Gard erik's fiske-eventyr (side 6)

hmm... Nå lurer eg på om eg har gjort noe bra, eller om det vart helt dumt og idiotisk. Eg så nå at scalarene begynte og spise opp eggene, så når det var noe få igjen, knipset eg av bladet, fant fram fødeboksen, og la bladet oppi, med lit sand sånn at det ikke flyter. Eg vet at mange syns fødeboks er helt dumt, men eg har så lyst og lykkes denne gangen..ja, den blir jo for liten når de blir frittsvømmende, men vi får ta en dag om gangen.
nå har eg flyttet bladet med eggene på til 70 literen, for der er det ingen ting utenom sandsnegler. Kanskje eg kan få det til? Det hadde vert kjempe gøy!
Eg har og lagd microorm i dag, sånn at eg har det.

Den ene sulawesien er ute å går nå, første gang eg ser den skikkelig ute av skallet og observerer at den går, det var artig, tok noen bilder også. Tror et vannbytte hjelpte=) En annen snegle var og litt ute av skallet i dag under vannby
tte.
Nå er scalare eggene i 70 literen blitt til wigglers=D Eg håper så inderlig at det går bra! Det viser seg at 2 av sulawesiene var levende og 1 er død.. Jaja, 2 er bedre enn 0 og 1=)
Hei håper att du får til og fore opp ynglene vist di blir til yngel bra di har ett eget kar og bli foret opp i =D
Tusen takk=) Det har falt av noen wigglers fra bladet, så de ligger rundt i sanden, men det burde gå bra, siden eg har ingen bunnfisk der.

Nå har eg flytta sneglene og rekene fra bøtte og tilbake til akvariet, og så tok eg et vannbytte på nesten 50%. Tror de likte det, for de er fult aktive nå hele gjengen, men et par reker døde i bøtta, selv når eg gjorde mitt beste med vannbytte pumpe, innredning.. Jaja, sånn kan det gå.
wigglersene lever ennå, men er ikke frittsvømmende. En er vekke fra bladet men kan ikke se at den er frittsvømmende.

I endlers karet er det ikke bra.. Selv om eg har medisinert og tatt vannbytter, dør de.. Har funnet 2 døde i dag.. Det er ikke litt gøy en gang...
Yes!!
Jippi!! Nå har de blitt frittsvømmende! Endelig! Har matet første porsjon med microorm i dag. Kan se 2 stykker som svømmer og en som er på bunnen, tror den er litt forsinka.
Dette var jo kjempe artig! Håper eg får det til da, at de spiser og har det bra=)
Nå kom eg på en ting. Hvor mange ganger daglig må eg mate scalare yngelen? Eg mater de med microorm.

Det er vel ikke tilfeldigvis noen som vet dette og kan hjelpe?
Tror ikke yngelen skjønte at microormen var mat.. Har ikke sett den på 3 dager nå.. Men ser nå at scalarene skal snart leggee nye egg, så får prøve igjen da=)
I dag har scalarene lagt nye egg igjen=) Skal ta bladet over i 70 literen i morge, sånn at eg er sikker på at de er befrukta. Men denne ganger har de lagt mer egg enn noen gang før! Det er sikkert 200 egg!!

Har skifta vann i alle karene i dag. Siden en del hunner døde i 64 literen under sykdommen, skal eg få noen igjen av Rose snart. Men vil være sikker på at sykdommen er vekke før eg tar oppi ny fisk. Rose har fått masse endlers av meg nå etter hvert, men nå ser det ut som eg faktisk må få litt tilbake, men de har jo yngla masse hos hun og.

Ser nå at det er storauksjon i Bergen den 26 april, passer perfekt! Har bursdag 20 april, så da har eg faktisk kanskje litt penger. Gleder meg allerede=D
Kommer nok mange godbiter der ja så det er bare å begynne å spare
Sølvi Gullaksen
Kommer nok mange godbiter der ja så det er bare å begynne å spare :)


Ja, du skal vel på den du også=) Det hadde jo vert kjekt og slått av en prat med deg=)

I går tok eg scalare eggene over til 70 literen. Det er en del hvite egg nå, men det er så mangen, at eg tror og håper at det går bra. De har begynt og få øyner, så de klekker vel snart, og da er det bare og begynne med microorm igjen. Det er så spennende! Tenk hvis eg kunne fått til scalare oppdrett, meg liksom? =D
Interresant å lese om folk med scalare egg!

