Ph gh kh

Når jeg kjøpte akvariumet mitt så fikk jeg med masse pulver og forskjellige substanser til å ha i vannet, b.l.a Ph Kh og Gh pulver...
men er usikker på om jeg skal ha i dette en gang i uken eller kun ved vannbytte?
jeg har brukt hver søndag, men det ser litt skummelt ut siden hele akvariumet blir fullt av pulver, og jeg tenker på om fisken vil bli skadet av å puste inn uoppløst pulver? bør jeg kanskje blande det ut i vann først?
Først og fremst:

Ikke tilsett noe som helst uten å vite 100 % sikkert at dette er nødvendig!!

Helt vanlig at dyurebutikker prakker på folk alle mulige remedier for å tjene penger. Som enten ikke virker, eller ikke er nødvendige.

Tenk deg at du har sør amerikansk fisk som liker surt vann (PH under 7) og bløtt vann (lav GH). Også tilsetter du pulver som øker PH og øker GH. Det blir jo helt feil.

Det jeg prøver å si er at først må du finne ut om du trenger å tilsette alt dette. Det gjør du ved å søke på de fiskene du har i fiskebasen og lese hva de trives med. Legg da spesielt merke til PH og GH.
Deretter må du måle hva verdiene dine faktisk er, og se om de passer. Kan jo hende du faktisk burde senke PH og ikke øke den? Eller kanskje den er perfekt akkurat slik den kommer ut av springen din.

Og ja, skal du først tilsette noe, lønner det seg å blande ut pulveret først.

En annen ting er at få ting stresser (og kan drepe) fisken din mer enn skiftende vannverdier.

Det er bedre at fisk går i verdier litt utenfor trivselsverdier, enn at de har brå, store endringer ofte.

Så skal du først tilsette noe, skal du gjøre det gradvis, over dager og uker frem til du har ønskede verdier, også må du tilsette akkurat nok ved vannbytter til å holde verdien der den skal være.

Å skvulpe oppi litt nå og da er altså ikke bra for fisken din i det hele tatt. Det å drive med forskjellige tilsetninger er ikke veldig vanskelig, men det krever litt research og at man forstår hva an holder på med. Og vet at det faktisk er nødvendig!

Mener ikke å angripe deg altså, du gjør det riktige: spør. Det er dyrebutikkene jeg blir oppgitt over, ettersom de og deres dårlige/profittmaksimerende/kunnskapsløse råd faktisk koster liv hver bidige dag
Nei.

Du må ta deg tiden til og lese i forumet? Her finner du de fleste svar vet du. Du kan ikke pøse på med salter..kritt mm. En foretar en måling av vannet..så regulerer du ut ifra det..

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685

Janos.
Jeg har en engangs tester som viser at jeg har fine verdier, akkurat som anbefalt for gjennomsnittsakvariet sikkert... jeg har ikke fisker enda, men jeg vil vite disse tingene først så vet ikke hvilken ph de fiskene jeg vil ha trenger, men jeg fikk beskjed om å ta oppi 4skjeer med ghsalt og 3 skjeer med khsalt og 2skjeer phstabiliserende hver søndag +plantenering og aquastabil hver søndag... og aquasafe ved vannbytte....
men det er vel kanskje lurt å gjøre som dere sier å vente til jeg MÅ endre på vannverdiene, og da gjøre det gradvis?
Helt klart. Tenker du litt på det er det jo veldig logisk, egentlig

Så flott at du ikke har fisk i karet enda! Blir så glad når jeg leser om innkjøringsperioder uten fisk

Finn ut hva slags fisk du vil ha, så kan du sjekke hva slags PH og GH de vil ha. Naturlig nok bør du absolutt velge fisk som vil ha rimelig lik PH og GH, ellers vil en av fiskene måtte leve i vann som ikke passer den.

Så kan du sammenlikne hva fiskene vil ha, med det du har i krana (ikke det du har etter at du har tilsatt forskjellige remedier), og DA kan du vurdere om noe bør økes eller senkes, eller om verdiene dine er fine slik som de er.

Ingen tvil om at det er enklest å slippe å tilsette noe. Og billigst

Men finner du ut at du må endre verdiene, lønner det seg å gjøre det før du kjøper fisk. Da slipper du å ta det gradvis, men kan øke/senke alt i en smell.

Skikkelig akklimatisering når du henter de vil venne de til dine verdier.

Og da er det bare å sørge for at vannet du tømmer tilbake i karet ved vannbytter har de samme verdiene som det vannet som allerede er i akvariet. Det enkleste er å ha en stamp, fylle vann i den, gjøre alle tilsetninger og deretter fylle karet med vannet fra stampen. Da slipper du grumsete akvarie og at fiskene får svigninger i verdiene.

Men, det første først: trenger du virkelig å endre noe som helst.
Ja nå lærte jeg noe nytt idag også! Virkelig bra forum dette.
Har vert medlem av mange forum, men ikke der alle hjelper hverandre så mye! kanskje MX5forumet, men det er en egen rase :P

Jeg gleder meg til fisk. Har lyst på scalare....
Ojsann, det var ikke småtteri av remedier zoobutikken hadde prakket på deg... det er ganske typisk. De lever jo av å selge, men 99% av det er helt bortkastet å kjøpe. Sannsynligvis trenger du ikke noe av det.

De kan rett og slett ikke ha ingen anelse om hva du trenger, for du har jo ikke valgt fisk enda!

Hvor stort er akvariet ditt forresten? Jeg så du nevnte scalare, det er en fisk jeg har hatt mye av, men jeg er redd de er ganske plasskrevende pga sin finneprakt. De trenger nok rundt 200-250 liter minst. Og de vokser fortere enn du tror, så ikke fall for fristelsen å kjøpe "de små søte" du ser i butikken
Jeg hadde mine scalarer fordelt i to 250 litere, men etterhvert så vokste de faktisk ut av dem også... de blir store skjønner du. Ikke så mye i lengden, men i høyden! Så jeg solgte dem etter et par år til en som hadde et akvarium på mange hundre liter å tilby dem

Jeg har en anbefaling å komme med til deg som nybegynner:
kjøp deg to dråpetester for testing av vannet (ikke strips). Det er PH og nitritt-test som er de to viktigste du trenger i starten.
Akvariet ditt må stå i drift i 35 dager før du kan ha fisk i det, for det er først da vannet er fritt for det giftige stoffet nitritt.
For eksempel denne ph-testen, og denne nitritt-testen.

Hvor lenge siden er det du startet det opp nå?

Vil sjokomalla overleve i et snaut 14 dagers inngått akv?Du skriver at akv er nyoppsatt fra tidlig i des,ifølge profilen din?
Uansett er ikke desse stripsa til og lite på når det gjelder måling,har selv erfart at det er slik.

Mvh
Sjokomalla lever i beste velgående den... den har ikke spist snegler ennå, men den må sikkert bli vant til sine nye jaktmarker...
Den er også mer livlig enn jeg har lest her på forumet, den ligger helt som paralysert i hulen sin når lyset er på, men hvis jeg slår av lyset, så tar det ikke mange minuttene før den drar på oppdagelsesferd... men har begynt å skru av lyset kun om natta, for å få en fast rytme...

Jeg har et 180l. Juwel, mona. startet opp for 2,5 uke siden...

Men hva med dvergscalare da? det kan vel være nok til 2-4 scalare?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap