Eplesnegler og discus?

(Dette sitatet er hentet fra denne tråden som omhandler "Lav ph av sand?")

Sitat av MonaO:

"Eplesnegler kan faktisk få ph til å synke
Skallene deres trenger kalk, og den lille kalken som finnes i vårt bløte, norske kranvann, forbrukes av både planter og eplesnegler. Med det resultat at den lille ph-bufferen som fantes i kranvannet, forbrukes og blir lavere i akvariet. Dermed synker ph "

Jeg er nybegynner med discus. Har en pH i karet mitt på 7,2, som er litt i overkant av hva jeg ønsker. Leser her i artsbeskrivelsen at discus kan ha pH opp til 8 (?), men jeg ønsker å få den ned til i hvertfall 6,8. KH i kranvannet er 3,5 og pH 7,2. GH ligger på 5-6. Jeg har endel røtter i karet, mangrove og en som visstnok skal gi enda mer syre til vannet enn disse. Sand som bunnsubstrat. Ingen steiner, bortsett fra noen små lavabiter.

Kan jeg ha eplesnegler i sammen med discus? Siden de er med på å gi en lavere pH? Vil de trives?
Aldri hørt om at eplesneiler får phen til å synke.
Har selv hatt eplesneiler i diskus karret mitt og det går bra, men over tid så "etset"skallet deres i stykker pga lav ph.
PHen i karret mitt ligger på mellom 6-6,5.
Men eplesneiler trives ellers godt i diskuskarr med temp opp i 30 grader.
Har ikke eplesneiler i tanken idag, men det kommer av at jeg har masse indiske kloreker som spiser eplesneiler som nam nam mat.

Men finn deg en annen måte å senke phen på, jeg personlig hadde valgt en form av syre, men da sakl man vite hva man driver med eller så kan det få katastrofale følger.
Vist du ikke vil bruke syre, så er jo eike produkter et fint alternativ til PH minus.
Tootsie
Leser her i artsbeskrivelsen at discus kan ha pH opp til 8 (?), men jeg ønsker å få den ned til i hvertfall 6,8.

Hvorfor?
Har selv diskuser og har hatt det i endel år.
Mine går i PH på rundt 6,5 og det fungerer yppelig.
Nåfr jeg startet med diskuser så brukte jeg kun springvannet her, så da hadde jeg PH 8 til diskusene og de klarte det fint.