Del med erfaringene! hehe

Hvor mange yngel fikk du fra de første eggene?
Hadde du problem med sopp/mugg?

Skal selv få scalare snart, og har lest masse om dem... virker som folk har mest suksess med å ta ut eggene i et yngel-kar en dag etter at de er befruktet...

Men det som ofte skjer er at folk får mugne egg og sopp, fordi de mangler at foreldrene står og vifter og rensker eggene... men du slipper iallefall at de blir spist opp plutselig :S

Fortell har du bilder?
Ja kan jo prøve og fortelle=)

Eg begynte med et nytt kar, som eg ville ha scalare oppi, med ingen andre, utenom bunnfisk og sånt da. Eg fikk karet, og begynte og lete etter noen scalarer eg kunne kjøpe. Eg brydde meg ikke så masse om det egentlig, men så gikk eg på en auksjon, og da fikk eg kjøpt et lekspar av scalare. Nå har eg vel hatt de i et halvt år, og de har lagt masse egg. De første gangene visste eg ikke hva eg skulle gjøre, så da ble det ikke noe ut av det, foreldrene bare spiste de opp. Men etter et par ganger med egg, tenkte eg at eg ville få det til med oppdrett. Satte lys på om natta og sånne greier. Men det virka ikke det heller, foreldrene spiste de fremdeles opp. Så fikk eg meg en 70 liter, som eg skal ha corydoras black i. Men etter eg hadde satt det opp la scalarene egg, og da kunne eg jo ta bladet over der=D Så de to siste gangene har eg tatt bladet over i 70 literen, forrige gang fikk eg et yngel, men da hadde foreldrene nesten spist opp alle eggene før eg hadde tatt bladet over. Denne gangen er det mangen egg, og det går for håpentligvis bra. Men det er en god del mugne egg nå, men håper at det går bra, men det sprer seg jo raskt.

Har desverre ikke bilde i dag, men kan legge ut bilde i morgen, KANSKJE=)

Men eg har et bilde fra en tidligere egglegging da.

Nå har eggene klekket og blitt wigglers. Det er gøy=) Men eg håper de overlever, og har jo mangen flere denne gangen enn forrige gang. Men alle de mugne eggene er jo en liten trussel..

Kom nettopp hjem fra kino, Max Manus. Bra film det=)
oops! Glemte jo helt det bildet=P

Du kan se eggene på javabregnen i midten av bildet=D
hm... tror nok jeg skal prøve å ta eggene i et annet kar hvis jeg får egg en gang...

Jeg skal ha den litt mer uvanlige leopoldi scalaren, så det blir ekstra spennende om jeg får egg på de...
Nå kan eg legge ut litt bilder=D

Bilde 1: Her er wigglersene, du kan se en god del mugne egg...

Bilde 2: Sjekk den lange rekka=P

Bilde 3: Den ene gul leppe/antenne sulawesien eg kjøpte av Heidi Ingdal=)

Beklager litt dårlig bildekvalitet denne gangen..
Det var nokon flote wigglers Gard erik!
Nå er alle wigglersene frittsvømmende. Tipper det er ca. 150 - 200 stk.
Det er jo kjempe artig og se på de!

Men mat er et problem.. Lagde microorm for lenge siden, men den ville ikke funke, så lage en ny en i går, men de har ikke begynt og klatre opp på kanten ennå, så kan ikke høste... Selfølgelig ville den ikke funke nå når eg trenger den!!

Prøvde og gi de avskallet artemia, de fikk det jo inn i munnen, gapte over det, men de spytter det bare ut igjen.. Så det er bare og håpe at microormen kan skyndte seg! Hadde blitt KJEMPE glad hvis den hadde blitt ferdig, for da hadde eg jo sikkert fått til oppdrett!=D
Inaktiv bruker
Funny to read this :P





............... |\
|\ _______| \
| \ .|||||||||||||||| /¨¨\
|:::::::::::::::::::::: 0 \
| / '|||||||||||||||| \__--/
| / (___/ ''''''''|__ /
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap