Hvorfor døde alle mine corydoras

Jeg flyttet over en gruppe på 5 Corydoras Cochui og 6 Corydoras Sterbai til et nytt kar i går. Så begynte jeg å pakke inn noen julegaver. Da jeg kikket inn i karet en drøy halvtime senere lå alle Cochuiene døde på bunn. Sterbaiene rakk jeg å redde.

Jeg lurer på hva som kan være galt.

Testet vannet fra det gamle karet mot det nye i dag. Og eneste forskjell var Nitrat. 12,5mg/L i det gamle og 0mg/L i det nye. pH ligger på 6-7 i begge karene, så det er ikke Ammoniakk. Testet det i dag også for sikkerhetsskyld.

Så da lurer jeg på om det er noen der ute som kan hjelpe meg. Er ganske fortvilet.
Det kom ikke frem om du testa nitritt?
Testet jo pH, GH, KH, Nitritt, nitrat, ammoniakk. Nitritt var 0 i begge karene. KH på rundt 6 og GH på 5 i det nye og 7 i det gamle..
Jeg regner med at temperaturen var den samme, og at du "avklimatiserte" de over en halvtime-time på samme måte som med ny fisk (tilsette litt og litt av det "nye" vannet i en beholder/pose slik at de tilvenner seg temp og vannverdier)

..ellers hva med filteret? Er dette innkjørt? Var det et gammelt filter som du satte opp på nytt? Evt hvordan?

Bunnsubstratet?! Kan dette ha vært gift-stoffer i? Godt skylt?

Gjenstander i akvariet som ikke har vært i akvariet før?

Røtter?
Forskjell i temperatur?

Noe galt er det, for en hel gruppe fisk legger seg ikke ned og dør samtidig om alt er bra. Så et eller annet må ha forårsaket det.

Sprayet med noe i rommet?
Temperaturforskjeller?
Ph 6 i et kar og PH 7 i et annet (det er stor forskjell på 6 og 7)?
Kan pose/bøtte/beholdere være forurenset med noe?
Såpe, krem, rester etter hva som helst på hendene?
Forurenset håv?

Et hav av muligheter egentlig... blir bare å sjekke alt som sjekkes kan og se om du kan finne noen årsak. Veldig synd med cochuiene.
Tror jeg har funnet svaret. Sjekket nemlig røttene en gang til i stad, og da var det noe hvit/blank geleaktig sak som var festet flere steder på den. Tok ut begge røttene og de er til koking-

Selvfølgelig avklimatiserte jeg dem. Over minst en halvtime.

pH er på 7 i det ene karet og 6.5 i det andre. Er ikke så stor forskjell. I allefall ikke nok til å drepe de.
temperaturen er den samme- 24 grader.
ZLIPPN
Tror jeg har funnet svaret. Sjekket nemlig røttene en gang til i stad, og da var det noe hvit/blank geleaktig sak som var festet flere steder på den. Tok ut begge røttene og de er til koking- Selvfølgelig avklimatiserte jeg dem. Over minst en halvtime. pH er på 7 i det ene karet og 6.5 i det andre. Er ikke så stor forskjell. I allefall ikke nok til å drepe de.

En pH forskjell på 0,5 er faktisk ganske mye. Det kan være nok.
Det hvite belegget på røttene er sopp, og det går som oftest bort av seg selv etter en stund. Det kan være hensiktsmessig å la de ligge i en balje med vann, til belegget har gått bort.
Ja, de ligger i vasken på vaskerommet nå i varmt vann.

Men hva anbefaler du meg å gjøre da?

Senke pH i det andre karet så det er likt.
Jeg ville hvert fall hatt så like vannverdier som det karet der fisken går nå...
Alternativet, så kan du jo tappe vannet fra det gamle karet over i det nye..

Hva med filteret, du har ikke sagt noe om det enda...
Jeg lurte på hva du tester vannverdiene med? Type tester (dråpe eller strips) og hvilket merke/produsent det er på produktene?

Jeg finner det litt snodig, ja nesten umulig, at man kan ha kh på hele 6 i et kar, og likevel ph på 7 eller under. Det rimer ikke. Kh henger nøye sammen med ph, og det gjør at resultatene du har fått umulig kan stemme.

Den eneste måten man kan ha så høy kh på, og likevel ph under 7, er om man bruker CO² gass-tilsetning.

ZLIPPN
Testet jo pH, GH, KH, Nitritt, nitrat, ammoniakk. Nitritt var 0 i begge karene. KH på rundt 6 og GH på 5 i det nye og 7 i det gamle..
Filteret er nytt. DIY blåfilterhjørne. Det har gått i et par dager med planter og bakterier (baktozym). Men da tar jeg over litt vann fra det ene karet til det andre da=?
Hvorfor skal du ta vann fra et akvarie til et annet?

Du bør helst ikke ha fisk i karet i det hele tatt, dersom det du sier virkelig er tilfelle; kun to dagers drift av filteret. Det blir det nitritt av.
Bactozym er bare juks og bedrag, det har ingen nytte.
Bare slik at du vet det, så tar nitrittsyklusen rundt fire uker..... ikke et par-tre dager.

Foreslår at du vrir filteret fra det nåværende karet og over i det nye karet for å overføre filterbakterier.. bakterier på flaske har jeg aldri sett at har funket tilfredsstillende anyway... Min mening er det waste of money
Bruker tetra og sera dråpetester. Hva mener du KH skulle vært på da Mona?

Kan jo teste en gang til for sikkerhets skyld.
se i fiskebasen på de fiskene du har oppi, så ser du hva vannverdiene bør være..
Ja, men i forhold til pH.
Målte KH nå igjen. Den var på 3. Jeg målte feil i stad. Stemmer bedre med 3 eller Mona.
ZLIPPN
Målte KH nå igjen. Den var på 3. Jeg målte feil i stad. Stemmer bedre med 3 eller Mona.

hørtes litt mer fornuftig ut
Christian80
Bare slik at du vet det, så tar nitrittsyklusen rundt fire uker..... ikke et par-tre dager.

Var det meg du sendte den til?

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap