i tillegg) så det er håp
Tusen takk for svarene!
Jeg tok et vannbytte i går og synes de ser bedre ut i dag. Ser at de klør seg litt mot sanden, kanskje de har skrapet seg opp? Skal ta ut en i dag og undersøke med lupe.

Den ene av scalarene ser dessverre også ut som den sliter. Er mer passiv og svømmer rart, men den spiser. Ser også antydning til pop-eye. Lurer på å kjøre en full medisinering med Metronidazole, Dewormer og PraziPro.

Vitefafo
Jeg tok et vannbytte i går og synes de ser bedre ut i dag. Ser at de klør seg litt mot sanden, kanskje de har skrapet seg opp? Skal ta ut en i dag og undersøke med lupe.

Det at de klør seg mot sanden, er dessverre med på å styrke mistanken om at dette er parasitter. Det positive i elendigheten er at det kan virke som det er hudparasitter, ikke innvendige, og de utvendige er ofte langt lettere å ta kål på med medisiner

Men du gjør nok klokt i å ikke overdrive og kjøre altfor mange kurer på en gang. Hver kur er en belastning på fiskene, så det kan bli i meste laget for dem.

Har du kjøpt alle tre variantene av de medisinene du linker til?

Har kjøpt Complete Cleanup Pack som inneholder alle tre sortene. Er det noen som har erfaringer eller har hørt noe om dette? Hadde tenkt å kjøre denne, men er litt usikker. Vi kjøpte fiskene for 14 dager siden.
Jeg er ikke sikker på hvordan man går frem hvis det er en av de "pakke-løsningene" RockyMountainDiscus selger. Dette er jo medisinkurer som er tilpasset dyre discus, og det hadde vel ikke vært satt sammen slik dersom det var fare for at fiskene ikke skulle tåle det. Discus er jo gjerne litt ømfindtlige på en del ting. Egentlig stoler jeg på at RMD vet hva de gjør, de er veldig seriøse og kan discus! Og Corydoras er jo litt mer hardføre, og burde derfor tåle det like godt som discus.

Denne pakke-løsningen, er det tre ulike pakker som skal tas i tur og orden, eller er alt blandet sammen til et pulver eller en væske?
Hva sier bruksanvisningen?
Det fulgte ikke med bruksanvisning for hele pakken, så jeg har kun hjemmesiden og det som står på hvert enkelt preparat å gå ut ifra.

RMD anbefaler på hjemmesiden å starte med Metro. Dette pulveret skal tilsettes vannet i 5 dager. Dette er for å fjerne flagelater.

Deretter kjøres en kur med Dewormer. Dette pulveret skal tilsettes foret, og fiskene skal kun fores med dette i 2 ganger daglig i 6 dager.

Sakset fra RMD:
"Frequently discus hobbyists treat discus fish for internal ailments with metro. Later they see a relapse. A major reason for this is the discus fish have flagellates and worms at the same time. Treating with metro eliminates the flagellates and the discus fish show signs of improvement. Later, as the existing worms multiply due to absence of flagellates, a relapse occurs. The hobbyist again treats with metro but this time does not see results because the problem is an increased load of worms. To prevent this, always follow up with a deworming treatment immediately after treating the discus fish with metronidazole."

Til slutt anbefales en kur mot eksterne parasitter, som PraziPro.
Dette er flytende og skal tilsettes vannet 2 ganger med 7 dagers mellomrom.

Jeg ser i et annet innlegg at Geir Kristiansen benytter rekkefølgen: Dewormer, Metronidazole, Praziquantel / Prazi Pro.

Scalaren ser ut til å ha en mer kritisk tilstand enn corydorasene som viser bedring i dag. De er like aktive som før og spiser godt. Scalaren er passiv og ligger i perioder nesten vannrett. For å få en fullstendig fjerning av all sykdom, føler jeg RMD sin metode virker fornuftig. Ser jeg at tilstanden til corydorasene forverrer seg, er jeg forberett på å behandle dem umiddelbart med PraziPro i et annet kar.

Høres dette fornuftig ut eller er jeg helt på villspor?
Jeg synes du høres godt forberedt ut og du har lest og undersøkt det du kan Så dersom ingen andre har innsigelser eller andre råd å komme med, hadde jeg nok gått løs på trippel-behandlingen i morgen.
Scalarer har nesten alltid en eller annen form for parasitt, spesielt tilbøyelige er de til å få/ha gjelleparasitter. Det gjelder egentlig for mange ciklider (diskus er en ciklide, den også) Så en kur vil nok uansett ikke være dumt.
Tusen takk for hjelpen, Mona!
Føler meg mye sikrere på valget av behandling nå!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap