Corydoras

Fått to corydoraser i gave dag. Som var hyggerlig det, men...

Det var to forskjellige arter. Den ene er en Corydoras Aeneus, den andre er jeg litt usikker på, men ligner på en Corydoras acrensis (har ikke tittet altfor nøye gjennom fiskebasen enda). Jeg vet jeg må ha minst 5-6 corydoraser sammen.
Er da et par ting jeg lurer på.
Går dette på tvers av arter eller må jeg ha 5-6 av hver art?
Vil dette gå sammen i en 60l? Har en 60l som jeg hadde tenkt å ha de i(har de der nå). Det virker som de to trives sammen for øyeblikket i alle fall.

Takker for svar.

God Jul til alle sammen!
ElBarto
Fått to corydoraser i gave dag. Som var hyggerlig det, men... Det var to forskjellige arter. Den ene er en Corydoras Aeneus, den andre er jeg litt usikker på, men ligner på en Corydoras acrensis (har ikke tittet altfor nøye gjennom fiskebasen enda). Jeg vet jeg må ha minst 5-6 corydoraser sammen. Er da et par ting jeg lurer på. Går dette på tvers av arter eller må jeg ha 5-6 av hver art? Vil dette gå sammen i en 60l? Har en 60l som jeg hadde tenkt å ha de i(har de der nå). Det virker som de to trives sammen for øyeblikket i alle fall. :) Takker for svar. God Jul til alle sammen! :)



Selv god jul. Anbefaler deg på det sterkeste å ha min 5-6 av samme typen. Har selv 5-6 artskarr med corydoras. Ingen problemer med 6 stk i et karr. Har selv et par leiksgrupper på 11 stk i hvert sitt karr og har tidligere hatt 23 aeneus i samme karret før jeg flyttet dem over i mitt 375Liters karr som nå forøvrig innehar litt over 60 Corydoras Aeneus. Anbefaler deg, om du er ny med Corydoras å begynne med Aeneus slik jeg gjore i min tid. Disse er lette å få i leik og er etter min erfaring di letteste å få tak i privat og i butikk. Dem er også av di mer hardføre corydorasene. Plukker egg stort sett ut av hovedkarret hver dag. Hva med å prøve deg på en gruppe aeneus med 4 huer og seks hanner..... Ønsker deg lykke til med det som er favoritt fiskene mine, corydoras. Fortsatt gledelig jul til deg

Leif
Hvis den andre arten ligner på C. acrensis, er nok høyst sannsynlig Corydoras trilineatus du har fått. Den er svært vanlig, og en av de vanligste artene i handelen (sammen med C. aeneus og C. paleatus).

Du bør aldri holde kun et eksemplar av en art sammen med en gjeng fra en annen art. Det er risiko for kryssninger. Og Corydorasene selv vet utmerket godt forskjellen og vet hvilken art de hører sammen med
Jeg synes du bør gi hver av dine to enslige 2-4 artsfrender hver. Skulle helst vært flere pr art, Corydoras stortrives i større flokker. Men siden akvariet ditt er såpass lite, så er det vel best å ikke stappe det for fullt. Du har sikkert tenkt å ha andre fiskearter der også, ikke bare Coryene alene.
Takker for tilbakemelding. 2-4 artsfrender av hver høres ut som en plan.
Bør det være noe spesielt forhold mellom hanner og hunner?
Har tittet nærmere, og det stemmer nok at det er en Corydoras trilineatus, Mona.
Jeg har også en 100l jeg kunne hatt en av artene i, men er ikke sikker på om de passer inn. Har 10 neontetra, 5 molly, 2 guppy,3 ancistruser og 1 praktbotia(vet karet blir for lite etterhvert og at den er alene, så den skal nok få et bedre hjem et annet sted etterhvert) i dette karet.
Så, sånn jeg ser det da, har jeg 2 alternativer.
Hvis det passer med en art i 100literen, kan jeg ha en 6-7 av hver art i hvert sitt kar. Hvis ikke, blir det 3-5 av hver art i 60literen.
Høres dette bra ut?

