Guppy, sykdom med mellomrom

Hei, jeg har et akvarium med fler guppyer der kun hannene mine dør. Det går ca 1 - 2 uker mellom fra hver fisk dør og de dør av noe som ser ut som finneråte.
Det er ingen "nyere " fisker i akvariumet, men det er ganske overbefolket, kan dette gjøre fiskene stresset og derfor drepe dem?

Fiskene som dør ser bra ut når jeg legger meg og når lyset slås på om morgenen er finnene falt fra hverandre så det er ganske frustrerende og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har hatt hvite prikker i akvariet da disse fiskene var yngler men de overlevde dette, da medisinenrte jeg akvariet.

På forhånd Tusen takk for svar
Nå har jeg ikke hatt finneråte på egne fisker, men kan ikke huske å ha lest at den slår til over natten slik som du beskriver. Det er ikke noen av de andre fiskene som har gått løs på finnene? Det behøver forresten ikke være en av de andre artene du har. Jeg har opplevd finnenapping fra guppyer også. Er forresten fiskene døde når du finner dem med opprevne finner på morgenen?

Når det gjelder antall fisk i karet så er det nok ikke tvil om at det kan bli noe stress når det blir for mange av de, både fordi det ikke er mulig å stikke seg unna når de blir plaget og fordi vannkvaliteten blir forringet. Ville ihvertfall anbefalt deg å teste for nitritt og nitrat. Har du spor av nitrit så må du enten redusere bestanden eller skaffe større filter. Er det for mye nitrat i vannet (15-20 og høyere) så må du enten redusere bestanden eller skifte så ofte vann at nivået holder seg på et akseptabelt nivå.
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap