- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hva slags snegle?
Hva slags snegle?
Postet 21.12.08 kl 12:50
Postet 21.12.08 kl 12:51
Postet 21.12.08 kl 13:01
No problem
Det minskes kraftig på antall snegl i mine kar om jeg bare fórer på mygglarver over noe tid, fremfor fórtabletter. Det støver vel fra tablettene og det gjør at sneglene også får god tilgang på mat... men jeg synes liksom ikke at fiskene kan gå på en diett av 100% mygglarver hele året heller... så jeg plukker og skviser de jeg klarer, og resten får bare bli der.
Det minskes kraftig på antall snegl i mine kar om jeg bare fórer på mygglarver over noe tid, fremfor fórtabletter. Det støver vel fra tablettene og det gjør at sneglene også får god tilgang på mat... men jeg synes liksom ikke at fiskene kan gå på en diett av 100% mygglarver hele året heller... så jeg plukker og skviser de jeg klarer, og resten får bare bli der.
Postet 21.12.08 kl 13:03
Er det sånne du har? Pestsnegler stortrives hos meg... :p
Men som Elin sier; i perioder med mye tablettfôr eksploderer snegleveksten.
I perioder med mye frossentfôr istedet så minsker de dramatisk. Jeg holder bestanden i sjakk ved å slamsuge dem ut når jeg ser dem, eller tørker dem opp med en dott filtervatt jeg holder i hånden og går over innsidene av akvariet med.
Denne på bildet er naturligvis kraftig forstørret, men de er altså knøttsmå og litt flate (skiveformet)
Men som Elin sier; i perioder med mye tablettfôr eksploderer snegleveksten.
I perioder med mye frossentfôr istedet så minsker de dramatisk. Jeg holder bestanden i sjakk ved å slamsuge dem ut når jeg ser dem, eller tørker dem opp med en dott filtervatt jeg holder i hånden og går over innsidene av akvariet med.
Denne på bildet er naturligvis kraftig forstørret, men de er altså knøttsmå og litt flate (skiveformet)
Postet 21.12.08 kl 13:15
Endret: 21.12.08 kl 13:16
Hei til dere begge to!
Har nettopp vært inne og snusa med blodhund-nese .. og der fant jeg en gammel tråd som lyder slik:Post bilder av pestsnegler her.
Der fant jeg jammen bilde av sorten,et fra Mona o og et fra Aggi.De snegla der såg akk ut som den jeg fant.
I basen var der ikke noen bilder som ligna,men det var altså en skivesnegle fant jeg ut,etter de to bilda.
Hadde masse av damsnegler,men etter at sjokomalla hadde raida karet,ble de borte.
Denne siste har vel komt med de siste innsatte plantene.
Kan det være mulig å få de to bilda inni basen?Det er visst sånn de ser ut hos de fleste,det var jo via de to der ,at jeg klarte og finne det ut.
Så får jeg bare krysse alt jeg kan krysse,for at det ikke blir flere,ellers får jeg bruke oppskrifta på fjerning
Takk til dere begge!
Mvh
Har nettopp vært inne og snusa med blodhund-nese .. og der fant jeg en gammel tråd som lyder slik:Post bilder av pestsnegler her.
Der fant jeg jammen bilde av sorten,et fra Mona o og et fra Aggi.De snegla der såg akk ut som den jeg fant.
I basen var der ikke noen bilder som ligna,men det var altså en skivesnegle fant jeg ut,etter de to bilda.
Hadde masse av damsnegler,men etter at sjokomalla hadde raida karet,ble de borte.
Denne siste har vel komt med de siste innsatte plantene.
Kan det være mulig å få de to bilda inni basen?Det er visst sånn de ser ut hos de fleste,det var jo via de to der ,at jeg klarte og finne det ut.
Så får jeg bare krysse alt jeg kan krysse,for at det ikke blir flere,ellers får jeg bruke oppskrifta på fjerning
Takk til dere begge!
Mvh
Postet 21.12.08 kl 13:29
Fins det rovsnegler som er effektive nok til å ta livet av pestsnegler?
For rovsnegler formerer seg vel kanskje ikke så raskt og er lettere å holde i sjakk? eller kanskje rovsnegler som ikke er tvekjønnet, slik at de ikke formerer seg?
Jeg har også en slik pestsnegle + 3-4 vanlige damsnegler i mitt akvarium etter 2 uker... og jeg har plukket ut en klynge med egg, og så en ny klynge i dag tidlig... så jeg har lyst å starte forebygging straks, siden det ser ut til at det kanskje blir et problem.
Eller hvilken fisker er effektive mot snegler? sjokomalle?
For rovsnegler formerer seg vel kanskje ikke så raskt og er lettere å holde i sjakk? eller kanskje rovsnegler som ikke er tvekjønnet, slik at de ikke formerer seg?
Jeg har også en slik pestsnegle + 3-4 vanlige damsnegler i mitt akvarium etter 2 uker... og jeg har plukket ut en klynge med egg, og så en ny klynge i dag tidlig... så jeg har lyst å starte forebygging straks, siden det ser ut til at det kanskje blir et problem.
Eller hvilken fisker er effektive mot snegler? sjokomalle?
Postet 21.12.08 kl 17:12
Sjokolade-malla tok det som var av sneglar hos meg.Då dei var vekke gikk ho laus på ancistrus-yngelen og vart diger innen eg fann det ut.Malla "åkte" rett utatt på zoo`en,og eg skal ikkje ha sorten i karet so lenge eg har ynglende fisk.Absolutt å anbefale som sneglefangar!
Såg dei ha nye inne no på zoo`en i Vik.
Mvh
Såg dei ha nye inne no på zoo`en i Vik.
Mvh
Postet 21.12.08 kl 18:25
Postet 21.12.08 kl 20:05
SymbiosemannenFins det rovsnegler som er effektive nok til å ta livet av pestsnegler? For rovsnegler formerer seg vel kanskje ikke så raskt og er lettere å holde i sjakk? eller kanskje rovsnegler som ikke er tvekjønnet, slik at de ikke formerer seg? Jeg har også en slik pestsnegle + 3-4 vanlige damsnegler i mitt akvarium etter 2 uker... og jeg har plukket ut en klynge med egg, og så en ny klynge i dag tidlig... så jeg har lyst å starte forebygging straks, siden det ser ut til at det kanskje blir et problem. Eller hvilken fisker er effektive mot snegler? sjokomalle?
Asiatisk jegersnegle tar alt av andre snegler som er i karet. De er ikke tvekjønnet, så man må ha en av hvert kjønn for å få flere. Har et kar som var overgrodd av skivesneger, og nu er det mye mye bedre. Har fått en del jegersneglebabyer, men de hjelper bare på med å bli kvitt de andre. Når de blir voksen er de bare å selge de. Neppe noen problem å bli kvitt. =)
Ellers så er botia flinke sneglespisere. Fins flere sorter som ikke blir så store.
Postet 21.12.08 kl 20:22
Postet 21.12.08 kl 22:37
Postet 21.12.08 kl 22:41
Postet 21.12.08 kl 23:21
Postet 21.12.08 kl 23:45
Postet 22.12.08 kl 19:04
Jeger snegle
Jegersnegl anbefaler jeg, har hatt en i non dager og den har spist mange allerede,var bare snakk om minutter før det første offeret var overfalt Ganske fin er den ogsåSymbiosemannenja hørtes ikke så dumt ut :) Høres ganske kult ut med en jegersnegle...
A REAL EATING MACHINE!!
Postet 05.01.09 kl 23:24