Mulig jeg skal ha flere fisker i 60 literen etterhvert. Får se. Har for øyeblikket noen få kirsebærreker og noen jegersnegler der.



Ingen som har noen innspill om hva jeg bør gjøre?
Det høres jo veldig bra ut. Da får du plass til flere eksemplarer av hver art siden du fordeler dem i to kar, og det stortrives jo Coryene med

ElBarto
Jeg har også en 100l jeg kunne hatt en av artene i, men er ikke sikker på om de passer inn. Har 10 neontetra, 5 molly, 2 guppy,3 ancistruser og 1 praktbotia(vet karet blir for lite etterhvert og at den er alene, så den skal nok få et bedre hjem et annet sted etterhvert) i dette karet. Så, sånn jeg ser det da, har jeg 2 alternativer. Hvis det passer med en art i 100literen, kan jeg ha en 6-7 av hver art i hvert sitt kar. Hvis ikke, blir det 3-5 av hver art i 60literen. Høres dette bra ut?
mona o
Det høres jo veldig bra ut. Da får du plass til flere eksemplarer av hver art siden du fordeler dem i to kar, og det stortrives jo Coryene med :)

Men, vil de gå bra sammen med de andre fiskene? De 3 ancistrusene og praktbotian vil ikke skape no trøbbel?
Da bør jeg kanskje ha Aeneusene i 100literen da? Siden de krever litt med plass ifølge fiskebasen.
Ja, det skulle ikke være noe problem.
Det eneste jeg kan tenke på, er at Ancistrus-hanner kan bli noe territorielle med alderen. De vil helst ha visse områder (hulrom) for seg selv, og jager vekk Coryene. Men det er litt individuellt også - enkelte Ancistrus er mer grinete enn andre
mona o
Ja, det skulle ikke være noe problem. Det eneste jeg kan tenke på, er at Ancistrus-hanner kan bli noe territorielle med alderen. De vil helst ha visse områder (hulrom) for seg selv, og jager vekk Coryene. Men det er litt individuellt også - enkelte Ancistrus er mer grinete enn andre :-)

Ok! Takker for svar.
Da skaffer jeg meg noen nye fisk snart. *gledeseg*
Tror ikke ancistrusene mine er så ille. Så det går nok greit.
Da har jeg anskaffet 4 aenuser.
og en Trilineatus(selv om de sa det var en Julii i butikken).
Hvis det skulle vise seg å være en Julii, går disse greit sammen?
Skal skaffe flere senere, men de hadde ikke noen fler i noen av butikkene.
Og tenkte at det var bedre med 2 enn den ene jeg har alene, i 60l, i mellomtiden.
Det er 99.9 % sikkert at det butikken kaller C. julii er den samme som du har, altså en C. trilineatus Alle butikker gjør det. De vet ikke forskjellen, og navnet Julii har bare festet seg så grundig. Det er sikkert fordi det er så mye finere og enklere å si og skrive, enn hva Trilineatus er
mona o
Det er 99.9 % sikkert at det butikken kaller C. julii [B]er[/B] den samme som du har, altså en C. trilineatus :) Alle butikker gjør det. De vet ikke forskjellen, og navnet Julii har bare festet seg så grundig. Det er sikkert fordi det er så mye finere og [B]enklere å si [/B]og skrive, enn hva Trilineatus er ;)

Hehe, okei. Da går det nok bra. Blir fint når jeg får noen fler av dem, så får de litt selskap.
Aenusene piler rundt og graver i sanda og det virker som de har det bra. Utrolig artig fisk. Virker som praktbotian min likte de nye aenusene å. Den har gjemt seg litt tidligere, men nå svømmer den rundt og er ille nysjerrig på hva som skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap