Hva slags snegle? kan det være sandsnegle?

Hei

Jeg har et kar på 240l som har stått tomt et par uker. Derfor har det kommet mye alger i det og brått her en dag oppdaget jeg at det er snegler der, veldig mye snegler.

De kan se ut som disse sandsneglene her men jeg har lagt merke til at det ser ut som om de har "bein" ett på hver side av hodet som er ca like lange som hodet og som går ned til "puta" de går med. Herregud jeg er dårlig til å forklare men håper det er noen som forstår.

Ellers virker de som vanlige sandsnegler tror jeg. De er mange, lever i sanden og har sånn snurresneglehus, men de er litt mørke i fargen men det er kanskje omgivelsene som gjør?

Hvis det er sandsnegler vurderer jeg å flytte et par over i 60 literen min for de er jo faktisk veldig praktiske ^^

vil kuhliiål spise dem?

tusen takk for alle svar til en som aldri har hatt snegler før!
Kuhlii spiser ikke snegler så langt jeg vet

Kanskje du kan kikke på bildene som ligger her og se om du ser en snegle som ligner? vil nok tro at det enten er sandsnegler (men de har et spesielt skall som er formet som et kremmerhus), eller pestsnegler. Pestsnegler kommer enten som snegle eller egg med planter, og formerer seg styggfort.
Sneglene har kremmerhus-form på husa sine. Ser ut til at det er sandsnegler jeg har fått for jeg har hatt pestsnegler før så jeg vet hvordan de er.

Det eneste jeg stussa over er disse "beina" som det ser ut som for de ser jeg ikke på noen av bildene fra databasen. Også ser jeg at sandsnegler er levendefødere og jeg har ikke sett noen eggklyser noe sted (pestsnegler)

Tror nok det er vanlige sandsnegler da det er noe som bare har dukket opp i karet etter at jeg fjernet alle fiskene. Tror du at de vil overleve når karet blir malawikar eller vil de nye vannverdiene ta knekken på dem? Jeg tilsette ikke noe kalk i vannet nå men de vokser som søren uansett :P

Flytter et par av de store over i 60 literen jeg da, det står jo at de gjør en god jobb med matrester og planter!
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap