Eplesnegler og discus?

(Dette sitatet er hentet fra denne tråden som omhandler "Lav ph av sand?")

Sitat av MonaO:

"Eplesnegler kan faktisk få ph til å synke
Skallene deres trenger kalk, og den lille kalken som finnes i vårt bløte, norske kranvann, forbrukes av både planter og eplesnegler. Med det resultat at den lille ph-bufferen som fantes i kranvannet, forbrukes og blir lavere i akvariet. Dermed synker ph "

Jeg er nybegynner med discus. Har en pH i karet mitt på 7,2, som er litt i overkant av hva jeg ønsker. Leser her i artsbeskrivelsen at discus kan ha pH opp til 8 (?), men jeg ønsker å få den ned til i hvertfall 6,8. KH i kranvannet er 3,5 og pH 7,2. GH ligger på 5-6. Jeg har endel røtter i karet, mangrove og en som visstnok skal gi enda mer syre til vannet enn disse. Sand som bunnsubstrat. Ingen steiner, bortsett fra noen små lavabiter.

Kan jeg ha eplesnegler i sammen med discus? Siden de er med på å gi en lavere pH? Vil de trives?
Aldri hørt om at eplesneiler får phen til å synke.
Har selv hatt eplesneiler i diskus karret mitt og det går bra, men over tid så "etset"skallet deres i stykker pga lav ph.
PHen i karret mitt ligger på mellom 6-6,5.
Men eplesneiler trives ellers godt i diskuskarr med temp opp i 30 grader.
Har ikke eplesneiler i tanken idag, men det kommer av at jeg har masse indiske kloreker som spiser eplesneiler som nam nam mat.

Men finn deg en annen måte å senke phen på, jeg personlig hadde valgt en form av syre, men da sakl man vite hva man driver med eller så kan det få katastrofale følger.
Vist du ikke vil bruke syre, så er jo eike produkter et fint alternativ til PH minus.
Tootsie
Leser her i artsbeskrivelsen at discus kan ha pH opp til 8 (?), men jeg ønsker å få den ned til i hvertfall 6,8.

Hvorfor?
Har selv diskuser og har hatt det i endel år.
Mine går i PH på rundt 6,5 og det fungerer yppelig.
Nåfr jeg startet med diskuser så brukte jeg kun springvannet her, så da hadde jeg PH 8 til diskusene og de klarte det fint.
Men jeg liker aldri og ligge på MAX grensene til vannverdier for fiskene mine, så jeg begynte å senke PHen.
Og ikke tvil jeg ihvertfall, diskusene trives klart beste i PH på rundt 7, mine diskuser ble faktisk mye sterkere i fargene og fikk litt annen adferd når PHen sank.
Diskusene ser ut til å trives knall bra i PH mellom 6,5-7 og KH 2-3 og temp 29-30.
Disse vannverdiene har mine diskus levd i de siste årene og disse er store, fra 16-19,5 cm.

Så stabiliser PHen din på max 7 og KH på 2-3 temp 29-30 grader-da har du knall bra diskusvann.

Vi har endel karr i drift og mange hundre eplesneiler og har aldri opplevd at eplesneilene har ført til at PHen faller, burde vel egentlig ha vært omvendt.
Har man mange eplesneiler så må man regne med at noen dør, og da skulle jo skallet i teorien få PHen til å øke, men det skjer heller ikke.
Mistet 20-30 stk store eplesneiler her for etpar år siden(vet ikke hvorfor så mange døde på kort tid)i et 660 l diskuskarr, greide ikke å måle noe forskjell på vannverdiene i karret.
Værken no2 eller andre ting.
Så eplesneilene har minimal innvirkning på vannverdiene i et karr, ihvertfall etter mine erfaringer.

Så ja du kan fint ha eplesneiler, enkelt og greit.
Takk
Hei!

Takk for fint svar, Ken.

Da ser det ut til at jeg kan slappe litt av med pH. Den ligger stabilt rundt 7 nå, testen (Sera) viser grønt, verken mer eller mindre; ikke mot blågrønt og ikke mot gulgrønt. Synes det kan være vanskelig å se om den går over mot blågrønt av og til, men nå er den rett og slett grønn

Jeg plukket noen tørre blader fra et eiketre i går og la noen ganske få i karet. De føyer seg pent inn mellom røttene. Lurer på om det skal mye til av dem før de virker pH-senkende? La en god del i en bøtte på 25 liter og har tenkt å følge med på hva som skjer.

Hvis man velger å holde pH under 7, må man vel passe på at alt vann man tilsetter ved vannbytte, holder samme verdi? Ustabile pH-verdier er vel det verste man kan drive med?

Nå fyller jeg temperert vann rett fra kranen. Vet at man helst skal lufte dette vannet i en beholder et døgns tid, men jeg bytter ganske mye vann (30-40%)hvert døgn nå fordi det er et lite utslag på nitrit, som jo SKAL være 0! Jeg opplever at folk sier ulikt angående dette. Noen tilsetter til og med kaldt vann fra kranen når de bytter og kjører høyere temperatur i karet for å oppveie temp-forskjellen noe. Hva skal en stakkars nybegynner tro?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap